Antenn?

Moderator: Telldus

Sibner
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Öjaby, Växjö, Sverige

Antenn?

Post by Sibner »

Jag undrar om någon kan tala om var det finns bra antenner att köpa till min Tellstick Net? I dagsläget har jag originalantennen, men skulle gärna vilja ha ngt bättre täckning!
Om någon vet var man köper en antenn som är klar att kopplas direkt så vore det kanon om Du ville lägga in länk i denna tråd så ska jag beställa...

Har sett att det finns flera olika trådar om detta, men tycker det är svårt att tyda vad som är bra och inte!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Antenn?

Post by etompau »

Som du kanske har sett, så verkar det som 433-antennen från Conrad är den som en hel användare har köpt och fått bra resultat med.
Tror nog inte man kan förvänta sig så extremt stor förbättring med en extern antenn då förluster i kabel och kontakter tillkommer som en negativ faktor.
Har installerat två Net med originalantenn utan problem med räckvidden på sändningen. Däremot var mottagningen från en Oregon-termometer rejält skral, kanske max 5-7 m fri sikt. Här gjorde jag det omvända, och lödde på en extra antennsladd på termometern. Får nu helt OK räckvidd genom vind/isolering ca 15 m avstånd.
Sibner
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Öjaby, Växjö, Sverige

Re: Antenn?

Post by Sibner »

Ok!
A, jag har nu satt min Tellstick lite högre, men får då lite jobbigt med "disco-ljuset" från den...
Skrev precis ett inlägg och undrade om någon vet hur och om man kan stänga av det?!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Antenn?

Post by etompau »

Det finns en fråga i den engelska delen av forumet rörande just lysdioderna och ev. avstängning. Det slutar med rådet att placera Tellsticken i en papplåda ...
Skogsmulle
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Skogsmulle »

Jag beställde en sådan här ifrån conrad:

http://www.conrad.se/ADAPTER-SMA-CONN.- ... f86c%2Fmd5}

Men den där utgången istället så kan man använda de flesta "dator/routrar" antenner, använder nu en som var som tillbehör till ett moderkort av asus.
Har nu mottagning genom 1 betong vägg som är på ca 7m avstånd ifrån, annars så har folk använt denna med goda resultat.

http://www.jula.se/inomhusantenn-med-ma ... b-g-924730

Sen vilket som fungerar bäst är nog lite ifrån fall till fall med bostadens utformning etc etc.
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Antenn?

Post by Micke-Falo »

WiFi är väl vad jag vet 2,4 eller 5 GHz... Funkar så där på 433MHz..
För bästa funktion är en rätt avstämd antenn dvs avstämd på 433MHz finns med olika förstärkning mm.
Skogsmulle
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Skogsmulle »

Micke-Falo wrote:
WiFi är väl vad jag vet 2,4 eller 5 GHz... Funkar så där på 433MHz..
För bästa funktion är en rätt avstämd antenn dvs avstämd på 433MHz finns med olika förstärkning mm.
Ja så är det kanske, är inte alls så insatt i detta område än..
Men då skulle en sådan här vara optimal då:

http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... b124%2Fmd5}

Men hur man gömmer en sådan snyggt i hemma om man inte bor i ett hus vet jag inte, då kabeln skall hållas kort.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by tronde »

Sibner wrote:Jag undrar om någon kan tala om var det finns bra antenner att köpa till min Tellstick Net? I dagsläget har jag originalantennen, men skulle gärna vilja ha ngt bättre täckning!
Du kan jo prøve denne løsningen.

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 581#p17581


Det må ikke være en tallerken. Kan godt være aluminiumsfolie som strekker seg minst 165mm i alle retninger ut fra antennens plassering.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Masonit »

Skogsmulle wrote:
Micke-Falo wrote:
WiFi är väl vad jag vet 2,4 eller 5 GHz... Funkar så där på 433MHz..
För bästa funktion är en rätt avstämd antenn dvs avstämd på 433MHz finns med olika förstärkning mm.
Ja så är det kanske, är inte alls så insatt i detta område än..
Men då skulle en sådan här vara optimal då:

http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... b124%2Fmd5}

Men hur man gömmer en sådan snyggt i hemma om man inte bor i ett hus vet jag inte, då kabeln skall hållas kort.
Varför ger du råd då om du inte är alls insatt???

\Masonit
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by tronde »

Masonit wrote:
Varför ger du råd då om du inte är alls insatt???

\Masonit
Det er fullt mulig å lese teksten som et spørsmål om den antennen er optimal. Men det er kanskje litt vanskelig å se det slik når man har brukt mesteparten av sine egne postinger på å irettesette andre...
Skogsmulle
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Skogsmulle »

Varför ger du råd då om du inte är alls insatt???

\Masonit
Vet inte vad jag ska vara på det riktigt faktiskt.. Kom med ett förslag sen att jag kanske inte är direkt insatt vilken antenn som är optimal är en konstig sak att hänga upp sig på..
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by krambriw »

Jag tycker Skogsmulles förslag var ett bra förslag, det är positivt att vi alla försöker hjälpa varandra efter bästa förmåga.

Den antennen är enligt min erfarenhet, och jag har provat en hel del olika, den absolut bästa i klassen. Om den inte räcker har man andra problem. Det finns även användare som dessutom kopplat in en antennförstärkare till denna för att ytterligare förbättra signalnivåerna (dock inget jag själv experimenterat med).

mvh
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Antenn?

Post by Lind1977 »

Skogsmulle wrote:
Micke-Falo wrote:
WiFi är väl vad jag vet 2,4 eller 5 GHz... Funkar så där på 433MHz..
För bästa funktion är en rätt avstämd antenn dvs avstämd på 433MHz finns med olika förstärkning mm.
Ja så är det kanske, är inte alls så insatt i detta område än..
Men då skulle en sådan här vara optimal då:

http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... b124%2Fmd5}

Men hur man gömmer en sådan snyggt i hemma om man inte bor i ett hus vet jag inte, då kabeln skall hållas kort.
Jag har beställt denna antenn och för mig fungerar den klockrent jämfört med original.
Köpte till bnc till sma adapter, passade utan problem till tellstick net. (Hade tidigare problem med att vissa lampor inte reglerades enl schema, trots flera omsändningar).

Gömmer? Jag monterade den synligt i frågans kontor, ser lite futuristisk ut ;)
AndersT
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by AndersT »

Så ... Hjälp en novis på området. Jag köper Conrabantennen, en BCM-SMA adapter och sen då. Det behövs väl en kabel och en kontakt till? Hur lång kabel kan man ha och finns det något minimimått?

En förvirrar nybyggare tackar på förhand.
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Antenn?

Post by Lind1977 »

Det ingår en kabel på ca 1,5-2m bara att tuta o köra
Post Reply