Temperatur sensor -30 till +40 till telldus live

Moderator: Telldus

Post Reply
lempa
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperatur sensor -30 till +40 till telldus live

Post by lempa »

Jag letar efter en temperatur sensor till telldus live som mäter inom -30 till +40 grader.
Det är viktigt att den är en stabil och fungera till 100%
När det gäller batteri så skulle det varit bra om den kunnat sända iväg när den börja få låg ström så att man vet det och kan bytta batterier innan den dör.
När det gäller ID. Så vill jag att den INTE tappar sitt id när man byter batterier.
Sensorerna ska användas i frysboxar.
Någon som har något förslag?
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Temperatur sensor -30 till +40 till telldus live

Post by niclasf »

Det låter ju som min esic_clone skulle vara ett bra alternativ (tråden du postade i nyss).
AM2302-sensorn mäter inom det intervall du anger.
Det finns också stöd för batteri-indikator. Batteristatus skickas som "humidity" när man använder en DS18B20-sensor.
ID:t är alltid det samma och baseras på serienummret på DS18B20-sensorn, alternativt kalibreringsparametern till oscillatorn om du använder en DHT22/AM2302-sensor.

Tyvärr så behöver du ju bygga själv, så det kan ju vara en stopper.
Jag upplever räckvidden att vara mycket bättre på mina egna sensorer jämfört med de man köper, men jag har inte gjort något riktigt test.
lempa
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatur sensor -30 till +40 till telldus live

Post by lempa »

Hej.
Jo, läste den tråden och blev väldigt intresserad. Mitt problem är att jag inte är speciellt duktig på att bygga sådana saker. Jag kan inte heller pic programmering. (C alt ASM) Om jag förstod allt rätt så hade du byggt koden i ASM.
Du är kanske sugen på att producera sådana och sälja dem till mig?
Om allt går som jag planerat så kommer jag behöva ganska många.
Post Reply