åsk skydd med mera.

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

åsk skydd med mera.

Post by tjabas »

Jo jag kom och tänka på detta i går när det började åska och jag inte var hemma, finns det något man kan montera i proppskåpet som skulle kunna bryta strömmen till hela huset med hjälp av tellsticken?
jag förstår även att kyl och frys kommer att bli utan ström, men detta klarar sig i några timmar till man kommer hem, sedan så blir det ju svårt att kunna starta strömmen igen med tellsticken då hela huset är strömlöst men detta skulle då göras manuellt vid hemkomsten.

Eller fungerar det om man skulle koppla in en tex, nexa brytare i varje viktig sak som tv,luftvärme pumpar och diverse elgrejer så man enkelt kan bryta dessa saker om åskan går när man inte är hemma.
sedan så vet jag inte hur bra dessa trådlösa brytare egentligen bryter strömmen, jag förmodar att det är med någon form a relä, och vid en rejäl åsk smäll så leder väl dessa igenom strömspiken ändå, och in i diverse el komponent.

jag vet att det bästa är alltid att dra ut allt i fall åskan går, men detta skulle vara som ett kompliment i fall man glömmer att dra ut allt.

men rätta mig i fall jag har fel.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: åsk skydd med mera.

Post by etompau »

Att bryta strömmen till hela ditt hus är nog möjligt med en kontaktor som styrs av en trådlös mottagare. Ett jobb för en elektriker hursomhelst.

Plug-in-mottagarna bryter normalt bara den ena ledaren, beroende på hur mottagaren sitter vänd i uttaget, så bryts antingen fas eller neutralledare. Om dessa åtgärder sedan skyddar mpt åska, törs jag inte sia om.
peterede
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: åsk skydd med mera.

Post by peterede »

Hej.
skulle rekommendera att man monterar överspännings skydd istället.
det är 2013 man ska inte behöva stänga av elen för att det åskar ... det gjorde man på 1800-talet.

http://www.elrond.se/overspanningsskydd
dom går att köpa via:
http://www.elkedjan.se/

/Peter :wave:
Post Reply