Felaktigt tempvärde från Duo?

Moderator: Telldus

Post Reply
ceween
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by ceween »

Tempgivare visar 11.5, skickar 11.5 till sin väderstation. Tellstick Duo visar -204,7 i TC. Vad göra åt detta?
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by bjornh »

Den er da ikke kompatibel med Tellstick
ceween
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by ceween »

Jo, den är kompatibel. Har fungerat bra tidigare och jag har flera stycken av samma modell.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by Zaman »

Vad är det för givare?
ceween
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by ceween »

Givarna är Teknikmagasinets, dvs Termometerfabriken Viking. Har tagit ur batterier ur bägge givarna samt ur "väderstationen". Får då fortfarande in -204,7 från en givare som är okänd för mig men har samma ID som 1 av mina. Någon som har en idé om vad det kan vara? Givarna ska ju sända ca 100m så teoretiskt skulle det kunna vara ngn grannes men -204,7?
ceween
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by ceween »

Tack för hjälpen alla! Lägger inte mer jobb på detta nu. Har startat om allt mitt och det fungerar. Dock kommer det in värden till TC från en hel del givare som inte är mina.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Felaktigt tempvärde från Duo?

Post by Zaman »

Att man får in massa extra givare brukar bero på att din Tellstick hittar en givare som använder sig av ett protokoll som liknar ett som den känner igen tillräckligt mycket för att den ska misstolka meddelandet.
När temperaturen ändra och därmed meddelandet, så tolkas det nya meddelandet som om det kom från en ny givare (tex pga att adress och temperatur blandas ihop).
Det kan förklara problemet men gör det inte mindre irriterande :)

Varför vissa givare bara fungerar ibland har jag dock ingen förklaring till.
Post Reply