Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Moderator: Telldus

Post Reply
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

Hallo

Prøver å får en Intertechno ITL-1000 til å fungere med min Net, men lykkes ikke.

Har koblet til spenning (230V), og har prøvd å få lagt den inn i Live uten å lykkes. Har flyttet den helt inntil min Net (1m fra), men den reagerer fortsatt ikke. Har også tømt minnet på den for å være sikker på at dette ikke er fullt.

Her er prosedyren jeg følger:
- tilkoble ITL-1000 til nettspenning på L og N
- legger inn en Intertechno "self learning on/off" i Live!
- trykke inn learnknappen på ITL-1000 til led-lampa begynner å blinke.
- trykker på ON knappen i Live! - ingenting skjer....
- trykker på Learn-knappen i Live! - ingen ting skjer...
(har også prøvd med Nexa "self-learning on/off uten å lykkes)

Er dette riktig prosedyre?
Noen som har denne i drift som har tips til meg?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

Ingen som har tips eller erfaringer å dele med meg på dette?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by reidar.ostrem »

jorang wrote:Ingen som har tips eller erfaringer å dele med meg på dette?
Min intertechno har jeg lagt inn som nexa self learning on/off. Kan ikke huske at jeg hadde noen nevneverdig problemer med å få den I drift..
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

reidar.ostrem wrote:
jorang wrote:Ingen som har tips eller erfaringer å dele med meg på dette?
Min intertechno har jeg også lagt inn som nexa self learning on/off. Kan ikke huske at jeg hadde noen nevneverdig problemer med å få den I drift..

Takk for svar

Prøvdev Nexa self learning on/off jeg også uten suksess, men har ikke eksperimentert med andre enhetstyper

Har en annen ITL-1000 somjeg skal få testet i helga
______________________________
Mvh/ BR JoranG
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by reidar.ostrem »

jorang wrote:
reidar.ostrem wrote:
jorang wrote:Ingen som har tips eller erfaringer å dele med meg på dette?
Min intertechno har jeg også lagt inn som nexa self learning on/off. Kan ikke huske at jeg hadde noen nevneverdig problemer med å få den I drift..

Takk for svar

Prøvdev Nexa self learning on/off jeg også uten suksess, men har ikke eksperimentert med andre enhetstyper

Har en annen ITL-1000 somjeg skal få testet i helga
Gjør det, mulig den er defekt den du har. Hadde litt operasjonelle problemer med den tidligere som feks tiden på releet osv men det kom seg. Tror ikke det er den beste kvaliteten på disse.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

Da har jeg prøvd med den andre ITL-1000 som jeg hadde. Den reagerte heller ikke. Når du Reidar sa at du hadde lagt den inn med Nexa self learning on/off så prøvde jeg med et par Nexa fjermnkontroller - også uten suksess.

Da har jeg prøvd følgende:
* lagt inn som Intertechno self learning on/off - ingen respons
* lagt inn som Nexa self learning on/off - ingen respons
* prøvd overstående på Net med gammel og med ny FW (regner ikke med dette har noe å si ettersom tolkingen av protokollen ligger på server)
* Prøvde med Nexa standard fjernkontroller - ingen respons

Da gjenstår å teste hos en nabo som ikke har aktivert sin konto i beta programmet slik at jeg får eliminert dette som en mulig feilkilde

Hva er egentlig sannsynligheten for at 2 enheter er levert med feil? Liten vil jeg anta....
Ettersom det er flere av dere her inne som får denne til å fungere så antar jeg det ikke er noe feil med håndteringen av protokollen fra Telldus sin side. Er dette en holdbar antakelse?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

Problem solved!

Jeg fant ut av dette etter litt prøving og feiling. Brukerfeil må jeg vel være ærlig å si at det var.
Manualen som fulgte med er en svær greie på mange språk. Det gjelder å lese instruksjonenen nøye, og kanskje også finne sitt morsmål noen ganger.

Jeg hadde også en Nexa EYCR-2300 som jeg ikke fikk til å paire med min Tellstick Net. Det var når jeg tuklet med denne jeg knekte koden:
Man skal ikke trykke "long press" til dioden begynner å blinke raskt. Men man skal trykke kort en gang til dioden blinker sakte for å få den i paringsmodus. Etter å ha "funnet ut" dette viste det seg at dette var metoden for ITL-1000 også, så nå er jeg oppe å gå.

Intertechno og Nexa benytter samme protokoll iflg Telldus support, så de kan benyttes om hverandre når man legger inn nye devicer.

Konklusjonen er da at det ikke er noe galt med Intertechno ITL-1000. Det gjelder bare å lese manualen nøye :oops:
______________________________
Mvh/ BR JoranG
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by reidar.ostrem »

jorang wrote:Problem solved!

Jeg fant ut av dette etter litt prøving og feiling. Brukerfeil må jeg vel være ærlig å si at det var.
Manualen som fulgte med er en svær greie på mange språk. Det gjelder å lese instruksjonenen nøye, og kanskje også finne sitt morsmål noen ganger.

Jeg hadde også en Nexa EYCR-2300 som jeg ikke fikk til å paire med min Tellstick Net. Det var når jeg tuklet med denne jeg knekte koden:
Man skal ikke trykke "long press" til dioden begynner å blinke raskt. Men man skal trykke kort en gang til dioden blinker sakte for å få den i paringsmodus. Etter å ha "funnet ut" dette viste det seg at dette var metoden for ITL-1000 også, så nå er jeg oppe å gå.

Intertechno og Nexa benytter samme protokoll iflg Telldus support, så de kan benyttes om hverandre når man legger inn nye devicer.

Konklusjonen er da at det ikke er noe galt med Intertechno ITL-1000. Det gjelder bare å lese manualen nøye :oops:
Godt at du fant ut av det jorang :-) noen ganger er det bra med manualer...
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Problem med Intertechno ITL-1000 og Net

Post by jorang »

Ja ikke sant ;)

En god ting oppi dette er at når jeg sendte mine requests for support til Telldus, Intertechno og Bauhaus så har alle sammen virkelig tatt tak i saken. Jeg har mailet med Telldus og Intertechno. Bauhaus har også ringt for å følge opp.

Dette er veldig bra :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply