Antenn?

Moderator: Telldus

Frick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Frick »

etompau wrote:Däremot var mottagningen från en Oregon-termometer rejält skral, kanske max 5-7 m fri sikt. Här gjorde jag det omvända, och lödde på en extra antennsladd på termometern. Får nu helt OK räckvidd genom vind/isolering ca 15 m avstånd.
Har Du möjligtvis någon bild på denna modifiering, jag har nämligen samma problem!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Antenn?

Post by etompau »

Tyvärr inte. Sändaren står nu på vinden och det är ett jädrans jobb att komma åt den.
Om du öppnar sändaren så kan man enkelt se antenndelen i form av metallspröt, löd fast en tunn kopplingstråd på ca 15 cm där antenndelen är ansluten i kretskortet.
Drar ut kabeln genom ett av hålen i botten på sändaren.
Frick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Antenn?

Post by Frick »

Okej, får testa detta!
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by GOKAR »

Fick också problem med räckvidden så jag har testat med olika saker utan att behöva sätta en utomhus antenn.
Köpte en vinklad SMA till SMA adapter samt en radio antenn dual band (typ skogsantenn 40cm lång för Boafeng radio) satte detta på tellstick net enheten och fick otroligt bra räckvidd.
Nu når jag alla inbyggda brytare (de man sätter i eldosorna) samt switcharna inne i garaget som är ca: 50m från huset, detta fungerade inte med standard antennen.
Grejorna kostade mig ca: 60:- på ebay. Har skickat med bilder på adaptern och antennen.
Attachments
Antenn
Antenn
NAGOYA NA-771 SF SMA antenna Wouxun KG-UVD1 KGUVD1P PX-888K KG-699 Baofeng UV-5R.jpg (4.26 KiB) Viewed 9709 times
SAM adapter
SAM adapter
SMA male to SMA male right angle in series RF adapter connector.jpg (6.72 KiB) Viewed 9709 times
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Antenn?

Post by jorang »

Takk for tips

Kjøpte en piskantenne med ledning etter anbefaling her inne tidligere - den fungerte ikke bedre enn originalantennen.

Når du sier at denne er bedre enn originalantennen så håper jeg at det skal bli mulig for meg å plukke opp sensorsignaler som ligger på grensen. Har mange CO 36-1797 som noen dager plukkes opp, og andre dager ikke.

Så da prøver jeg denne løsningen på mine 2 Tellstick Net, og har bestilt 2x av hver dings på eBay til den nette sum av NOK 78,62 :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Antenn?

Post by jorang »

jorang wrote:Takk for tips

Kjøpte en piskantenne med ledning etter anbefaling her inne tidligere - den fungerte ikke bedre enn originalantennen.

Når du sier at denne er bedre enn originalantennen så håper jeg at det skal bli mulig for meg å plukke opp sensorsignaler som ligger på grensen. Har mange CO 36-1797 som noen dager plukkes opp, og andre dager ikke.

Så da prøver jeg denne løsningen på mine 2 Tellstick Net, og har bestilt 2x av hver dings på eBay til den nette sum av NOK 78,62 :)
Antennene mottatt og satt i drift. Har vært i drift ca ett døgn nå.

Har et par sensorer som er på limit rekkeviddemessig. Den ene står på en vegg ute. Veggen er en normal yttervegg av treverk. Sensoren fungerer godt å stabilt på innsiden av veggen, men når den flyttes på utsiden plukkes den bare opp noen få ganger i døgnet med original antenne (4-5 ganger i døgnet typisk)
Etter at jeg byttet antenne så er dette så og si likt - den har blitt plukket opp mindre enn 10 ganger. Tatt i betraktning at dette er et tilfeldig døgn og at den sender hvert minutt er dette etter min mening det samme som tidligere - ingen bedring.

Det ser ut til å være lite å hente med å bytte antenne....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
GoranSoderberg
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by GoranSoderberg »

Lite sent kanske, men svarar ändå. En större/bättre antenn på själva telldusen förbättrar primärt dess sändning, d.v.s. signalerna den skickar ut. Typiskt att tända och släcka lampor. För att få bättre mottagning så är rätta vägen en bättre antenn på sändaren som man vill ta emot, d.v.s. sensorn i detta fall. Och för 433Mhz är optimala längden på en antenn/tråd 173mm (kvartsvåg) , eller det dubbla , 346mm (halvvåg) eller 692mm (helvåg).

Ju rakare man kan få den desto bättre är det, men att lägga en tråd utefter höljet inuti sensorn är bättre än inget. Om den befintliga antennen är en slinga på kretskortet bör dess längd räknas med om man löder på i slutet. Löder man på i början är det bästa om man kan bryta den inbyggda slingan direkt efter lödningen. Men inte heller ett måste.

Har använt denna teknik på gamla trådlösa telefoner (längesedan) men också på en "cardsplitter" på den tiden det användes. Naturligtvis med andra längder då baserat på frekvens.

Cardsplittern minns jag fick dramatiskt bättre prestanda.
Jocke.Sve
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn?

Post by Jocke.Sve »

Kan denna antenn från m.nu förbättra sändningen (https://www.m.nu/antenner-radio/lang-antenn-433mhz-19cm) på gammal hederlig Tellstick Net v2?
Bra pris och fri frakt just nu.
Kör bara 433Mhz on/off mottagare, blandat Nexa & Telldus i hela huset.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Antenn?

Post by etompau »

Jocke.Sve wrote: Wed Dec 22, 2021 11:49 am Kan denna antenn från m.nu förbättra sändningen (https://www.m.nu/antenner-radio/lang-antenn-433mhz-19cm) på gammal hederlig Tellstick Net v2?
Bra pris och fri frakt just nu.
Kör bara 433Mhz on/off mottagare, blandat Nexa & Telldus i hela huset.
Svårt att ge ett exakt svar hur mycket bättre en sådan antenn skulle funka.
Personligen har jag använt 433-antenner på en bit kabel, just för att få en bättre placering av antenn och sedan ställa antennen på en bit plåt för att skapa ett ska jordplan.

Denna har jag använt:
https://www.styrahem.se/p/289?gclid=EAI ... gIcrvD_BwE

Köpte från Ebay när det begav sig, kostade där kanske 20-30 kr.
Post Reply