Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Moderator: Telldus

Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Masonit »

Hej

Har även köpt en Proove TSS320. Funkar väll helt ok men jag undrar om den visar rätt temperatur. Har en väderstation som jag satt bredvid prooven och den visar 0,8 C mindre är Prooven. Vet ju dock inte vilken som visar rätt eller fel men hur upplever ni det?

\Masonit
freddan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by freddan »

Jag verkar ha samma problem, men jag är inte helt säker. Termometern dyker inte upp under "my sensors", trots att jag har startat om den, startat om tellstick:en, lagt termometern intill och låtit den ligga där ...

Jag kan styra lampor både från Telldus live och från fjärrkontroll. Men min Tellstick verkar inte reagera på fjärrkontrollen.

Fråga: är det alltså så att tellstick:en ska blinka blått både när man använder fjärrkontrollen, och när termo/hygrosensorn sänder signal?

Min blinkar bara blått vid omstart.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by etompau »

freddan wrote:Jag verkar ha samma problem, men jag är inte helt säker. Termometern dyker inte upp under "my sensors", trots att jag har startat om den, startat om tellstick:en, lagt termometern intill och låtit den ligga där ...

Jag kan styra lampor både från Telldus live och från fjärrkontroll. Men min Tellstick verkar inte reagera på fjärrkontrollen.

Fråga: är det alltså så att tellstick:en ska blinka blått både när man använder fjärrkontrollen, och när termo/hygrosensorn sänder signal?

Min blinkar bara blått vid omstart.
Svar: ja.
Det kan vara ett hårdvarufel på din enhet.
freddan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by freddan »

Tack för svar.

Jag åker och byter enheten. Återkommer med resultat :)
freddan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by freddan »

Har bytt enhet, nu funkar det som det ska.
Esberitox
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Esberitox »

Uppdaterade Telldus center till 2.1.2beta1 och Proove sensorerna har varit stabila sedan dess, drygt 30 dagar. Nytt värde kommer från sensorn var 10:e minut. Enda smolket i bägaren är att SwithKing klagar på TC versionen när man startar klienten. Inget jag inte kan leva med.
SwitchKing server: 3.2.3.1, client: 3.1.0.1
TelldusCenter: 2.1.2_beta1
Tellstick Duo firmware:5
Monterat
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Monterat »

MIn proove tempgivare visar över 2 grader högre temp än min gamla tempgivare (inte trådlös).
Den gamla brukar ligga rätt bra jämfört med internettemp. Så jag antar att proove suger.
Den här vintern har vi haft många nätter mellan +10/-10 och då vill jag starta motorvärmaren vid kallare än +5.
Nu kan man ju kompensera för felet men det är ju skit att inte få rätt temp.
Mirar
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Mirar »

Monterat wrote:MIn proove tempgivare visar över 2 grader högre temp än min gamla tempgivare (inte trådlös).
Jag har 5 proove. Ingen av dem visar exakt samma temperatur. Jag har även 4 Aeon Labs Multisensor, två Fibaro Smoke Detector och en Philio-sensor, de visar inte heller exakt samma temperatur. Så jag gissar att digitala tempgivare inte är allt för exakta. Alla ligger inom ±2°C, de flesta inom ±0.5°C.

Nästa gång jag får tag på en kylväska tänkte jag kalibrera dem genom att lägga dem ovanpå ett isbad i väskan någon timme. Det borde ge ungefär 0.0 grader. Sedan borde det gå att få någon högre punkt också. Vad smälter vid +30 grader?

Men jag har inte orkat bry mig så mycket. Bara placeringen - höjd i rummet eller nära värmeläckande fönster - ger ungefär samma fel.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Masonit »

Jag provade att testa hur väl hygrometern visar. Med detta test så visade den 75%. Så fuktsensorn verkar funka bra.

https://www.youtube.com/watch?v=amSMJ2pUIdE

\Masonit
Sparrowhawk
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove TSS320 Termo/hygrosensor

Post by Sparrowhawk »

Att kyla ner termometern + batterier till 15-17grader innan jag stoppade i batterierna löste problemet för mig.

Innan dess stoppade jag in batterierna i rumstemp upprepade gånger och fick en diff till andra mätare med mellan 2-4 grader mellan gångerna.

Nu är skillnaden 0,1-0,4 grader.

Jag nöjer mig men undrar samtidigt om det blir ännu bättre precision om man kyler ner ännu mer?
Post Reply