Vattensensor till Tellstick net

Moderator: Telldus

hakbjo03
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vattensensor till Tellstick net

Post by hakbjo03 »

Hej!

Har någon av er i forumet hört om det finns någon vattensensor som fungerar med tellstick net? Vore kanon att ha tillsammans med sms funktion, tellstick net för rapportering om tex diskmaskinen eller varmvattenberedaren läcker när man inte är hemma.

Med Vänlig Hälsning

Håkan Björck
Halmstad
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by etompau »

Bra idé. Jag har dock inte sett någon färdig enhet som sänder en kompatibel radiosignal vid vattenläckage.
Jag har gjort ett läckagelarm till mitt inbrottslarm, där jag använde en trådlös sändare (ej Nexa el dyl) där ingången var så pass känslig att den med lätthet detekterade den svaga strömmen genom vatten. Lite oisolerad kabel sytt genom en wettexduk och larmet var klart. Ligger nu under värmepannan.

Det är tänkbart att tvåkanalssändaren WBT-912 är lika känslig på sina ingångar. Testa!
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by niclasf »

Min esic_clon har en digital ingång som när signalen går hög, skickar ett paket som tellstick förstår.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Ohlzzon »

Denna kanske kan avkodas av den med rätt kunskaper. Frekvensen är den rätta.

http://www.sakerhetsbutiken.com/tradlos ... irect_link
Kicken
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Kicken »

etompau wrote:Bra idé. Jag har dock inte sett någon färdig enhet som sänder en kompatibel radiosignal vid vattenläckage.
Jag har gjort ett läckagelarm till mitt inbrottslarm, där jag använde en trådlös sändare (ej Nexa el dyl) där ingången var så pass känslig att den med lätthet detekterade den svaga strömmen genom vatten. Lite oisolerad kabel sytt genom en wettexduk och larmet var klart. Ligger nu under värmepannan.

Det är tänkbart att tvåkanalssändaren WBT-912 är lika känslig på sina ingångar. Testa!
Smart! Jag kollade WBT-912 och det funkade!'
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by etompau »

Se där! Då är det ju en enkel match att få ihop ett vatten/fuktlarm, det som behövs är aningen två stift som skruvas fast i en sockerbit där vatten kan dyka upp eller en wettexduk med insydda trådar.
Björz
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Björz »

Kicken wrote:
etompau wrote:Bra idé. Jag har dock inte sett någon färdig enhet som sänder en kompatibel radiosignal vid vattenläckage.
Jag har gjort ett läckagelarm till mitt inbrottslarm, där jag använde en trådlös sändare (ej Nexa el dyl) där ingången var så pass känslig att den med lätthet detekterade den svaga strömmen genom vatten. Lite oisolerad kabel sytt genom en wettexduk och larmet var klart. Ligger nu under värmepannan.

Det är tänkbart att tvåkanalssändaren WBT-912 är lika känslig på sina ingångar. Testa!
Smart! Jag kollade WBT-912 och det funkade!'

Kicken, hur gjorde du? Jag har själv en tellstick net i sommarstugan för att ha koll på temperaturen och vill gärna ha en vattendetektor under diskmaskinen. Min önskan är att få ett mail eller annan "aktiv" notifiering om en läcka uppstår. Har du fixat det med WBT-912 och i så fall hur? :help:
Kingcool
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Kingcool »

Hade också uppskattat hur du gjorde :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by etompau »

Kruxet är ju att varje installation är unik. I princip räcker det med att två oisolerade trådar från sändaren får kontakt med vatten för att trigga en sändning.
Två metallpinnar skruvade i en sockerbit och monterad på lämplig plats är en lösning. En annan är den som jag skrev om, ta en wettexduk och sy in metalltrådar. Duken suger upp fukt och det blir kontakt mellan trådarna.

Bild-googlar man efter vattendetektor, så får man en del förslag på hur själva detktordelen kan utformas. Någon har slaktat en gammal US-stickkontakt och en annan har använt en troligtvis slaktad magnetkontakt och nyttjat skruvarna som vattendetektor.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by GOKAR »

Har ni kollat in denna??
http://www.ebay.com/itm/wireless-water- ... 2a3201a7b3
Den bör fungera lika som dom tidigare enheterna som jag skrivit, brandlarm, PIR-detektor, door/window detektor för den verkar ha likadant chip 2262.
Så den bör fungera som Sartano, Code Switch och vid larm går den i läge ON vid rätt jumper placering.
Björz
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Björz »

etompau wrote:Kruxet är ju att varje installation är unik. I princip räcker det med att två oisolerade trådar från sändaren får kontakt med vatten för att trigga en sändning.
Två metallpinnar skruvade i en sockerbit och monterad på lämplig plats är en lösning. En annan är den som jag skrev om, ta en wettexduk och sy in metalltrådar. Duken suger upp fukt och det blir kontakt mellan trådarna.

