Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Moderator: Telldus

LAN
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by LAN »

Har skaffat ett par Nexa Pro WRR-1, men har problem att få dem att funka med Tellstick Net. Har sökt i detta forum, och hittat en referens till ticket #267:
https://developer.telldus.com/ticket/267

Som jag förstår det är denna ticket inte fixad, utan problemet kvarstår. Men det jag inte förstår är informationen om att vissa house-koder fungerar, andra inte. Är det möjligt att få dessa enheter att fungera, genom att manuellt ändra house-koden? Har testat alla möjliga koder, utan att få det att funka. Testade även med olika device-typer, och väljer jag "Proove Self Learning (white)" så fungerar det till hälften - jag kan stänga av enheten, men inte sätta på den!

Vore oändligt tacksam för lite tips om hur man kan få dessa enheter att funka, det är ju en perfekt enhet då man också vill ha en fysisk av/på-knapp.

Har uppdaterat min Tellstick Net med senaste beta-firmware (v16), om det har någon betydelse.

/Leif
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by kastebo »

Du har inte en vanlig nexa fjärr liggande hemma?
Om du har det testa då först om du kan få den att slå på och av.
Fungerar det borde det bara vara att använda kopieringsfunktionen/scan remote när du lägger upp nya eller editerar kontroller på http://live.telldus.com/
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by kastebo »

Annars testa med Huskod:20802558 emhetskod:16 för de funkar för mig iaf.
LAN
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by LAN »

Tack för tipsen! Har en Nexa-fjärr och med den funkar det, men den används till andra enheter så det är ingen permanent lösning. Har också en Anslut multifjärr, och nu gick jag igenom alla enhetskoder på den (den har 16) och hittade till slut en som funkade. Men det funkade fortfarande inte genom Tellstick, med Scan Remote. Bytte då tillbaka till Proove Self Learning (white) och nu funkar det äntligen!

(Den huskod som funkade för dig funkade inte med min puck, testade dock bara med enhet vald till Nexa, ej Proove)

Får väl gå igenom samma procedur när jag installerar nästa puck... Efterlyser lite bättre kompatibilitet med dessa puckar!

/Leif
larsg
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by larsg »

Hej !
Har också försökt att få WRR1 att fungera ,har försökt med dom förslag som har
framkommit här , men utan resultat.
Det verkar vara som om man använder en slumpgenerator för att få det att fungera!!
Det skulle vara verkligt intressant att kunna få denna "puck" att fungera tillförlitligt


/Lars-Göran
Tompaaa79
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by Tompaaa79 »

Samma problem jag med. Funkar med fjärren men inte med Tellstick NET. 21 månader sedan Telldus skapat ärende på detta nu, problem fortfarande ej löst. Verkar finnas lite för många kompabilitetsproblem för att jag ska känna mig helt nöjd med mitt inköp tyvärr.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by etompau »

Tycker nog att Telldus får ge en kommentar/statusuppdatering omkring detta. I en annan tråd rekommenderar Telldus själva denna mottagartyp, men något verkar inte riktigt stämma med denna mottagartyp/protokoll.
Lustigt nog har Nexa inte heller riktigt koll på denna typ av mottagare, då deras Gateway inte är kompatibel med Pro-serien.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by stefan.persson »

Då kommer en kommentar från Telldus här. WRR-1 brukar, enligt de rapporter vi fått, fungerar bra med TellStick Net räckviddsmässigt och har inte så ojämn kvalitet som WMR-3500 där en del exemplar (batcher?) är ganska usla, även när man styr från fjärrkontroll. Därför har vi rekommenderat WRR-1. Vad vi hittills har kommit fram till gällande WRR-1 är att problemet verkar vara att den inte tar hänsyn till hela huskodens längd, jämfört med övriga Nexa-produkter. Därför fungerar bara var fjärde huskod, de som i bitform slutar med "...10", exempelvis koderna 426, 430, 434 o.s.v.

