Var får man tag i Oregon sensorer?

Moderator: Telldus

Post Reply
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by pleterrobin »

Tjena.

En rak fråga. Var får man ta i Oregon Scientific Sensorer?
Har letat dom en dåre var man kan få tag på dom, med utan resultat?

Har ni annars någon rekommendation på någon sensor ni har som fungerar finfint och som GÅR att få tag på?
Jag har två stycken 36-1797 från Classe. Men dom är ju så grymt känsliga mot att vara för långt bort ifrån min Net:en.
Skulle ju behöva en sensor som jag kan ha för att se temperaturen på fler ställen och som är längre bort än var Classes 36-1797 klarar av.

// PR
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by jorang »

______________________________
Mvh/ BR JoranG
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by pleterrobin »

jorang wrote:Denne fungerer fint - http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf= ... strasender&
Okej. Tack.
Visserligen hade det varit perfekt och bra att få med fuktmätningen vilket jag har förstått det som att den inte gör, men det är ju inget krav. Främst temperatur.
Hörde även här på forumet att några hade problem med Jenkinsbirds sensorer. Men det är kanske värt ett försök i alla fall =)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by jorang »

Savner også hygro, men setter pris på den store rekkevidden denne har fremfor Clases ekstra sensor - som knapt nok tåler en innvendig vegg før den svikter.
Men bruker denne på fjerne steder, og CO sin nærmere mine to Tellstick Net ;)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by Stig-Arne »

Har selv clases sine sensorer, 36-1797. Den ene som registrerer utetemp står 10 meter unna og går gjennom 2 vegger.
Anbefaler å prøve litt forskjellige huskoder og kanaler.
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by reidar.ostrem »

Stig-Arne wrote:Har selv clases sine sensorer, 36-1797. Den ene som registrerer utetemp står 10 meter unna og går gjennom 2 vegger.
Anbefaler å prøve litt forskjellige huskoder og kanaler.
Jeg kjøpte en slik en idag, fungerer 20 cm fra Telldusen.... Blir nok noe handling på Teknikmagasinet ja..

Edit :har testet med de fleste kanaler og hus koder
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by pleterrobin »

Jag har själv 2 stycken 36-1797 från Clas Ohlson. Uppdateras som den ska och det är bra att man får med hygron. Men till det som är mindra bra med den. Det tog mig över 2 dagar att hitta bra platser som inte var för långt bort, inte för tjocka väggar emellan, fri sikt. Testade även byta kanaler på dom som jag sett rekommenderats. Men det hjälpte inte.
Har införskaffat två Jenkinsbird från Teknikmagasinet. Fungerar skitbra. Har ett enplanshus på 120 kvadrat. Har inte så många betongväggar visserligen, men sensorn kan jag placera var jag vill inne i huset. Min Net snappar upp signalen från dom. Minuset är ju att man inte får hygron. Visst det viktigaste är ju temperaturen, man kan inte få allt här i livet =)
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by reidar.ostrem »

pleterrobin wrote:Jag har själv 2 stycken 36-1797 från Clas Ohlson. Uppdateras som den ska och det är bra att man får med hygron. Men till det som är mindra bra med den. Det tog mig över 2 dagar att hitta bra platser som inte var för långt bort, inte för tjocka väggar emellan, fri sikt. Testade även byta kanaler på dom som jag sett rekommenderats. Men det hjälpte inte.
Har införskaffat två Jenkinsbird från Teknikmagasinet. Fungerar skitbra. Har ett enplanshus på 120 kvadrat. Har inte så många betongväggar visserligen, men sensorn kan jag placera var jag vill inne i huset. Min Net snappar upp signalen från dom. Minuset är ju att man inte får hygron. Visst det viktigaste är ju temperaturen, man kan inte få allt här i livet =)
Hva kanaler og huskoder har du på disse 2 fra clas?
Min virker omtrent ikke en meter ifra Telldus med fri sikt...
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by pleterrobin »

reidar.ostrem wrote:
pleterrobin wrote:Jag har själv 2 stycken 36-1797 från Clas Ohlson. Uppdateras som den ska och det är bra att man får med hygron. Men till det som är mindra bra med den. Det tog mig över 2 dagar att hitta bra platser som inte var för långt bort, inte för tjocka väggar emellan, fri sikt. Testade även byta kanaler på dom som jag sett rekommenderats. Men det hjälpte inte.
Har införskaffat två Jenkinsbird från Teknikmagasinet. Fungerar skitbra. Har ett enplanshus på 120 kvadrat. Har inte så många betongväggar visserligen, men sensorn kan jag placera var jag vill inne i huset. Min Net snappar upp signalen från dom. Minuset är ju att man inte får hygron. Visst det viktigaste är ju temperaturen, man kan inte få allt här i livet =)
Hva kanaler og huskoder har du på disse 2 fra clas?
Min virker omtrent ikke en meter ifra Telldus med fri sikt...
Oj, det var verkligen måndagsexemplar du har fått tag i.
Jag kör kanal 2 och huskod 5 på den ena och kanal 3 och huskod 5 på den andra. Fungerar klockrent som dom står nu. Vågar inte röra dom =)
Den ena står i samma rum som min Net, ca tre meter ifrån.
Den andra står på andra sidan om en gipsvägg bakom min Net. Trodde inte det skulle gå, men just den har kanske bättre räckvidd.
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Var får man tag i Oregon sensorer?

Post by reidar.ostrem »

pleterrobin wrote:
reidar.ostrem wrote:
pleterrobin wrote:Jag har själv 2 stycken 36-1797 från Clas Ohlson. Uppdateras som den ska och det är bra att man får med hygron. Men till det som är mindra bra med den. Det tog mig över 2 dagar att hitta bra platser som inte var för långt bort, inte för tjocka väggar emellan, fri sikt. Testade även byta kanaler på dom som jag sett rekommenderats. Men det hjälpte inte.
Har införskaffat två Jenkinsbird från Teknikmagasinet. Fungerar skitbra. Har ett enplanshus på 120 kvadrat. Har inte så många betongväggar visserligen, men sensorn kan jag placera var jag vill inne i huset. Min Net snappar upp signalen från dom. Minuset är ju att man inte får hygron. Visst det viktigaste är ju temperaturen, man kan inte få allt här i livet =)
Hva kanaler og huskoder har du på disse 2 fra clas?
Min virker omtrent ikke en meter ifra Telldus med fri sikt...
Oj, det var verkligen måndagsexemplar du har fått tag i.
Jag kör kanal 2 och huskod 5 på den ena och kanal 3 och huskod 5 på den andra. Fungerar klockrent som dom står nu. Vågar inte röra dom =)
Den ena står i samma rum som min Net, ca tre meter ifrån.
Den andra står på andra sidan om en gipsvägg bakom min Net. Trodde inte det skulle gå, men just den har kanske bättre räckvidd.
Jeg hadde tenkt å ha den i stuen men det måtte jeg gi opp. Den ligger nå 10cm ifra Telldusen og måler temp I data skapet :-) jeg får prøve en på Teknikmagasinet til stuen.. Takk for info
Post Reply