Plötsligt dubbla sensorer?

Moderator: Telldus

Post Reply
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Plötsligt dubbla sensorer?

Post by aarvidsson »

Jag köpte mig en Jenkinsbird mottagare på Teknikmagasinet häromdagen, och nu har den spontant börjat ge mig två OLIKA mätvärden och två olika ID...? När man kör igång den har den ID 9 och en temperatur, men given tid så får den för sig att även returnera ID 25 och en temperatur som ligger i närheten av det som ID 9 visar. Sen går det några timmar utan att 25 visar sig, och vips är den där igen. Tar jag ur batterierna på sändaren försvinner både 9 och 25, och skickar jag i batterierna igen så är det bara 9 som gäller några timmar. Sen är 25 där igen... Nån som sett något liknande?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Plötsligt dubbla sensorer?

Post by Zapper »

Kan antingen vara ett rent sammanträffande och du ibland får tag på en grannes mottagare eller så är det helt enkelt överföringsfel.
Har ingen aning om de här trådlösa sensorerna har nån slags felkorrigering. Jag vet att Väderstationen från co med dess tillhörande basstation har det å det funkar i ca 95% av fallen, däremot har jag ingen aning om tellsticken implementerar nån kontroll av eventuellt befintliga sånna kontroller.
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plötsligt dubbla sensorer?

Post by aarvidsson »

Det som talar emot att det skulle vara grannens sensor är det faktum att jag håller på att testa ut den sensor jag har (och har placerat den ömsom i kylen, frysen och i ett varmt rum) och "fantomsensorn" ligger någon grad ifrån. Spännande är det iallafall, det pekar ju som du säger åt överföringsfel :)
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plötsligt dubbla sensorer?

Post by aarvidsson »

...och nu har vi ytterligare enheter som visar -204C (enheter 253 och 255). Är jag ensam om dessa "fantomenheter" eller är det inte bättre kvalitet på dessa pinaler?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plötsligt dubbla sensorer?

Post by tronde »

aarvidsson wrote:...och nu har vi ytterligare enheter som visar -204C (enheter 253 och 255). Är jag ensam om dessa "fantomenheter" eller är det inte bättre kvalitet på dessa pinaler?
Du er ikke den eneste. Den siste er nok en som er hos din nabo, og som ikke støttes av Tellstick.
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plötsligt dubbla sensorer?

Post by aarvidsson »

*duh* Givetvis. Att jag inte begrep det själv :D

Jag satte mig och kikade på raw-output via callback-scriptet, och jodå, det kommer en del märkliga kombinationer i etern. Bra, då kan jag sova igen, tackar :P
Post Reply