Tellstick Net och La Crosse

Moderator: Telldus

Post Reply
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net och La Crosse

Post by jesperds »

Jag vet att denna frågan har varit uppe tidigare för ett år sedan men jag ställer den igen för att se ifall utvecklarna kommit längre.

Jag har ett antal TX3-TH givare (temp/luftfuktighet) ifrån La Crosse mitt hus. De funkar väldigt bra och har inga problem med räckvidd. De sitter allt ifrån i källaren, vinden och i garaget utan att ha problem att nå mottagaren. De är på 433Mhz och jag kan även se att min Tellstick "ser" trafiken men känner inte igen dem.

Mycket av problemen med andra givare har varit bla räckvidd så det känns surt att behöva köpa helt nya och sämre sensorer när det är ett väldigt enkelt protokoll och rätt frekvens. Protokollet innehåller även flagga för att batteriet behöver bytas så att få in en sådan "varning" i Tellstick Live vore ju också guld.

Finns det någon möjlighet att dessa sensorer skulle kunna läggas till i listan över sensorer som stöds i en framtida firmware?

Protokollet är som sagt enkelt och man kan hitta detaljer här:
http://www.f6fbb.org/domo/sensors/tx3_th.php

Ifall ni behöver en sensor att testa med så kan ni få låna en av mina, säg bara till vart jag skall skicka den.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net och La Crosse

Post by etompau »

Skicka din fråga direkt till Telldus för svar:
http://www.telldus.se/support/index

Verkar inte vara särskilt många ÅF i Sverige som saluför denna produkt, detta bidrar nog i någon mån hur mycket krut man lägger på att implementera stöd för givartypen.
Last edited by etompau on Fri Nov 08, 2013 9:27 pm, edited 1 time in total.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och La Crosse

Post by jesperds »

Ja tyvärr så verkar det inte, som du säger, så många ÅF som har den längre. Jag köpte min på Mediamarkt (i Sverige) men jag vet inte ifall de har dessa längre. Märket La Crosse är nog dock inte helt ovanligt när det gäller väderstationer så jag är nog dock inte ensam om att ha givare med detta protokollet.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och La Crosse

Post by Zaman »

Kör den på rätt frekvens så ser protokollet så pass lätt ut att det inte borde vara några problem att lägga till - bara att någon behöver göra det och behöver ha tillgång till en enhet att testa med...
Post Reply