Bild-googlar man efter vattendetektor, så får man en del förslag på hur själva detktordelen kan utformas. Någon har slaktat en gammal US-stickkontakt och en annan har använt en troligtvis slaktad magnetkontakt och nyttjat skruvarna som vattendetektor.
För mig är inte hårdvaran det svåraste utan jag förstår bara inte hur en vattensensor (valfri konstruktion) kan ge mig en indikation i form av ett mail eller annan notifiering. Hur har ni löst det?

I sommarstugan har jag en tellsick net kopplad till en dovado go router. Ingen dator finns så det kanske försvårar signalbehandlingen vattenläcka -> mobiltelefon?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by etompau »

För att få SMS eller email får du skaffa ett Pro-abonemang av Telldus Live-tjänst.
När du har gjort det, är det en baggis att få till avisering vid ev. vattenläckage.
Du får lägga upp en enhet i Live, kalla den ex. vattenlarm, skanna in huskoden från din "fuktsändare".
Sedan skapar du en händelse som triggas av en till-signal från sändare, och lägg till önskat SMS/email-meddelande.

Att ha Net ansluten till en Dovado-router funkar bra, har ingen påverkan på larmfunktionen.
ekhult
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Trollhättan

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by ekhult »

GOKAR wrote:
Har ni kollat in denna??
http://www.ebay.com/itm/wireless-water- ... 2a3201a7b3
Den bör fungera lika som dom tidigare enheterna som jag skrivit, brandlarm, PIR-detektor, door/window detektor för den verkar ha likadant chip 2262.
Så den bör fungera som Sartano, Code Switch och vid larm går den i läge ON vid rätt jumper placering.
Beställde en från ebay i veckan, återkommer med resultat när den är i drift.
Björz
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Björz »

etompau wrote:För att få SMS eller email får du skaffa ett Pro-abonemang av Telldus Live-tjänst.
När du har gjort det, är det en baggis att få till avisering vid ev. vattenläckage.
Du får lägga upp en enhet i Live, kalla den ex. vattenlarm, skanna in huskoden från din "fuktsändare".
Sedan skapar du en händelse som triggas av en till-signal från sändare, och lägg till önskat SMS/email-meddelande.

Att ha Net ansluten till en Dovado-router funkar bra, har ingen påverkan på larmfunktionen.
Aha, det var den pusselbiten jag saknade! Tack! Då får jag överväga om det är värt att gå upp till Pro. Ca 250kr per år är ju inte så mycket.

Jag antar dock att det finns fler lösningar som inte kräver Pro men då behövs väl mer elektronik? Någon som får mail/sms UTAN Telldus Pro?

Jag kom på att min Synology NAS som också står i sommarstugan kanske kan komma till användning i så fall. Någon som har denna setup som har några tips? (Min NAS används annars mest som lagring av övervakningsfilm då jag har en Foscam-kamera uppsatt utomhus).

Ska bli spännande att höra vad "ekhult" har att säga om sitt ebay-köp!
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by nebuchad »

GOKAR wrote: ...Den bör fungera lika som dom tidigare enheterna som jag skrivit, brandlarm, PIR-detektor, door/window detektor för den verkar ha likadant chip 2262.
Så den bör fungera som Sartano, Code Switch och vid larm går den i läge ON vid rätt jumper placering.
Hej GOKAR.
Jag har själv ett par pir och dörr-detektorer med chip 2262, men jag har inte lyckas få dem att lira med min tellstick. Jag har lyckats hitta en jumper setting som funkar med mitt larm som även det är 433mhz, så det känns som att jag är ganska nära.
Tyvärr finns det ju så oändligt många variationer.
Har du möjlighet att beskriva hur du har gjort för att tellstick ska lyckas reagera på den. Kort med förklarande text vore grymt uppskattat!

Mvh
Nebuchad
Post Reply