Magnetventil

Moderator: Telldus

Post Reply
Jocke69
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Magnetventil

Post by Jocke69 »

Hej
Försöker att hitta en lämplig magnetventil till inkommande vattenledning som jag vill slå av och på med tellstick.
Vill göra min sommarstuga så smart som möjligt.

Samma tanke finns på att styra ett ev. ytterdörrslås av samma anledning, uthyrning - hämta nyckel i skåp!
Men mest aktuellt är det med vattnet!

Är det någon som har ett bra tips?

mvh Jocke
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetventil

Post by etompau »

Conrad har en del magnetventiler för dricksvatten, både 230 VAC och 24 V-typer. Om de sedan kan användas på huvudvattenledningen är en annan femma.
El, och trycksatt vattenledning är något som kräver riktiga grejor. Kanske ett snack med den lokale rörledningsfirman kan ge mer hjälp.

Dörrlås - ett elslutbleck borde vara enkelt att integrera med Tellstick. En Nexa-mottagre WRR-1 kan ge en slutande puls på 1 sekund vilket borde passa elslutblecket.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetventil

Post by agn »

etompau wrote: Dörrlås - ett elslutbleck borde vara enkelt att integrera med Tellstick. En Nexa-mottagre WRR-1 kan ge en slutande puls på 1 sekund vilket borde passa elslutblecket.
Nexa WRR-1 är inget bra val då den inte är kompatibel med Tellstick.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetventil

Post by etompau »

Att den inte är 100% kompatibel med Telldus är nog sant, men det finns en del användare som har använt den med gott resultat.
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... a67#p25736
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetventil

Post by agn »

Jocke69 wrote: Försöker att hitta en lämplig magnetventil till inkommande vattenledning som jag vill slå av och på med tellstick.
Är det någon som har ett bra tips?
mvh Jocke
Här kanske lösningen finns på ditt vattenproblem: http://comtech-control.se/index.php?page=vattenlaset
De använder en trådlös väggsändare så med lite tur kanske det är direkt kompatibelt med Tellstick.
Vissa försäkringsbolag har bra subventioner. Se under erbjudanden.
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Magnetventil

Post by oden_de »

Jag har en sån , men jag tro att den har 833MHz. Jag kan kolla det igen på fredag.
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
fridell
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetventil

Post by fridell »

Post Reply