Extern antenn och sensorer

Moderator: Telldus

Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

Mottagning av temperatursensorer är osäker med min Tellstick Net.

Jag har en Oregon temperaturgivare som fungerar oftast men som ibland tar siesta något dygn.
Har provat billiga sensorer från Clas O och Teknikmagasinet som inte alls registreras.

Förbättras mottagningen av sensorsignal med 433-antennen från Conrad?

/jebalon
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Extern antenn och sensorer

Post by etompau »

Låter mer som ett hårdvarufel än ett räckviddsproblem.
Om du inte får blå blink när sändarna ligger någon meter från Net så är något fel.

Sök i forumet, där finns en hel del om "Conrad-antennen".
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by arneolav »

Har samme problem med en Oregon THGR238N, ... funker.... fuker ikke. Uavhengig av avstand til TelldusNet.
ESIC WT450 fra Clas Ohlson, har 4 stk, fngerer perfekt, én gjennom et par murvegger.
Har også 2 stk Viking fra Teknikkmagasinet, fungerer perfekt.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by perkabolo »

Hela tiden haft på problem med mina oregon sensorer. Glapp på allt från timmar till dagar medan mina billiga sensorer från CO funkat utmärkt.

MEN uppdaterade till ny firmware idag. http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... a_firmware cch hittils har alla mina 3 oregon sensorer av olika modeller levererat utan uppehåll sen uppgraderingen - 3 timmar vilket nog är nytt rekord.

Håller tummarna!
Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

Jag har provat att uppgradera men är tämligen värdelös som datanörd. Vid uppgraderingen skall Telldus service släckas ner i kontrollpanelen (win 7). Jag har trasslat mig fram till Service men hittar där inte Telldus alls, varvid flashprogrammet inte heller lyser upp för min Tellstick Net. Tvärstopp.

/Jebalon
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by stefan.persson »

Jebalon wrote:Jag har provat att uppgradera men är tämligen värdelös som datanörd. Vid uppgraderingen skall Telldus service släckas ner i kontrollpanelen (win 7). Jag har trasslat mig fram till Service men hittar där inte Telldus alls, varvid flashprogrammet inte heller lyser upp för min Tellstick Net. Tvärstopp.

/Jebalon
TelldusService tillhör TelldusCenter och ingetdera används för TellStick Net. Ovan gäller för TellStick Duo. Så vid firmwareuppgradering av TellStick Net behöver du inte stänga av någon service (det finns ingen).
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

stefan.persson wrote:
Jebalon wrote:Jag har provat att uppgradera men är tämligen värdelös som datanörd. Vid uppgraderingen skall Telldus service släckas ner i kontrollpanelen (win 7). Jag har trasslat mig fram till Service men hittar där inte Telldus alls, varvid flashprogrammet inte heller lyser upp för min Tellstick Net. Tvärstopp.

/Jebalon
TelldusService tillhör TelldusCenter och ingetdera används för TellStick Net. Ovan gäller för TellStick Duo. Så vid firmwareuppgradering av TellStick Net behöver du inte stänga av någon service (det finns ingen).
Jaha, tack Stefan. Hur uppdaterar jag då min Net? Hittar jag en flashfil någon annanstans?

/en som aldrig frågat förr.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Extern antenn och sensorer

Post by etompau »

Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

Ja. Precis här hämtar jag F/W och flash för Tellstick Net. Dock kräver den att jag släcker Telldus service, vilket jag ju inte kan. När jag går vidare utan släckning visar programmet min Tellstick Net, men neddimmad och okontaktbar.

Nu går jag ut och hugger ved istället.

Hälsningar

Jebalon
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by stefan.persson »

När du huggit klart kan du prova att dra den nedladdade hex-filen till ikonen för flash-programmet. Då kommer din TellStick Net inte längre att vara grå, utan du kan klicka på den för att uppgradera.

Det är inte så tydligt hur man ska göra, men det är ju en beta och därför inte så installationsvänlig.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

stefan.persson wrote:När du huggit klart kan du prova att dra den nedladdade hex-filen till ikonen för flash-programmet. Då kommer din TellStick Net inte längre att vara grå, utan du kan klicka på den för att uppgradera.

Det är inte så tydligt hur man ska göra, men det är ju en beta och därför inte så installationsvänlig.
Nu förde jag hex-filen till flashsymbolen och VOILA, det funkade! Jag kom vidare till installationen. Men inför sista installationsmomentet i listan, reboot, stannade härligheten, förblev där. 10 min. Jag kopplade ur Net´en från ström och nätverk, väntade ett tag och försökte installera igen men med beskedet att ingen Tellstick Net hittades.

Net´en är stendöd och hittas inte och alla funktioner är off-line.

Alla mina strömbrytare är intakta så manuellt ljus blir det till kvällen och jag har mer ved att klyva innan dess.

/Jebalon
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Extern antenn och sensorer

Post by etompau »

Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

etompau wrote:Kanske kan detta hjälp: http://developer.telldus.com/wiki/How_t ... lStick_Net
Tack för omtanken.

Jag är allmänt teknikkunnig men knappast inom ettor och nollor. Detta känns riskabelt. Redan att jag gav mig på en betauppgradering var ett steg för långt. Jag avvaktar om det kommer något mer lätthanterligt förslag vad att göra.

/Jebalon
Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

Nyss sände jag in min Tellstick Net till Telldus för rundsmörjning. Blixtsnabbt fick jag meddelande att den är åtgärdad, omprogrammerad med betaversionen och på väg tillbaka till mig. Det blir intressant att se om den nu accepterar temperatursensorer bättre.

/Jebalon
Jebalon
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern antenn och sensorer

Post by Jebalon »

Sammanfattning av mitt Net-äventyr.

Telldus renoverade snabbt min brickade Net till f/w beta. Funktionen därefter är excellent. Inget alls glapp i temperaturrapporteringen.

Idag dristade jag mig att uppgradera även min Net i stugan till beta. Denna gång gick det utmärkt att uppgradera. Förbättringen i temperaturmottagning är markant. Den läser Oregonsensorn nu utan glapp och likaså Teknikmagasinets sensor, som med f/w 4 inte ens noterades i sensorlistan.

Allt bra.

Nu återstår att få igång en sensor i växthuset på 40 m distans.

/Jebalon
Post Reply