Sändare att koppla till dörrklocka

Moderator: Telldus

Post Reply
chilidonut
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sändare att koppla till dörrklocka

Post by chilidonut »

Jag har en vanlig dörrklocka som är kopplad till själva klockan med två sladdar som ger ut 5 volt när man trycker på knappen. Finns det något som fungerar tillsammans med Tellstick Duo som man kan koppla till sladdarna så att Tellsticken får signal när någon trycker på knappen till dörrklockan?

Poängen med allt är att skicka ett meddelande till min mobil om att någon har varit på besök när jag inte är hemma.

Ett alternativ är naturligtvis att byta ut min vanliga knapp mot Nexas dörrklocka men eftersom jag bor i lägenhet så kan jag inte ta bort den nuvarande knappen utan kommer i så fall att få två istället...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sändare att koppla till dörrklocka

Post by etompau »

Ett tungelementsrelä kopplat över ringklockan, sedan vidare till en sändare WBT-912 borde lösa uppgiften.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... drel%C3%A4
pekkak
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sändare att koppla till dörrklocka

Post by pekkak »

WBT-912 behövs ett batteri. Finns det sändaren som funkar utan batteri?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sändare att koppla till dörrklocka

Post by etompau »

pekkak wrote:WBT-912 behövs ett batteri. Finns det sändaren som funkar utan batteri?
Jag har inte sett några batterilösa sändare som är användbara i Telldussystemet.
Eltako har en del sändare som inte behöver batteri, men de fungerar ej tillsammans med Tellstick.

Vad är problemet med att sändaren har ett batteri?
pekkak
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sändare att koppla till dörrklocka

Post by pekkak »

Man måste köpa och byta bateri då och då. Och systemet blir mindre pålitlig och grön. :shock:
Post Reply