Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Moderator: Telldus

Post Reply
Letalis
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Post by Letalis »

Jag var lite naiv och köpte ett gäng 609or.

Tänkte att man kanske skulle kunna göra ett "enkelt larm".

Men förstår nu att det kanske inte är så lätt när man har en tellstick Net.
Har någon utav er gjort något liknande?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Post by etompau »

Det ska inte vara omöjligt att få ihopa ett larm. Hur vill du det ska fungera?
Siren, SMS, fjärrkontroll för till/från eller tidsstyrt till/frånslag.
Kom med dina synpunkter.
Letalis
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Post by Letalis »

Oops.
Haft fullt upp och missat att det kommit svar.

Jag tänkte mest att det skulle vara som så att den vid aktivering skall notifera mig i telefonen.Eller kanske tom via deras Pro tjänst.
Tänkte att den skulle fungera som så att man aktiverar den tex via fjärr eller telefon. Att man meddelar att man har lämnat huset och märker den något så skall det som sagt notifiera på ett eller annat sätt.
Har även ett gäng magnetbrytare.

Samt att den skall tänka upp allt i huset för att verka avskräckande.
Jag kan få 609an att koppla mot enskilda enheter men kan inte få den att fungera i Live.



Har du/ni några tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Post by etompau »

För att du ska kunna använda dina rörelsevakter i Live och händelsestyrningen måste du lägga upp dom som egna enheter i enhetslistan.
Lägg till en Nexa självlärande on/off-enhet, läs in huskoden genom att aktivera "skanna fjärrkontroll" och därefter trigga rörelsedetektorn.
Nu ska du kunna se hur lampikonen tänds och släcks vid aktivering av detektorn.
Samma princip gäller för magnetkontaktssändare.

Nu kan du lägga upp olika händelser som triggas av detektorerna, ex. SMS/epost (kräver Pro-abonemnag) och tändning av utvalda lampor.
Vill du ha möjlighet till att slå på/av ditt larm med en fjärrkontroll, gör du på samma sätt med fjärrkontrollen (lägger upp den som en on(off-enhet) och nyttjar statusen på fjärrkontrollen som ett villkor i händelsestyrningen för att larmet ska kunna utlösas.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LMDT-609 rörelsevakt.

Post by Ohlzzon »

Jag skulle gå en annan väg. Skaffa en simpel Android-platta och installera appen Tasker. Nu har du en larmcentral. Jag satte upp en rörelsedeckare på garageuppfarten som test. Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men tror att jag använde Live Pro Och Autoremote. Hur som helst, när Tasker får meddelande om att deckaren dragit kan du själv välja vad du vill göra. Själv lät jag en fönsterlampa tändas, fick en pop-up i telefonen samt skapade en Google-kalender där jag lät Tasker skriva en händelse. Hade sedan en prydlig övervakningskalender där allt som hände skrevs in. Men det finns ju ingen gräns för fantasin i det läget. Du kan ju t ex. även automatiskt starta en siren via Remotestick.

Som bonus får du en liten trevlig infocentral där du stoppar in lite widgets för t ex. väder, musik, nyheter, Remotestick-knappar för dina enheter. Via widgeten Hipster Temp kan du visa temp hos närmaste väderamatörstaion hos temperatur.nu.

Går att göra hur mycket kul som helst. Skaffar du sedan en Pebble har du hela klabbet på arrmen förutsatt att du kör en Android-lur. Var faktiskt skälet till att jag bytte från iPhone till Android.
Post Reply