Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Moderator: Telldus

tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

Zaman wrote:Tänk också på att annan utrustning kan störa (andra puckar, adaptrar osv).

jag tog ut segern i förskott, det spökar fortfarande lite granna, men det är mest på den pucken som är monterad i taket, den andra som jag lyckades att klämma in bakom knappsatsen fungerar så gått som felfritt, så jag är övertygad om att något stör ut den i taket, jag har även bytat ut den men det är samma resultat, jag gick i tankarna att man kanske skulle prova att linda in pucken i folie utom antennen då, men det kanske inte spelar någon roll?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by Zaman »

tjabas wrote:
Zaman wrote:Tänk också på att annan utrustning kan störa (andra puckar, adaptrar osv).

jag tog ut segern i förskott, det spökar fortfarande lite granna, men det är mest på den pucken som är monterad i taket, den andra som jag lyckades att klämma in bakom knappsatsen fungerar så gått som felfritt, så jag är övertygad om att något stör ut den i taket, jag har även bytat ut den men det är samma resultat, jag gick i tankarna att man kanske skulle prova att linda in pucken i folie utom antennen då, men det kanske inte spelar någon roll?
Det kan vara värt ett försök.
Du kan också prova att dra ut lite extra kabel så att pucken hamnar en bit ifrån den ursprungliga placeringen. Börjar den fungera så är det nog troligt att det är något annat som stör ("helt oväntade" saker kan också störa så som lysrör).
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

Zaman wrote:
tjabas wrote:
Zaman wrote:Tänk också på att annan utrustning kan störa (andra puckar, adaptrar osv).

jag tog ut segern i förskott, det spökar fortfarande lite granna, men det är mest på den pucken som är monterad i taket, den andra som jag lyckades att klämma in bakom knappsatsen fungerar så gått som felfritt, så jag är övertygad om att något stör ut den i taket, jag har även bytat ut den men det är samma resultat, jag gick i tankarna att man kanske skulle prova att linda in pucken i folie utom antennen då, men det kanske inte spelar någon roll?
Det kan vara värt ett försök.
Du kan också prova att dra ut lite extra kabel så att pucken hamnar en bit ifrån den ursprungliga placeringen. Börjar den fungera så är det nog troligt att det är något annat som stör ("helt oväntade" saker kan också störa så som lysrör).
japp, ska testa detta, jag provade lite till i går kväll, och det räcker att jag slår på och av diskbänks armaturen(lysrör) så tänds pucken, gött iriterande :evil:

men det känns nästan som störningen följer elkabeln, då dessa ligger på samma säkring, kan det vara möjligt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by etompau »

Att en lysrörsarmaturen är störkällan är nog ganska säkert. Jag har själv sett hur en lysrörsarmatur kunde trigga ett villalarm, och även trigga en rörelsedetektor.
Om du tar en gammal AM-radio så kan du enkelt höra när glimtändaren aktiverar lysröret.

Risken är väl att den här pucken är lite överkänslig för störningar på elnätet, ingången för extern knapp är i mina ögon misstänkt. Kan du inte testa med att skruva bort kablarna till den, ev. kortsluta ingången och se om det har någon påverkan?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by agn »

Byt till en sådan här så fungerar det utan problem. http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-switch ... 54_2806092
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

agn wrote:Byt till en sådan här så fungerar det utan problem. http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-switch ... 54_2806092
har du haft samma problem med nexas grejer?
fungerade denna istället utan problem?
Jag så att även denna som inte kräver nolla finns ,artikelnummer:640306 (kunde inte kopiera länkadressen.
kan denna fungera med en fysisk knapp?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

uppdaterar

jag har nu lyckats att flytta pucken ner på väggen i stället, nu verkar det faktiskt fungera, jag har inte lyckats att trigga den med något lysrör iaf. och den startar inte av sig själv.
Min tanke var att montera puckar i alla knapp satser även i hela undervångingen, men jag är mera tveksam nu då det verkar krångla en del, jag har kört med nexas grejer för jag fick för mig att dessa höll högst kvalitet, men det verkar ju onekligen lite sådär, finns det något märke som är stabilare/bättre?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by agn »

tjabas wrote:
agn wrote:Byt till en sådan här så fungerar det utan problem. http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-switch ... 54_2806092
har du haft samma problem med nexas grejer?
fungerade denna istället utan problem?
Jag såg att även denna som inte kräver nolla finns ,artikelnummer:640306 (kunde inte kopiera länkadressen.
kan denna fungera med en fysisk knapp?
Ja, jag har tröttnat på Nexas grejer pga. deras dåliga mottagning. Med Conrads switchar är det inga problem. Inbyggnadsswitchen som monteras bakom den befintliga strömbrytaren styrs direkt av knappen på strömbrytaren eller via Tellstick. Artikelnr. 640306 som du nämner har jag flera av och även denna fungerar med fysisk knapp. En annan fördel med Conrads switchar är att den befintliga strömbrytaren inte behöver modifieras med impulsfjäder. Styrningen sker via befintlig srömbrytarknapp eller Tellsick oberoende av varandra. Kan liknas vid en trappkoppling.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by Zaman »

