Fjärrkontroll

Moderator: Telldus

Post Reply
Hogge
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärrkontroll

Post by Hogge »

Har parat 3st mottagare med Nexa fjärrkontroll på 1,2,och 3 knapparna så lång allt gott och väl , kan se i Teldus när jag tänder släcker med aningen fjärr eller app,,men eftersom det finns en "gruppknapp" tyckta jag att jag skulle underlätta för min fru när hon vill släcka /tända hela huset
okej ,, jag har skapat en "dummy"device och scanat gruppknappen , ett event ser till att ON tänder önskad lampor och OFF gör oxså vad den ska.
Nu till det som förbryllar mej gruppknappen får samma unit och huscode som knapp 1 så vad som händer är när jag släcker/tänder lampa 1 så utförs mitt event "tänd/ släck huset" , har provat att manuellt ändra till huscode 4 men då händer ingeting
är det så att Nexa fjärr med gruppknapp inte går att använda !
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll

Post by Zaman »

Vid gruppkommando är enhetskoden irrelevant, det är bara huskoden som används därför "råkar" fjärrkontrollen skicka samma enhetskod för gruppkommando som för enhet/knapp 1.
Det finns däremot en bit extra som sätts om (bit nummer 26 om jag minns rätt) och som indikerar att det är ett gruppkommando och då ska alla enheter med samma huskod slås på/av.
Tyvärr har inte Telldus implementerat stöd för gruppkommandon utan är den biten satt så klarar inte mjukvaran att mappa det kompletta kommandot rätt.
Post Reply