Vi har inte bestämt hur detta ska hanteras. Vi har inte säkert verifierat att detta är enda problemet, Nexa vet som ni säger inte ens själva, och en speciell enhetstyp för undantag som detta riskerar att bara göra situationen ännu rörigare. Därför är ärendet fortfarande öppet.

Om det inte fungerar trots att en t.ex. huskoderna ovan används så skicka ett supportärende till oss så vi kan undersöka situationen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Tompaaa79
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by Tompaaa79 »

Hej Stefan och tack för återkoppling. Har du mer input hur jag/vi ska konfigurera i Telldus Live? Hittar en del olika lösningar från folk som fått det att fungera. Vissa rekommenderar 6-siffrig huskod, Växla mellan Nexa och Proove White etc. Vad är era erfarenheter som förmodligen har spenderat mer tid och har mer kunskap. Det är många här ute som vill öppna sina garageportar :)
Mvh Tomas
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by stefan.persson »

Så t.ex. huskoden 434 fungerar inte för dig? Det vi kan säga är att 6-siffrig huskod inte bör spela någon roll, antalet bitar är ändå detsamma även om de första bitarna är nollor i en kortare kod. Inte heller att växla mellan mottagartyper. Det kan finnas andra problem med WRR-1 än det vi sett med huskoderna, men inte som vi har sett när vi har testat. Skicka gärna ett supportärende istället, så kan vi undersöka närmare vad som händer. Hittar vi något som gäller generellt så postar vi i så fall det här.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

jag har installerat 4 st av dessa WRR-1 och använder mig av en DUO, på 2 st av dessa puckar så fungerar det endast att starta dom trådlöst, det går inte att stänga av dom trådlöst, då får man använda den fysiska brytaren istället, vad kan det bero på?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by etompau »

tjabas wrote:jag har installerat 4 st av dessa WRR-1 och använder mig av en DUO, på 2 st av dessa puckar så fungerar det endast att starta dom trådlöst, det går inte att stänga av dom trådlöst, då får man använda den fysiska brytaren istället, vad kan det bero på?
Samma fenomen har jag sett på "vanliga" nexa-brytare. Utan att exakt veta, tror jag det kan beror på antingen störning från ansluten lampa/last eller ogynnsamma mottagningsförhållande. Tyvärr är detta lite av priset man får betala för att mottagarna är så pass billiga.
Testa lite med att vrida mottagaren i dosan 90 grader åt gången eller justera den externa antennen. och se om det hjälper.
Om möjligt, testa även med att ändra kablarnas läge i förhållande till mottagaren i dosan.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

etompau wrote:
tjabas wrote:jag har installerat 4 st av dessa WRR-1 och använder mig av en DUO, på 2 st av dessa puckar så fungerar det endast att starta dom trådlöst, det går inte att stänga av dom trådlöst, då får man använda den fysiska brytaren istället, vad kan det bero på?
Samma fenomen har jag sett på "vanliga" nexa-brytare. Utan att exakt veta, tror jag det kan beror på antingen störning från ansluten lampa/last eller ogynnsamma mottagningsförhållande. Tyvärr är detta lite av priset man får betala för att mottagarna är så pass billiga.
Testa lite med att vrida mottagaren i dosan 90 grader åt gången eller justera den externa antennen. och se om det hjälper.
Om möjligt, testa även med att ändra kablarnas läge i förhållande till mottagaren i dosan.
Det kan inte vara så att man monterat in pucken fel? men då borde den ju inte fungera alls eller?

det konstiga att båda 2 som krånglade fungerade felfritt i runt 1 timme häromdagen, inga problem alls att stänga av, men efter det så fungerar det endast att tända dom fjärrstyrt igen, mycket konstigt.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

nu har jag placerat om pucken, nu fungerar den, men den var mycket känslig, jag fick mixtra lite innan det fungerade.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by Zaman »

Tänk också på att annan utrustning kan störa (andra puckar, adaptrar osv).
Post Reply