Fungerande stektermometer

Moderator: Telldus

snezzer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerande stektermometer

Post by snezzer »

Hittade en Weber 6438, http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/ ... termometer och den fungerar klockrent med tellstick net.
defransson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by defransson »

Synd att den har utgått bara...
snezzer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande stektermometer

Post by snezzer »

Från webhallen ja, men den driftige ger inte upp så lätt utan tittar på bland annat ICA maxi och se där fanns den.
defransson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by defransson »

Sweet! Hur mycket kostar den?
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

För mig fungerar den bara upp till 100 grader, sen börjar den om på noll....
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerande stektermometer

Post by gflygt »

albinsson wrote:För mig fungerar den bara upp till 100 grader, sen börjar den om på noll....
En undran bara. Varför skulle du nånsin vilja ha köttet, eller det du tillagar med en innertemperatur över 100 grader? Rätt så oätligt tror jag. Du kan ju inte ha en stektermometer för att mäta ugnstemperaturen!

Gunnar
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

gflygt wrote:
albinsson wrote:För mig fungerar den bara upp till 100 grader, sen börjar den om på noll....
En undran bara. Varför skulle du nånsin vilja ha köttet, eller det du tillagar med en innertemperatur över 100 grader? Rätt så oätligt tror jag. Du kan ju inte ha en stektermometer för att mäta ugnstemperaturen!

Gunnar
Nej, men mäta rökgastemperatur i min panna, så jag får push meddelande i telefonen när det är dags att lägga i mer ved.
Jag har löst det temporärt nu genom att sätta den utanpå röret så den max kommer upp i 100grader vid max driftstemp. Vid 60 grader plingar det till i mobilen och det är då ca 140 grader i tökgaserna och perfekt glödbädd att lägga in nytt!
snezzer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande stektermometer

Post by snezzer »

Coolt användningsområde :-) att mäta pannans temp, ger ju lite nya idéer vad man kan göra.
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

snezzer wrote:Coolt användningsområde :-) att mäta pannans temp, ger ju lite nya idéer vad man kan göra.
Ja det är roligt, och praktiskt! Jag mäter ju givetvis på acumulatortanken också. Fasy där med 3st clas Ohlson upm/esic. Tyvärr visar dom inte riktigt rätt i hela temperaturspannet men det har jag löst med Switchkings värdemappningsfunktion, efter lite kalibrering så stämmer det ganska bra.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerande stektermometer

Post by perkabolo »

albinsson wrote:
snezzer wrote:Coolt användningsområde :-) att mäta pannans temp, ger ju lite nya idéer vad man kan göra.
Ja det är roligt, och praktiskt! Jag mäter ju givetvis på acumulatortanken också. Fasy där med 3st clas Ohlson upm/esic. Tyvärr visar dom inte riktigt rätt i hela temperaturspannet men det har jag löst med Switchkings värdemappningsfunktion, efter lite kalibrering så stämmer det ganska bra.
Spännande, har du stoppat in sonden från esicen i "fickan" för temommeter i tanken? Hur mycket fel visar den ungefär?
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

perkabolo wrote:
albinsson wrote:
snezzer wrote:Coolt användningsområde :-) att mäta pannans temp, ger ju lite nya idéer vad man kan göra.
Ja det är roligt, och praktiskt! Jag mäter ju givetvis på acumulatortanken också. Fasy där med 3st clas Ohlson upm/esic. Tyvärr visar dom inte riktigt rätt i hela temperaturspannet men det har jag löst med Switchkings värdemappningsfunktion, efter lite kalibrering så stämmer det ganska bra.
Spännande, har du stoppat in sonden från esicen i "fickan" för temommeter i tanken? Hur mycket fel visar den ungefär?
Jag har strappat fast dom på rörern som sticker ut för termometrar och värmepatron, och sedan isolerat runt.
Jag har för mig att dom visar runt 12 grader för lite vid 80 grader. Och 4 grader för lite vid 40 grader.
Men efter att jag trimmat in det med värdemappning så visas dom korrekta värdena i Switchking och dess androidapp.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerande stektermometer

Post by perkabolo »

albinsson wrote:
perkabolo wrote:
Spännande, har du stoppat in sonden från esicen i "fickan" för temommeter i tanken? Hur mycket fel visar den ungefär?
Jag har strappat fast dom på rörern som sticker ut för termometrar och värmepatron, och sedan isolerat runt.
Jag har för mig att dom visar runt 12 grader för lite vid 80 grader. Och 4 grader för lite vid 40 grader.
Men efter att jag trimmat in det med värdemappning så visas dom korrekta värdena i Switchking och dess androidapp.
Provade med en ESIC igår. Den visade "HI" när temperaturen gick för högt (det var drygt 80 grader i tanken då)- Du har inga såna problem?

Har du gjort något med sonden eller är den i orginalskick?
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

perkabolo wrote:
albinsson wrote:
perkabolo wrote:
Spännande, har du stoppat in sonden från esicen i "fickan" för temommeter i tanken? Hur mycket fel visar den ungefär?
Jag har strappat fast dom på rörern som sticker ut för termometrar och värmepatron, och sedan isolerat runt.
Jag har för mig att dom visar runt 12 grader för lite vid 80 grader. Och 4 grader för lite vid 40 grader.
Men efter att jag trimmat in det med värdemappning så visas dom korrekta värdena i Switchking och dess androidapp.
Provade med en ESIC igår. Den visade "HI" när temperaturen gick för högt (det var drygt 80 grader i tanken då)- Du har inga såna problem?

Har du gjort något med sonden eller är den i orginalskick?
Sonden är i sin ursprungliga form. Jag har sett att själva givaren skriver HI men det kommer ändå temperatur i numerisk form till tellsticken upp till 80 grader. Eftersom jag har en kompensering inlagd på mellan 9-12 grader så räcker det till för mig. Har jag 87 grader i tanken mäter ju mina givare ca 75-78, så jag har marginal så det räcker tycker jag
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande stektermometer

Post by perkabolo »

Gjorde ett nytt försök idag. Den fortsätter mycket riktigt att rapportera temperatur, men den verkar maxa vid 71 grader. Dvs från 71 grader och uppåt rapporterar den 71 grader.

Du har inte märkt av något sådant?
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande stektermometer

Post by albinsson »

perkabolo wrote:Gjorde ett nytt försök idag. Den fortsätter mycket riktigt att rapportera temperatur, men den verkar maxa vid 71 grader. Dvs från 71 grader och uppåt rapporterar den 71 grader.

Du har inte märkt av något sådant?
Det är mycket möjligt att den gör så på nån givare. Jag har tre stycken en gammal upm, en lite nyare upm. Och esic. Ser det dock inte som ett problem vid 71 grader är det i verkligheten 83 grader hos mig (nästan fullt) . Så har jag den på mitten på tanken så vet jag om jag har "laddat förbi" eller inte
Post Reply