Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Moderator: Telldus

Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

Videonisse wrote:
peswe wrote: Siggezz skrev att han har 8 st ESIC. Jag antog att han körde fler än 4 st samtidigt utan att det kraschar...
Inte kraschar utan "krockar", dvs om du sätter samma kod på två olika givare så kommer Duon tro att det är samma givare som sänder data dubbelt så ofta...

Så som redan skrivet ovan, dessa givare kan ställas in med 60 olika unika koder och det är därför så många som Duon stödjer.
Eh? Nej, varje givare har ett ID som Duon sniffar upp så Duon håller isär givarna. För att byta ID så bryter man strömmen (ur och i med batteri) ett kort ögonblick. Jag testade själv genom att ställa fyra på samma kanal och kod och det funkade fint iaf.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

Dale wrote:
Videonisse wrote:
peswe wrote: Siggezz skrev att han har 8 st ESIC. Jag antog att han körde fler än 4 st samtidigt utan att det kraschar...
Inte kraschar utan "krockar", dvs om du sätter samma kod på två olika givare så kommer Duon tro att det är samma givare som sänder data dubbelt så ofta...

Så som redan skrivet ovan, dessa givare kan ställas in med 60 olika unika koder och det är därför så många som Duon stödjer.
Eh? Nej, varje givare har ett ID som Duon sniffar upp så Duon håller isär givarna. För att byta ID så bryter man strömmen (ur och i med batteri) ett kort ögonblick. Jag testade själv genom att ställa fyra på samma kanal och kod och det funkade fint iaf.
Det verkar inte funka så på Tellstick Net... Där visar Telldus Live ID:et som man manuellt stä'ller in.
Jag har 3 st som jag ställde in som:
Givare 1: H01+C1 (Telldus Live ID 11)
Givare 2: H02+C2 (Telldus Live ID 22)
Givare 3 H03+C3 (Telldus Live ID 33)
Jag visste inte vad de 2 olika siffergrupperna betydde, då manual saknades helt. Så jag valda att ställa samtliga siffror olika mellan sensorerna.

@Dale, vilka ID:n visas i DUOns styrprogram när du ställt in samma Hus/Kanalvärden på alla givarna?

/Peter
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

peswe wrote:
Dale wrote:Eh? Nej, varje givare har ett ID som Duon sniffar upp så Duon håller isär givarna. För att byta ID så bryter man strömmen (ur och i med batteri) ett kort ögonblick. Jag testade själv genom att ställa fyra på samma kanal och kod och det funkade fint iaf.
Det verkar inte funka så på Tellstick Net... Där visar Telldus Live ID:et som man manuellt stä'ller in.
Jag har 3 st som jag ställde in som:
Givare 1: H01+C1 (Telldus Live ID 11)
Givare 2: H02+C2 (Telldus Live ID 22)
Givare 3 H03+C3 (Telldus Live ID 33)
Jag visste inte vad de 2 olika siffergrupperna betydde, då manual saknades helt. Så jag valda att ställa samtliga siffror olika mellan sensorerna.

@Dale, vilka ID:n visas i DUOns styrprogram när du ställt in samma Hus/Kanalvärden på alla givarna?

/Peter
De där var ju lite spännande. Kollade i Live där jag har tre givare med samma inställningar och får ID 58,117 &185. I stugan där jag har en Duo har jag 11, 12 & 148. I stugan har jag olika inställningar för att "väderstationen" ska kunna växla mellan 3 externa sensorer/givare.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

Dale wrote:
peswe wrote:
Dale wrote:Eh? Nej, varje givare har ett ID som Duon sniffar upp så Duon håller isär givarna. För att byta ID så bryter man strömmen (ur och i med batteri) ett kort ögonblick. Jag testade själv genom att ställa fyra på samma kanal och kod och det funkade fint iaf.
Det verkar inte funka så på Tellstick Net... Där visar Telldus Live ID:et som man manuellt stä'ller in.
Jag har 3 st som jag ställde in som:
Givare 1: H01+C1 (Telldus Live ID 11)
Givare 2: H02+C2 (Telldus Live ID 22)
Givare 3 H03+C3 (Telldus Live ID 33)
Jag visste inte vad de 2 olika siffergrupperna betydde, då manual saknades helt. Så jag valda att ställa samtliga siffror olika mellan sensorerna.

@Dale, vilka ID:n visas i DUOns styrprogram när du ställt in samma Hus/Kanalvärden på alla givarna?

/Peter
De där var ju lite spännande. Kollade i Live där jag har tre givare med samma inställningar och får ID 58,117 &185. I stugan där jag har en Duo har jag 11, 12 & 148. I stugan har jag olika inställningar för att "väderstationen" ska kunna växla mellan 3 externa sensorer/givare.
Om du bara slängde i batterierna utan att ändra något så antar jag att du har Inställningen H01+C1 på samtliga.

Du har alltså en NET hemma med 3 st ESIC-givare som automatiskt tilldelas unika ID?
Konstigt att min anläggning inte uppför sig lika. Inte för att det spelar någon roll... Det funkar ju :-)

Hur lång tid tog det från att du stoppade i batterierna tills givarna blev synliga i Live?

Anledningen att jag laborerar med detta är att jag köpte 2 st till igår (totalt 5 st ESIC-givare) och fick problem med att den 5e aldrig dök upp i Live:
Givare 1: H01+C1 (Telldus Live ID 11)
Givare 2: H02+C2 (Telldus Live ID 22)
Givare 3 H03+C3 (Telldus Live ID 33)
Givare 3 H04+C4 (Telldus Live ID 44)
Givare 3 H05+C4 (Telldus Live ID ? Borde bli ID 54)

Jag konstaterade efter lite felsökning att den helt enkelt inte hittas av min Tellstick Net/Telldus Live. Det blir utbyte idag.