agn wrote:
tjabas wrote:
agn wrote:Byt till en sådan här så fungerar det utan problem. http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-switch ... 54_2806092
har du haft samma problem med nexas grejer?
fungerade denna istället utan problem?
Jag såg att även denna som inte kräver nolla finns ,artikelnummer:640306 (kunde inte kopiera länkadressen.
kan denna fungera med en fysisk knapp?
Ja, jag har tröttnat på Nexas grejer pga. deras dåliga mottagning. Med Conrads switchar är det inga problem. Inbyggnadsswitchen som monteras bakom den befintliga strömbrytaren styrs direkt av knappen på strömbrytaren eller via Tellstick. Artikelnr. 640306 som du nämner har jag flera av och även denna fungerar med fysisk knapp. En annan fördel med Conrads switchar är att den befintliga strömbrytaren inte behöver modifieras med impulsfjäder. Styrningen sker via befintlig srömbrytarknapp eller Tellsick oberoende av varandra. Kan liknas vid en trappkoppling.
Nexa har produkter som fungerar likadant:
http://www.nexa.se/WMR-1000.htm
http://www.nexa.se/WMR-252.htm
Du behöver ingen impulsfjäder för de två mottagarna.

Jag kör med både Conrad och Nexa och tyvärr varierar kvalitén hos båda. Vissa Conrad funkar inte alls, precis som Nexa men eftersom de kör med enklare elektronik (och därmed blir större) brukar de också bli mer robusta.
Eftersom jag har en del gamla el-dosor kvar i huset vilka är grundare än moderna så passar inte Conrads mottagare i dessa och då har man inget val... Tänkte att det också kan vara en viktig input om det är någon som tänker byta.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by tjabas »

nu blir jag fundersam, jag fick för mig att det enda som fungerade med en fysisk knapp var wrr-1, men det verkar ju då finnas även andra som går att få till med fysisk knapp, och då även slippa återfjädrande knapp, wrr-1 har ju timer, så där ser jag en skilland, men är det då allt som skiljer : http://www.nexa.se/WMR-1000.htm och http://www.nexa.se/WMR-252.htm
Det verkar ju även som att man inte behöver nolla för att få dom senare nämda att fungera?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by agn »

Zaman wrote:

Jag kör med både Conrad och Nexa och tyvärr varierar kvalitén hos båda. Vissa Conrad funkar inte alls, precis som Nexa men eftersom de kör med enklare elektronik (och därmed blir större) brukar de också bli mer robusta.
Eftersom jag har en del gamla el-dosor kvar i huset vilka är grundare än moderna så passar inte Conrads mottagare i dessa och då har man inget val... Tänkte att det också kan vara en viktig input om det är någon som tänker byta.
Att Conrad inte fungerar har jag inte råkat ut för trots att jag köpt ganska många. Att de är lite tjockare är riktigt men om det är problem att få plats med dom så brukar det räcka att byta ut strömbrytaren mot en modern typ som är betydligt grundare. I värsta fall kan man ju även sätta en förhöjningsram bakom strömbrytaren. Ett alternativ är Conrad art.nr. 640379 där mottagaren är sammanbyggd med en strömbrytare. Med denna variant brukar inte dosans djup vara något problem.

Varför jag föredrar Conrad framför Nexa är att de har betydligt bättre mottagning och därmed fungerar stabilare om de sitter en bit bort från Tellsticken. En annan fördel med Conrad är att de är betydligt bättre på att hantera lampor med låg effekt. Ledlampor på under 1w i en fönsterbelysning är inga problem. Nexa brukar kräva att lampan är på minst 3, 5w för att fungera.
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by kenjon »

Jag måste ha WRR-1 eftersom den har potentialfri slutning, jag ska bryta/sluta en 12Vkrets.
Jag får samma problem som andra i tråden, det funkar med en vanlig handhållen kontroll, att para den varje gång. Med TelldusNet Zwave v2 funkar det inte en enda gång trots att tag har testat 30+ gånger, valt Anslut, CoTech Telldus, NEXA och Proove. Känns rätt värdelöst...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by etompau »

Nexa WMR-2300 och WMR-3000 har också potentialfri utgång (2 st. på WMR-3000).
WMR-3000 har jag själv använt för styrning av 12V-kretsar med gott resultat
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by kenjon »

Kalas, då kollar jag på dem, tack!
Jag testade min WRR-1 mot min gamla blå/vita TellstickNet, den funkade perfekt! Så något är skumt med den nya vita v2. Men det är inte ZWavemodellen jag har, utan den blå antennen, som det inte funkar med.
Jag hade även en WMR-3000 hemma :-)
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Hur få Nexa Pro WRR-1 att funka med Tellstick Net?

Post by kenjon »

etompau wrote:Nexa WMR-2300 och WMR-3000 har också potentialfri utgång (2 st. på WMR-3000).
WMR-3000 har jag själv använt för styrning av 12V-kretsar med gott resultat
Även WMR-3000 funkar inte mot min TelldusNet v2. Däremot kan jag lägga in de nya runda Telldus-uttagen. Något skumt är det.
Kanske bara att kasta den, och köpa en ny (ZWave)?

Edit:
LCMR-1000 och GMR-824 funkar, WMR-1000 funkar inte.
Den röda tråden verkar alltså vara att inga WMR funkar :-(
Alternativet är ju att sätta ett relä emellan för att få potentialfritt, men det låter onödigt krångligt.
Post Reply