Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
frankjac
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by frankjac »

Finns inte stöd för sensorer i Telldus Live om man använder en Tellstick DUO?

Sensorn dyker upp i Telldus Center och Telldus Live är aktiverat men på webben och i iOS appen syns inte temp-sensorn som den verkar göra för er som har en Tellstick NET?

Att styra alla lampor etc går bra med Telldus Live.
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrMad »

Nej, pinsamt nog inte. Det ska vara löst sen några månader tillbaka men frågan är när det släpps:

http://developer.telldus.com/ticket/186
frankjac
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by frankjac »

Verkar kommer i skarpa TC 2.1.2, jag kör betan men det funkar inte där än så länge
sumpen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by sumpen »

Satan vad jag ångrar att jag inte köpte Net istället. Men då försvinner det goa med att kunna använda det lokalt.

Blev mäkta irriterad att jag inte kunde se sensor i live eller mobilen. Bra det fanns svar, även om orsaken suger hårt.

Någon som vet när denna 2.1.2 kommer så man kan komma igång med detta på riktigt?
frankjac
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by frankjac »

Men lägger du in switchking på din dator och i mobilen så kan de se alla sensorer i mobilen, samt tända/släcka etc etc.

Att använda Tellstick DUO utan Switchking är ingen höjdare...
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by testsmurf »

Eller så sparar du alla inkommande värden till en mysql-databas och presenterar dom på en egen webbsida. Det är så man gör om man vill ha sitt eget gränssnitt :)
sumpen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by sumpen »

frankjac wrote:Men lägger du in switchking på din dator och i mobilen så kan de se alla sensorer i mobilen, samt tända/släcka etc etc.

Att använda Tellstick DUO utan Switchking är ingen höjdare...
Har kollat på det där programmet. Märker att det kostar när man har mer än fem enheter. Inte heller en engånskostnad. Utan dom har mage att rejält betalt för programmet också. ~300kr för ett år. Sjukt dyrt.

Har börjat kolla på andra program som NexaHome och GhostEvent.

Måste säga att Telldus egna program är sjukt underutvecklat. Detta systemet behöver nog en 5 till 10 år för att bli något.
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO tillsammans med Telldus Live

Post by testsmurf »

sumpen wrote:
frankjac wrote:Men lägger du in switchking på din dator och i mobilen så kan de se alla sensorer i mobilen, samt tända/släcka etc etc.

Att använda Tellstick DUO utan Switchking är ingen höjdare...
Har kollat på det där programmet. Märker att det kostar när man har mer än fem enheter. Inte heller en engånskostnad. Utan dom har mage att rejält betalt för programmet också. ~300kr för ett år. Sjukt dyrt.

Har börjat kolla på andra program som NexaHome och GhostEvent.

Måste säga att Telldus egna program är sjukt underutvecklat. Detta systemet behöver nog en 5 till 10 år för att bli något.
Förmodar att du menar EventGhost :)

Jag använder det för att logga alla mina värden till mysql och sedan presentera det på helt valfritt sätt antingen via rena siffror på en webbsida eller finare grafer.
Detta kräver ju att du har en webbserver typ Apache, Mysql och PHP. Kan tipsa om WAMP-server som installerar alla delar på en gång.
Eftersom Eventghost klarar av Pythonskript så är det enklast att använda sig av det för att spara ner värdena till Mysql. Sen att det inte var enkelt från början att få till Python (då jag aldrig använt det tidigare) är en annan sak men jag delar gärna med mig av mina Pythonskript här.
Exempel på mina värden:

("Balkong" är avstängd just nu)
Image Image
Post Reply