Temp-sensorer Teknikmagasinet

Moderator: Telldus

Great
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by Great »

Införskaffade idag 4 st Temp sensorer på Teknikmagasinet.

verkar som mest kunna diffa upp emot 0,4 grader på mellan dessa 4st, 2st e ganska jämna 1 st typ 0,1-0,2 högre o den sista mellan 0,3-0,4.

hur skulle ni göra, skulle ni orka byta tills ni fick så att alla va ganska jämna eller är det feltoleransen man får ta på billiga sensorer?

eller kan man kan Kalibrera eller typ nollställa alla i Telldus, så att alla visar samma värde där?
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by niclasf »

Om du ska mäta inne eller utetemperatur så måste väl ändå den precisionen räcka?
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by trasa »

Allt beror på vad man ska ha dom till
När man kollar billiga sensorer brukar dom ligga +/- 1 grad
Man får ju vad man betalar för
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by beppogg »

jag lyckades aldrig få dom givarna från teknikmagasinet att visa bra värden. de låg ofta bra jämfört med varandra men visade alltid 1-1,5 grad för mycket. tog istället lite dyrare från clas olsson (oregon THGN132N) som visar perfekt!
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by tronde »

beppogg wrote:jag lyckades aldrig få dom givarna från teknikmagasinet att visa bra värden. de låg ofta bra jämfört med varandra men visade alltid 1-1,5 grad för mycket. tog istället lite dyrare från clas olsson (oregon THGN132N) som visar perfekt!
Hva er det du bruker som referanse?
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by beppogg »

fem termostater från iq therm och två digitala "vanliga" utomhustermometrar. alla sju plus de två från oregon låg inom 0,1-0,3 grader.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by jorang »

Hva er det du skal bruke en god presisjon til? Hvis du kjenner delta T (hvor mye feilvisning en sensor har) så har du jo et system som gir deg de fleste informasjoner til en brøkdel av prisen - eller hva...?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by trasa »

Corad har annars OregonTHGR 122NX på rea 219kr
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by tronde »

beppogg wrote:fem termostater från iq therm och två digitala "vanliga" utomhustermometrar. alla sju plus de två från oregon låg inom 0,1-0,3 grader.
Hvis du ikke har sjekket dem mot en kalibrert referanse, er den ene verdien like god som den andre.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by beppogg »

jo, visst! men eftersom jag uppskattar att alla mina sensorer (termostater eller termometrar) visar samma lägger jag hellre ett par hundra på oregon än byter ut mina iq therm för 1500 kr styck! dessutom känns det som att om nio sensorer visar samma från tre olika fabrikat så litar jag på det.
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by Dale »

Har ett par Temp-sensorer från Teknikmagasinet. Klarar inte kyla nått vidare utan får spunk och rapporterar då typ -61,2 grader eller 48,7 vilket känns inte riktigt så stabil man önskar. Dessutom så blir det en himla massa extra sensorer i systemet då dom börjar identifiera sig som nått annat under tiden dom är ostabila. Har ett par Oregon som känns mycket mer stabila ist.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by Freddan101 »

Köpte i förra veckan Teknikmagasinets sensor för inomhusbruk och har iaf. hittills skött sig bra vad gäller värde och räckvidd. Visar +0,2 jämfört med en sensor från Oregon. Tyvärr är den gråa färgen ganska trist men det är ju en annan sak... ;)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by tronde »

Freddan101 wrote:Tyvärr är den gråa färgen ganska trist men det är ju en annan sak... ;)




Image
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by Freddan101 »

tronde wrote:
Freddan101 wrote:Tyvärr är den gråa färgen ganska trist men det är ju en annan sak... ;)




Image
:D
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp-sensorer Teknikmagasinet

Post by Freddan101 »

Kan inleda med att jag inte hunnit med att spraymåla dom ännu. :) Dock har dom funkat väldigt bra och jag funderar nu på att byta ut mina Oregon.

Min fråga - klarar Tenikmagasinets sensor att sitta utomhus?
Post Reply