Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by tronde »

peswe wrote:
Siggezz wrote:Jag kör med ca 8 ESIC...
Och du har fått alla att lira samtidigt med Tellstick...? Automatiskt eller med manuellt ID?

Vill bara veta om det är max 4 samtidigt som gäller, innan jag drar iväg till Classes för att byta ut den 5e...

/Peter
Jeg har 18 stk. på en Tellstick Net.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Zapper »

Det är ju bra med att man har ett id på signalen med det hade ju varit roligt om den var deterministisk och inte försvann med batteribyte. Har inte haft tur med dem så bytte till en oregon och hoppas på att den får stöd för fuktsensorn(duo) i nästa version av telldus core.
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Goktytan »

Nästa version ja, frågan är när den kommer ?
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by LoA »

Jag har 2 st av dessa och dom har fungerat från början men räckvidden har inte varit tillräcklig för att ha dom i källaren i huset (har endast fungerat sporadiskt). Igår googlade jag efter bilder på dessa lyckades leta fram vad som verkar vara antennen. Jag lödde på en liten sladd och borrade ett litet hål i chassiet och det verkar lovande efter ett dygns utvärdering... inte ett enda missat temperaturvärde så här långt, verkar uppdateras varje minut...
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Schlbuditz »

LoA wrote:Jag har 2 st av dessa och dom har fungerat från början men räckvidden har inte varit tillräcklig för att ha dom i källaren i huset (har endast fungerat sporadiskt). Igår googlade jag efter bilder på dessa lyckades leta fram vad som verkar vara antennen. Jag lödde på en liten sladd och borrade ett litet hål i chassiet och det verkar lovande efter ett dygns utvärdering... inte ett enda missat temperaturvärde så här långt, verkar uppdateras varje minut...
Kul! Har du lust att visa vart du lödde fast kabeln? Hur lång är den?
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by aarvidsson »

Passar på att fråga: den sensor jag hade (och sedan lämnade tillbaka på grund av kass räckvidd) låg nästan 20% fel i RH; upplever ni andra att era stämmer?
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

aarvidsson wrote:Passar på att fråga: den sensor jag hade (och sedan lämnade tillbaka på grund av kass räckvidd) låg nästan 20% fel i RH; upplever ni andra att era stämmer?
Har fem Clases 36-1797 placerad ilag med några Oregon och bara för att jämföra jag vissa två och två. Man får det man betalar för. Oregon är jämnare och Clases 36-1797 kan det skilja 10-25% och detta lite beroende på väder. Man får ju tänka på att har man Clases 36-1797 inomhus så är det ju luftfuktigheten inne man mäter även om man har givaren (som bara mäter temperaturen) utanför fönstret. Har även Viking/Jenkinsbird med luftfuktighetsgivare men där e de ännu värre. Rena slumpgeneratorn nästan.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by aarvidsson »

Misstänkte det. Min Jenkinsbird har börjat bete sig märkligt efter ett dygn i kyla också; nu skickar den data på inte mindre än fjorton(!) olika IDn.
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by LoA »

Schlbuditz wrote:Kul! Har du lust att visa vart du lödde fast kabeln? Hur lång är den?
Såklart, här kommer bild! Kabeln är 15-20 cm ungefär...
Attachments
20121119_172045.jpg
20121119_172045.jpg (146.52 KiB) Viewed 11630 times
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Schlbuditz »

LoA wrote:
Schlbuditz wrote:Kul! Har du lust att visa vart du lödde fast kabeln? Hur lång är den?
Såklart, här kommer bild! Kabeln är 15-20 cm ungefär...
Tack! Det ska jag testa på den av mina givare med sämst räckvidd!
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by trasa »

Nu är jag ny med tellstick net och har kanske en dum fråga ... men hur får ni in dom i live?
När jag ska lägga in så hittar jag inget som stämmer i listan som device type
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

trasa wrote:Nu är jag ny med tellstick net och har kanske en dum fråga ... men hur får ni in dom i live?
När jag ska lägga in så hittar jag inget som stämmer i listan som device type
Om givaren funkar som den ska kommer den upp "Automagiskt" i Sensorlistan på Telldus Live
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by trasa »

peswe wrote:
trasa wrote:Nu är jag ny med tellstick net och har kanske en dum fråga ... men hur får ni in dom i live?
När jag ska lägga in så hittar jag inget som stämmer i listan som device type
Om givaren funkar som den ska kommer den upp "Automagiskt" i Sensorlistan på Telldus Live
Den fungerade :)
bara jag som inte fattade hur det fungerade ;)
Tack för hjälpen
steinarjoh@gmail.com
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by steinarjoh@gmail.com »

tronde wrote:
peswe wrote:
Siggezz wrote:Jag kör med ca 8 ESIC...
Och du har fått alla att lira samtidigt med Tellstick...? Automatiskt eller med manuellt ID?

Vill bara veta om det är max 4 samtidigt som gäller, innan jag drar iväg till Classes för att byta ut den 5e...

/Peter
Jeg har 18 stk. på en Tellstick Net.
dette er rart da mine erfaringer er at esic bare støttes med 4 sensor i telldus net. ser ut til at telldus net kun leser koden og ikke huskoden.
derfor får jeg ike flere enn 4 til å virke.
for Jenkinsbird tror jeg den ikke gir noen antall begrensning.
har noen her fått fglere enn 4 esic sensor til å fungere med Telldus net?
steinarjoh@gmail.com
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by steinarjoh@gmail.com »

Goktytan wrote:Nästa version ja, frågan är när den kommer ?
Det funderer også jeg på.
jeg forventer at neste versjon har støtte for Prologue sensor.
grunn: den er lett å få tak i og er elegante, kan gjemmes bort uten skjemmende display.

Jeg prøver å skaffe Jenkinsbird nå men butikken sier at de ikke har. Videre sier de at det finnes 1000 stk på hovedlager, men det har de sagt i en måned.
sjekket med teknikmagasinet både i norge og sverige og nesten alle butikker er tomme. Jeg har nå et stort problem da jeg ikke finner nye sensorer.
Noen som vet hva som skjer med Jenkinsbird sensorer?
Post Reply