Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Moderator: Telldus

Post Reply
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by ZilverZurfarn »

OK, köpte precis en Telldus net och 3 st Proove "Self learning white".
Allt funkar, men har problem med att on/off till synes slumpmässigt påverkar inte bara den mottagare jag vill, utan flera samtidigt.
Jag har provat att lägga till och ta bort alla enheter flera gånger med samma resultat.
Först "parar" jag uttagen ett och ett med fjärrkontrollen. Alla uttag funkar f.ö. fint att styra via fjärrkontrollen.
Sedan går jag till Telldus Live och använder "Scan remote" för att lära upp Telldus. Alla enheter får olika "Unit code" (14-16). Här börjat problemen. Slår jag på ett uttag tänds två.
En gång trodde jag att jag fått till det, men icke - Tänder jag enhet 1 (unit code 16) tänds exempelvis 1 och 3 (unit code 16 och 14).

Är detta ett känt problem (sökt lite i forumet utan att hitta något applicerbart), eller har jag missat något väsentligt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by etompau »

Du har inte lyckats att programmera samma kod i flera mottagare? Testa med att raderat minnet och börja om.
Om du inte ska "samköra" Telldus och din fjärrkontroll behöver du inte scanna in koden från fjärrkontrollen, utan du använder helt enkelt koden som Telldus Live slumpar fram.
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by ZilverZurfarn »

Hmmm... Ja, möjligen har jag klantat mig när jag "parade" uttagen med knapp på fjärrkontrollen, men det låter osannolikt, då jag kan styra uttagen från fjärrkontrollen utan problem. Hade jag programmerat samma kod i flera mottagare, borde de väl bete sig på samma sätt oavsett om jag manövrerar dem via kontrollen eller från Telldus?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by etompau »

Kommer inte enheterna "färdigparade" när man köper dom? Sedan har du gjort om processen.
Jag skulle i alla fall rensat minnet och börjat om.
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by ZilverZurfarn »

Nej, enl. instruktionerna ska man hålla in knappen på uttaget (tills indikatorlampan blinkar) och trycka på den knapp på fjärren man vill ha den ansluten till. Det hade ju varit najs om det gick att styra uttaget via både Telldus och fjärren, men jag får prova att "para" dem med bara Telldus (Learn).
Jag köpte både Telldus och uttag på NoN: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-a ... 2430.4748/ som av NoN presenterades som kompatibla.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by etompau »

OK. Testa lite mer och se vad som händer. Jag har själv några av denna mottagare som jag använder till Net, dock utan extra fjärrkontroll, men använder båda minnesplatserna för styrning från Telldus och en väggbrytare.
Kvaliteten på dessa mottagare tycker jag är sisådär. Räckvidden kan variera rejält mellan olika mottagare.
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by ZilverZurfarn »

Tack för hjälpen så långt - Dröjer dess värre till helgen innan jag kan fortsätta labba. Ber att få återuppväcka denna tråd om så behövs då.
bjoljo
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by bjoljo »

Kom du på någon lösning? Har liknande problem. Har tre Proove white som funkar ok men köpte sedan ytterligare en strömbrytare för utomhusbruk (se länk nedan) som slås på/av samtidigt som en de tre första.

Använder bara Telldus Live.

Lååång länk: http://webshop.proove.se/web/guest/esal ... ber=310002
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Noob med Telldus Net och Proove Self Learning White

Post by ZilverZurfarn »

Nä, det gjorde jag inte. jag nöjde mig (för tillfället) med två uttag. Det har slagit mig att de Proove-uttag jag köpte kan kopplas samman i en grupp - Möjligen kan de ha levererats grupperade, men då borde de bete sig på samma sätt med fjärrkontrollen också, tycker jag. Kommer även jag att inhandla ett utomhusuttag, men då blir det Nexa - Blir intressant at se hur det kommer att fungera.
Post Reply