Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Moderator: Telldus

Esberitox
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Esberitox »

Hej
har införskaffat en Proove TSS320 från NetOnNet. Har kört med den några dagar och den fungerar finfint. Den har även en liten display. Dock verkar den bara sända data när temp eller luftfuktigheten ändras så det är lite oregelbundet mellan uppdateringarna.

http://www.netonnet.se/art/koppla-och-a ... 3474.6575/

Fråga: Någon som vet om denna sensor produceras under annat namn och finns att köpa billigare direkt från Kina?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

Jag tror inte att givaren bara sänder vid temp- eller fuktighetsförändringar då mottagardisplayen som den normalt jobbar mot måste ha regelbunden uppdatering och signal från givaren för att inte indikera fel på signalöverföringen.
Det är nog ett räckviddsproblem du ser.
Lägg givaren vid sidan om din Tellstick och håll koll på ljusindikeringen, det ser ut som att där finns en liten sändningsikon på displayen, blinkar den till ska Tellstick:en blinka blått.

Det finns en tråd om prylar från Ebay, dock ingen respons så här långt. http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 872#p21233
log
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by log »

Detta är samma som Kjell & CO säljer.

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3491
Esberitox
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Esberitox »

Har införskaffat en till fast från Kjell, den uppför sig likadant. Ska flytta runt dem lite för att se om det kan ha med avståndet att göra. Just nu är det både våningsplan och betongväggar emellan.
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Hej,

Köpte precis ett startpaket där denna Termo/hygrosensor ingick. Dock får jag inte skrället att funka. Jag har fått devicer att funka, men under sensor finns det ingen aktivitet.
Jag har testat att ändra kanal, byta batteri, har haft den liggandes brevid Tellstick Net, startat om Net:en, ominstallerat FW, uppgraderat till 12:an. Ja i stort sett det mesta jag kan komma på och det jag har läst här på forumet.
När jag stoppar i batterier och den synkar, så lyser det inte till på själva Tellsticken. Jag ser att mätaren sänder då den blinkar, men ser inte att den får någon respons av Net:en.

Finns det några andra idéer eller förslag på vad jag kan göra för att få detta att funka?

Tack på forehand
H
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

Två alternativ:
1- Trasig termometergivare
2. Defekt mottagare i Tellstick

Håll ett öga på termometerns display, när sändarikonen lyser till ska det blinka blått i Tellsticken.
Har du en fjärrkontroll, så kan du verifiera om mottagaren i Tellstick är OK.
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Tack,

Tellsticken blinkar inte till. Å andra sidan så funkar "vanliga" fjärrkontakter utmärkt och styrs via Telldus Live.

När jag startar om Tellsticken så flashar den först rött och sedan blått innan den "slocknar".

Förhoppningsvis är det väl Termogrunkan som det är lite vaj på. Har dock inte testat med den fysiska fjärrkontrollen då jag kör via Iphonen.

Jag testar lite till innan jag kastar nåt hårt i väggen :-)

Förresten, ska Tellsticken reagera på fjärrkontrollen även om jag inte har kopplat in nåt med hjälp av den (fjärrisen alltså)
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Hm, testade precis att koppla en av devicerna via fjärrkontrollen. Det funkar att slå av och på, men det blir ingen reaktion på Tellsticken. Är det så att devicer kopplade via fjärrkontrollen inte passerar Tellsticken utan direkt på fjärruttaget? Hur som helst så blinker det inte till i Tellstick Net:en.

Känns ju som en bra start detta :-(
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

Om inte Tellstick blinkar blått när du sänder med fjärrkontrollen är risken stor att mottagardelen i Tellstick Net defekt.
Mottagarna kan jobba helt separat från Tellstick, men Tellstick "hör" signalen från fjärren och kan då uppdatera statusen för enheten i enhetslistan.
Detta förutsätter att du har läst in (scannat) fjärrkontrolens huskod.
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Hm, jag har sett housecode under devicerna, men vet inte om det är fjärrisens kod eller uttagens kod? Skumt, funkar galant från appen och från Telldus Live och fjärren med uttagen, bara den förbannade termon.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

Har du inte scannat in fjärrkontrollens huskod, så är det en slumpmässig, av Telldus Live skapad huskod som du ser.
Varje mottagare har flera minnesplaster för huskoder och du styr då dessa med huskoder från Tellstcik/app och från fjärrkontrollen.

Låter som sagt att mottagaren i Tellstick inte är frisk.
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Hur scannar jag så jag inte får en slumpad,,, för visst ser den slumpad ut. Läste igenom alla instruktioner som jag fick med igen, men hittar inget om housecode. Skulle vilja ha en resetknapp på allt och börja om :-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

Har du inte sätt knappen "Scan remote" när du lägger upp en enhet?
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Jo den tryckte jag allt på, men då kom det upp en kod och den ändrade jag inte på.
detheterjag
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by detheterjag »

Problemet är nu löst. Det var hårdvarufel på Tellsticken. Nu är den bytt och sensorn hoppade igång snabbt och smidigt.
Post Reply