Flera Nexa Signalförstärkare?

Moderator: Telldus

Post Reply
Citronen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Flera Nexa Signalförstärkare?

Post by Citronen »

Hej!
Jag sitter här och spånar på idéer för att automatisera en hel villa - Saken är den att det finns tre våningar.

Nexas signalförstärkare (http://www.misco.se/product/product.asp ... onId=39319) känns väldigt intressant. Jag har dock inte hittat någonting om hur det beter sig om man har upp emot 4 stycken sådana?

Blir dem galna och sätter på och stänger av hursom, eller klarar dem av att samarbeta?



//
Nybliven automatiseringsgalning
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej,
Jag har några stycken av fabrikat waveman, skall testa och se hur dom beter sig när man sätter dom "nära" varandra.

mvh
Citronen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Citronen »

krambriw wrote:Hej,
Jag har några stycken av fabrikat waveman, skall testa och se hur dom beter sig när man sätter dom "nära" varandra.

mvh
Ah, det vore underbart snällt av dig! Jag är bara lite orolig för att det ska bli någon typ av rundgång, eller något sådant om man har flera stycken runtom i huset?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag har testat två fall;
- första där dom sitter i samma grenuttag
- andra där avståndet mellan dom är ca 20 meter

Korrigering; i båda fallen börjar dom falla in i rundgång efter att ha varit i drift ett tag :cry: :cry:

Ytterligare ett problem är ju att dom inte fungerar med dimmers. Alltså, det borde verkligen förtydligas, du kan inte ha en enda dimmer inom repeaterns täckningsområde i ditt hus/lägenhet; så fort du skall tända en dimmerstyrd lampa börjar den annars dimma upp/ner direkt eftersom signalen från fjärren blir dubblerad :mrgreen:

Om du nu försöker att stoppa den kommer också den signalen att bli dubblerad....osv

Detta gällde alltså Wavemans Signal Extender 17.900 och jag vet inte om Nexas är bättre eller sämre

mvh
Citronen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Citronen »

Ah, jobbigt... Hmm, får försöka komma på någon lösning - snart har jag 5 st Nexa-extenders i min hand! Får rapportera om de fungerar på samma sätt eller klarar att hålla sig isär.

Nexas extenders fungerar ju dock i och för sig endast med 6 signaler var, som måste förprogrammeras. Är Wavemans likadana, eller hoppar dem på vilken signal som helst?

Tack krambriw!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Okej, det var ju bra att veta att dom måste programmeras, det kan innebära att det kan fungera om dom inte har samma adresser i sina register...

Wavemans hugger på allt och alla....kan inte konfigureras

mvh
Post Reply