/Peter
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by niclasf »

Detta skulle kunna vara orsakat av att mandolyn-protokollet är fel implementerat i telldus-core. Jag har implementerat en variant om någon med en duo är intresserad av att testa.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by niclasf »

Jag får nog ta tillbaka det sista. Koden som avkodar hus och kanal är ju korrekt.
Det jag får ut med min patch är batteristatus och paketsekvensnummer (1-3). Varje minut skickas tre paket i snabb följd. Det gör att man kan se om man tappar paket.
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

Ska ta å pilla runt med mina och se vad som händer. Har haft massa strul innan jag fått allt å snurra så jag skulle helst inte vela pilla på nått som nu fungerar. Iaf så de där med femte givaren sa dom på CO att den inte passar dom äldre väderstationerna då dom bara klarade till kanal fyra. Kan ju vara att inte Telldus stödjer fler kanaler heller eller nått sånt. Isf borde det ju gå lägga in den som typ kanal 1 kod 2 eller nått. Borde ju gå lägga flera på samma kanal med.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

Siggezz wrote:Jag kör med ca 8 ESIC...
Och du har fått alla att lira samtidigt med Tellstick...? Automatiskt eller med manuellt ID?

Vill bara veta om det är max 4 samtidigt som gäller, innan jag drar iväg till Classes för att byta ut den 5e...

/Peter
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

peswe wrote:
Siggezz wrote:Jag kör med ca 8 ESIC...
Och du har fått alla att lira samtidigt med Tellstick...? Automatiskt eller med manuellt ID?

Vill bara veta om det är max 4 samtidigt som gäller, innan jag drar iväg till Classes för att byta ut den 5e...

/Peter
Har du provat ändra kanalen/koden? Så det inte bli samma som dom andra. Du hade ju 11, 22, 33 så då borde ju de gå peta in en 12 eller nått med.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

Dale wrote:
peswe wrote:
Siggezz wrote:Jag kör med ca 8 ESIC...
Och du har fått alla att lira samtidigt med Tellstick...? Automatiskt eller med manuellt ID?

Vill bara veta om det är max 4 samtidigt som gäller, innan jag drar iväg till Classes för att byta ut den 5e...

/Peter
Har du provat ändra kanalen/koden? Så det inte bli samma som dom andra. Du hade ju 11, 22, 33 så då borde ju de gå peta in en 12 eller nått med.
Jag gav 5e sensorn koden H05+C4 (se inlägg #35) men det hjälpte inte. Sen tog jag 4an och gav den ID H05+C4 och vips så ploppade ID 54 upp i Telldus Live.
Så grundtipset i mitt hus är att jag måste ställa in ID manuellt i ESIC sensorerna. Jag har däremot en Oregon Temp/Hygro sensor som får ett ID "Automagiskt".
/Peter
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

peswe wrote:Jag gav 5e sensorn koden H05+C4 (se inlägg #35) men det hjälpte inte. Sen tog jag 4an och gav den ID H05+C4 och vips så ploppade ID 54 upp i Telldus Live.
Ok, verkar vara lite tveksam konstruktion och bristfällig information på prylarna. Du de finns forum och internet. ;-)
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by peswe »

Dale wrote:
peswe wrote:Jag gav 5e sensorn koden H05+C4 (se inlägg #35) men det hjälpte inte. Sen tog jag 4an och gav den ID H05+C4 och vips så ploppade ID 54 upp i Telldus Live.
Ok, verkar vara lite tveksam konstruktion och bristfällig information på prylarna. Du de finns forum och internet. ;-)
Ja det är ju för sjutton det jag gör... Jag håller ju på för fullt på med detta forum och internet ;) Eller är det nåt jag missat?
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

peswe wrote:
Dale wrote:
peswe wrote:Jag gav 5e sensorn koden H05+C4 (se inlägg #35) men det hjälpte inte. Sen tog jag 4an och gav den ID H05+C4 och vips så ploppade ID 54 upp i Telldus Live.
Ok, verkar vara lite tveksam konstruktion och bristfällig information på prylarna. Du de finns forum och internet. ;-)
Ja det är ju för sjutton det jag gör... Jag håller ju på för fullt på med detta forum och internet ;) Eller är det nåt jag missat?
FidoNet kanske. Men de e ju 80-tal. ;-)

Njä, ska ta å riva runt i mina pryttlar i helgen. Har några givare som försvinner ibland.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Goktytan »

Samma här, har fem stycken men får problem efter ca 1-2 veckor att dom en efter en tappar kontakten med min .net.
Har ställt in manuella id till alla fem.
Då får jag ta ur batteriet och byta kod på varje sen så går det ett par veckor igen.
Känns som det är min telldus.net som striuar på något sätt.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by tronde »

Goktytan wrote:Samma här, har fem stycken men får problem efter ca 1-2 veckor att dom en efter en tappar kontakten med min .net.
Har ställt in manuella id till alla fem.
Då får jag ta ur batteriet och byta kod på varje sen så går det ett par veckor igen.
Känns som det är min telldus.net som striuar på något sätt.

Prøv med omstart av Tellstick Net, og se om det hjelper. Det er ting som tyder på at sensorer som dør egentlig er et serverproblem.
Post Reply