Data via API för Clas Ohlson temperaturgivare 36-1797

Moderator: Telldus

Post Reply
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Data via API för Clas Ohlson temperaturgivare 36-1797

Post by Videonisse »

Mina Clas Ohlson temperatur- och luftfuktighetsgivare 36-1797 fungerar bra med min Duo på Win 7 och jag kör tredjepartsprogramvara för att sedan använda informationen ifrån dessa (Switch King och Beyond Measure).

Dessa sensorer genererar över Telldus API 2x10 rader med samma data för temp och lika många för fukt, och detta sker varje minut för varje sensor. Dvs det blir väldigt mycket dubbell data som "broadcastas" ut på API:et och jag är tveksam till om det är korrekt eller en bug.

I SK går det även att aktivera att "raw data" skall visas i Eventloggen och intressant är att då är det bara 1 rad per sensor (ibland 2).

Min fråga är hur många omsändningar av samma data som egentligen kommer in på Tellstick Duo:n? Är det 1-2 rader eller är det verkligen 40? :wave:

Har bifogat skärmdump ifrån Switch Kings Eventlogg som visar knappt häften av all data som kommer in ifrån en sensor.
Attachments
TellStick Duo Event Log inkl. raw data - Switch King_2012-09-30_22-25-29.png
TellStick Duo Event Log inkl. raw data - Switch King_2012-09-30_22-25-29.png (30.97 KiB) Viewed 4355 times
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Data via API för Clas Ohlson temperaturgivare 36-1797

Post by Videonisse »

Har nu i Switch king inaktiverat alla sensorevents för funktionen "tdRegisterSensorEvent()" och använder bara raw events (då får jag bara de normala 1-2 events per sensoruppdatering). Men i Beyond Measures används endast SensorEvents och där fortsätter dom komma i skurar av 40 events per sensor. :? Har nu felanmält.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Data via API för Clas Ohlson temperaturgivare 36-1797

Post by Videonisse »

Bugg rapporterad i Ticket#250: http://developer.telldus.com/ticket/250
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Data via API för Clas Ohlson temperaturgivare 36-1797

Post by Videonisse »

Verifierade felet genom att köra Python-skriptet "sensorscallback.py" både med och utan andra tredjepartsapplikationer mot APIet (http://developer.telldus.com/browser/ex ... allback.py).

Fick samma resultat i båda fallen, dvs det "sprutar" ut 40 events per sensor. Tog då och installerade betafilerna (sept 1) för TelldusCore.dll och TelldusService.exe från SKs hemsida och då får jag mer normala 4-6 events per sensor (dvs 2-3 temp och lika många fukt). Det var alltså mina gamla Telldus-filer som verkar ha orsakat felet.

Jag fick ju testversioner tidigare i vintras så de borde nog senare ha ersatts med nya beta... :banghead: (se bilaga för vilka filer det är).
Attachments
Old 2.1.1.0 feb.zip
(153.58 KiB) Downloaded 199 times
Post Reply