Eon smartplugg

Moderator: Telldus

Post Reply
pulse
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Eon smartplugg

Post by pulse »

Var med i Eons experiment som ägde rum för något år sedan och har nu ett par sk smartplugg. Dessa används för att läsa av strömförbrukning. Om jag fattat rätt skall dessa sända på "433MHz SRD band". Någon som har erfarenhet av att läsa av dessa med mha en tellstick. Om det ens är möjligt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Eon smartplugg

Post by etompau »

Jag har också dessa pluggar från det avslutade 100-kollexperimentet. När jag lyssnar på datasändningen från utegivaren/plugg är den markant annorlunda än ex. nexa eller termometrarna. Utesluter inte att det går att få till en avkodning, men tror inte att Telldus lägger krut på detta, då där finns en osäkerhet var man kan köpa dessa sändare i dag.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Eon smartplugg

Post by Ohlzzon »

Jag har en Eloq Online. Föreslog ett litet samarbete mellan Eliq och Telldus. Skulle vara riktigt smutt. Problemet är väl att de inte har släppt något Api. Ska vara på gång senare. Tanken var att kunna sätta en viss nivå på elförbukningen som ett villkor för att kunna t.ex. strypa olika oprioriterade elförbrukare vid hög totalförbrukning. Eliq-en erbjuder dock bra möjlighet att identifiera okända eltjuvar.
kivimart
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Eon smartplugg

Post by kivimart »

Eliq har släppt API

Martin H
Post Reply