Tellstick Net lyser rött

Moderator: Telldus

Post Reply
bandan79
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net lyser rött

Post by bandan79 »

Hej,

Min Tellstick Net har vädigt dålig räckvidd,och ibland måste jag trycka av och på flera gånger för att en enhet ska tändas/släckas. Dessutom lyser Tellsticken alltid rött när jag skickar ett kommando, oavsett om den lyckas med kommandot eller inte. Trots att en enhet som står 3 meter bredvid,å lyser den rött även om den lyckas tända/släcka den. Dessutom är det omöjligt att få räckvidd till övervåningen, med ett avstånd av ca 7-8 meter. Jag kör Nexa selflearning on/off som mottagare.

Enheten är nyinköpt, med firmware 4.

Någon som råkat ut för något liknande?
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by pleterrobin »

Har själv tummen mitt i näven så mitt tips är kanske inte mest intelligenta. Men har du provat att starta som din Net?
Ibland har man haft mystiska problem som har hjälpts med att man bara drar ur strömmen och drar igång igen.
Ska kanske inte behövas kan man tycka, men hjälper det så är det ju löst och det är såklart bra =)
bandan79
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by bandan79 »

Hej Robin,

Ja, jag har startat om den flera gånger, tack. :)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by jorang »

Mener å ha lest at dårlig rekkevidde var knyttet til en spesiell batch av Tellstick Net.

Legg inn dette som en supportmelding til Telldus og vær nøye med å angi batchnr (finnes på undersiden av produktet)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
bandan79
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by bandan79 »

Batchnummer är: nummer:12592. Är inte det den senaste? :)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by jorang »

Vet ikke om dette er siste batch, men mine to Tellstick Net er av denne batchen.

Har ikke merket spesielle problemer med rekkeviden på den, men opplever mange rare ting når det gjelder sensorfunksjonaliteten i Live! Virker, virker ikke, virker, virker ikke......
______________________________
Mvh/ BR JoranG
sege
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by sege »

Hur den lyser är ganska ointressant. En Tellstick har ingen som helst aning om den lyckas med sitt kommando eller inte. Den lyser rätt när den skickar helt enkelt.
bandan79
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by bandan79 »

Jag har för mig att den lyste blått i början, men nu lyser den rött även fast den står 1 meter ifrån en mottagare.
Nja, det blir nog att reklamera den här produkten. Grejar den inte att skicka signalen 7 meter (har mätt upp det), så är ju faktiskt användningsområdet alldeles för begränsat. :(
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by Masonit »

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2326

Hade också stora problem i början. Men har fått inse att vissa uttag fungerar det sämre i än andra. Sedan ju fler brytare jag börjat använda desto bättre fungerar det..!? Jag har satt alla min lampor på schedulering där man kan ställa in att sända om kommandot flera gånger. Ny funkar det helt ok. Inte hundra procent men iallafall så det är bättre med Tellsticken än utan.

Skulle även vilja ha möjligheten att välja flera omsändningar på devices.

\Masonit
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net lyser rött

Post by Zaman »

bandan79 wrote:Jag har för mig att den lyste blått i början, men nu lyser den rött även fast den står 1 meter ifrån en mottagare.
Nja, det blir nog att reklamera den här produkten. Grejar den inte att skicka signalen 7 meter (har mätt upp det), så är ju faktiskt användningsområdet alldeles för begränsat. :(
Tillstickens färg (som den lyser med) är helt oberoende på om signalen gick fram eller inte. Det finns ingen återkoppling från mottagaren då dessa är just mottagare och inte har någon signaleringsfunktion.
Det är lite som klassisk radio - radiostationen vet inte om någon lyssnar, de sänder ändå (och måste på annat sätt få information om någon lyssnar, tex genom telefonundersökningar).

Förslår att du tittar här för att få reda på var färgen betyder.
Post Reply