Magnet kontakt Conrad RSW88ST

Moderator: Telldus

Post Reply
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Magnet kontakt Conrad RSW88ST

Post by oden_de »

Hej,
har non fått igång en magnet kontakt från Conrad RSW88ST ( 0681 ) med Telldus Live / telldus net?
Om ja hur?

Hälsningar
Attachments
2013-11-02 10.42.12.jpg
2013-11-02 10.42.12.jpg (15.47 KiB) Viewed 4845 times
2013-11-02 10.41.57.jpg
2013-11-02 10.41.57.jpg (21.51 KiB) Viewed 4845 times
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
Bäckström
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnet kontakt Conrad RSW88ST

Post by Bäckström »

Hej, jag vet inte om frågan är aktuell längre.

Men jag har i alla fall installerat en magnetbrytare idag, en Proove TSS200: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-a ... 5997.6575/.
Använder magnetbrytaren tillsammans med den självlärande fjärrströmbrytaren Nexa PB-3: http://www.nexa.se/PB-3-set.htm.

Så här gjorde jag:
  • 1. Stäng magnetkontakten.
    2. Stoppa in Nexa PB-3 i vägguttaget med en lampa i.
    3. Nexa PB-3 blinkar i 5 sekunder, under den tiden så öppnar du magnetkontakten. (Andra fjärrströmbrytare så måste man trycka på en knapp för att aktivera lärningsfunktionen)
    4. En programmeringskod skickas då till mottagaren och lampan blinkar två gånger som bekräftelse.


Varje gång magnetkontakten bryts så tänds lampan. På TSS200s baksida kan man välja hur lång tid som lampan ska lysa efter att kontakten åter är stängd.
Tyvärr så har jag inte fått in vare sig magnetkontakten eller fjärrströmbrytaren som är kopplad till magnetkontakten i Telldus Live.

Nån som vet hur man får in magnetkontakten i Telldus live?
Image
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnet kontakt Conrad RSW88ST

Post by etompau »

Du måste lägga upp en ny självlärande enhet i My Devicse, kalla den ex magnetkontakt, och sedan läsa in (Scan) huskoden från densamma.
Samma sak med fjärrkontrollen.

Tyvärr har telluds inte definierat en enhet som kallas sändare el. dy. i Live, vilket då skapar detta missförstånd.
Bäckström
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnet kontakt Conrad RSW88ST

Post by Bäckström »

Du måste lägga upp en ny självlärande enhet i My Devicse, kalla den ex magnetkontakt, och sedan läsa in (Scan) huskoden från densamma.
Samma sak med fjärrkontrollen.
Det fungerade fint!

Så lösningen var:
  • 1. Lägg först in fjärrströmbrytaren i Tellus Live som vanligt.
    2. Lägg sen in magnetkontakten som Self learning On/Off och välj samma Housecode och unitcode som fjärrströmbrytaren.
    3. Ta isär magnetkontakten och njut av att fjärrströmbrytaren aktiveras.
Användningsområde 1:
Själv tänkte jag använda denna lösning till att det ska tändas en liten lampa i tjugo minuter när brevbäraren lyfter på brevlådans lucka och lägger i post.
Då slipper jag gå ut i ovädret och chansa på om posten har kommit eller inte. 8)
Fast jag är lite osäker på om magnetbrytaren klarar det kalla klimatet i brevlådan. :|
[EDIT] Brevlådeidén misslyckades. Magnetkontakten var för stor för att sitta på sidan av brevinkastet. Sätter jag den nån annanstans på brevinkastet kommer den vara i vägen för för postis. :banghead:

Användningsområde 2:
Tänkte även sätta in en magnetkontakt i klädkammaren så det tänds automatiskt när jag öppnar.

Användningsområde 3:
En magnetkontakt ska fästas på vindsluckan så det tänds på vinden när luckan öppnas.

Har nån mer tips på användningsområde för magnetkontakter?
Image
Post Reply