Se status?

Moderator: Telldus

Post Reply
look2
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Se status?

Post by look2 »

Kan man på nexa brytarna se status? Om jag tex tänder en lampa med nexus fjärrkontrollen, ser då en tellstick duo att den lampan/brytaren är aktiv?

Eller hur löser man något sådant?
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Se status?

Post by arneolav »

Nei!

Du kan løse det med et rele og en sender (nexa WBT-912).
Men det blir noen "kladdige" greier....
look2
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by look2 »

Ok.
Nu kanske detta är fel forum. Men om man skulle vilja ha hårdvara som klarar det, vad skall man isåfall ha?

Vilken typ av signal skickar en tellstick? Är det bara en "toggle" signal? Så om enheten är på och jag aktiverar den med en tellstick så kommer den att stängas av? Eller kommer det inte att hända någonting?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Se status?

Post by etompau »

Har själv ingen Duo eller vet vilket program du använder till din enhet, men att se korrekt status på en brytare i Telldus Live-tjänst, där du nyttjar både en fjärrkontroll och ex. webbgränssnittet är möjligt. Principen är då att huskoden från fjärrkontrollen är inläst i ex. Telldus Live. När en till eller frånsignal skickas från fjärren, lyssnar Tellstick på denna och uppdaterar statusen i Live.

Signalen som skickas till mottagarna innehåller information om till och frånslag.

Ska du ha tvåvägskommunikation från brytarna ska du titta på ex Z-wave, dock får du vara beredd på helt andra prisnivåer, kanske 500:- för en enstaka fjärrbrytare.
look2
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by look2 »

Har kommit fram till det med lite googlande. Så jag får nog ge upp tellstick och gå på z-wave istället.
Post Reply