Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Moderator: Telldus

heisenberg
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by heisenberg »

Zapper wrote:Releasen där det är implementerat är inte ute än. Det tar ett tag mellan releaser :( Är själv sugen på att kunna börja få RH från mina oregon.
Samme her, jeg har en Oregon sensor og irriterer meg over at jeg kun får temperatur, når dette problemet er "løst" for lenge siden. Det burde være raskere turn-around for denne typen fikser enn >5 måneder. Man kan selvsagt kompilere HEAD selv etc, men for vanlige folk er ikke det noe alternativ, og i et produksjonsmiljø trenger man å vite at koden man bruker er stabil. For denne typen programvare der hver release i praksis oppdaterer "drivere" for det økosystemet av trådløse enheter som finnes der ute, bør det minst være release hvert kvartal.

<rant>
Jeg synes TellStick er fantastisk, men den er ikke bedre enn den mengden enheter den er i stand til å kommunisere med. Jeg savner litt mer trykk på å fokusere på hurtig implementasjon av støtte for forskjellige enheter (det er altfor mange tråder med diskusjoner frem og tilbake der community prøver å finne ut hva slags sensorer og enheter som fungerer), og et par faste gjengangere (f.eks. en kommersiell HW løsning for økt rekkevidde som ikke krever DYI løsninger). Pluss litt mer trykk på å få ut TellStick Duo i butikkene igjen.
</rant>
88joja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by 88joja »

Kan inte mer än till 100% hålla med föregående talare.
Det händer väldigt lite just nu, känns det i alla fall som.
Det är otroligt få givare som egentligen fungerar och det verkar inte som om stödet blir något direkt större heller.
Jag är inte själv någon programmerare, men eftersom detta var open source så tog jag nästan för givet att produkten skulle ta fart ordentligt med tiden.
Ännu så länge verkar jag dessvärre haft helt fel eftersom stabilitet och funktionalitet låter sig dröjas med något alldeles otroligt länge.
Kanske är det bara så att, just eftersom det är open source, att det finns massor med bra kod ute i landet, men inget effektivt sätt att ta tillvara/distribuera denna till mer okunniga kunder som en annan?

Idén är jättefin i teorin, men Telldus droppar i mina ögon för var dag som går utan något som helst breakthrough i utvecklingen.

Hoppas på bättring, annars tvingar jag söka mig till mer beprövad teknik.

Jag har bland annat testat en hel massa tempgivare, dimmrar och dörrmagneter utan något lyckat resultat.
Enda dimmern jag fått att testa är Nexas inbyggnadsdimmer, som för övrigt fungerar klockrent.

Hoppas med detta försöka dra igång någon form av debatt i ämnet!?!?!

PS: Har en Duo, 6 code switches, 1 nexa dimmer, 1 oregon temp-mätare vilka alla funkar kanon.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by Videonisse »

Håller också med, luften verkar ha gått ur dem på Telldus och få andra utvecklare verkar vilja hjälpa till. Antar att det är produktionsproblemen med kineserna som är huvudorsaken och som lett till att de inte hinner eller orkar ta hand om befintliga kunder.

Sedan kanske de insett att bla Zwave växer så snabbt att det inom några år kommer ta över denna marknad...
88joja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by 88joja »

Tackar för tipset om Zwave! Ser riktigt nice ut!
Post Reply