Givare som läser ett bör-värde, tex temperaturinställning

Moderator: Telldus

Post Reply
Mr.O
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Givare som läser ett bör-värde, tex temperaturinställning

Post by Mr.O »

Jag vill ha en "givare" som läser ett Bör-värde / temperaturinställning.
Den skall sitta i ett rum där man styr temperaturen på vanligt Telldus duo sätt. Men jag vill ge den som vistas i rummet möjlighet att ställa in önskad temperatur på denna "givare". Jag tänker mig något som ser ut som en traditionell rumstermostat. Gärna kombinerad med givare/termometer.

Den kan lämpligen kommunicera som en temperaturgivare, men med skillnaden att den sänder önskad temp istället för uppmätt temp.

:?: Har letat länge men inte hittat något. Har ni några idéer? :?:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Givare som läser ett bör-värde, tex temperaturinställnin

Post by etompau »

Jag har inte sett någon termometergivare där det går att justera ett temp. värde som sedan ska skickas vidare. Tror inte efterfrågan är så värst stor.

Eventuell går det att manipulera givaren med någon yttre potentiometer för att ändra mätvärde och då öka eller minska temperaturen.

En annan lösning kunde vara att använda en traditionell bimetalltermostat och till den ansluta en sändare. Du får då en logisk nivå som visar om rumstemp. är över eller under inställt börvärde. Denna logiska signal får sedan processas i ditt system för styrning av rumstemperaturen.
Mr.O
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Givare som läser ett bör-värde, tex temperaturinställnin

Post by Mr.O »

Visserligen får man inte veta vilken temperatur som har ställts in, men andra varianten är ju inte så dum. Man kommer nog ganska långt med en sensor som mäter är-värdet, samt kunskapen om bör-värdet är högre eller lägre.
Man kanske kan bygga något av en termostat och ett skymmningsrelä. Det borde väl gå minst lika bra att använda en elektronisk termostat. Tänker att gränssnittet rimligen är kompatibelt med de gamla bimetalltermostaterna.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Givare som läser ett bör-värde, tex temperaturinställnin

Post by etompau »

Ett skymningsrelä går kanske att använda men det komplicerar saken lite grand. Använd en magnetkontaktssändare eller Nexas tvåkanaliga sändare WBT-9123 och koppla den till en bimetalltermostat. Clas Ohlson har en helt mekanisk termostat med en växlande kontaktutgång och en ratt med temperaturskala.
Post Reply