Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Moderator: Telldus

starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by starkjohan »

Har skaffat mig en Tellstick Duo (fw 5) och ett par olika temperatur/hygro-sensorer. ESIC (clas ohlson 36-1797) rapporterar temperatur och luftfuktighet som väntat men min Oregon THGN132N som var betydligt dyrare och som dessutom står på listan över stödda sensorer rapporterar endast temperatur, ingen luftfuktighet.

Är det något fel på sensorn eller är det något skumt på annat sätt? Samma resultat i MacOSX som på min ubuntuserver (10.04), temperatur rapporteras men luftfuktighetsfältet är tomt.

Code: Select all

mandolyn            	temperaturehumidity 	11   	17.5°	66%     	2012-09-25 10:53:07 
mandolyn            	temperaturehumidity 	22   	16.0°	71%     	2012-09-25 10:52:28 
oregon              	1A2D                	96   	17.7°	        	2012-09-25 10:51:35 
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by mikaklin »

Luftfuktighet från Oregon fungerar ej på Duo, enbart Tellstick Net.

Det ska komma i nästa release. Jag väntar också på detta och tycker att det är riktigt tråkigt att utvecklingen går långsamt.

I nuläget finns ingen stabil sensor för luftfuktighet som fungerar med Duo. Jekinsbird/Viking är OK, men säljs ej separat.
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by mikaklin »

starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by starkjohan »

Tackar för infon.

Clas ohlson 36-1797 fungerar som sagt men "stabil" är väl inte rätt ord för luftfuktighetsdelen på den sensorn.

Då väntar vi och ser. Just luftfuktigheten är för mig inte speciellt intressant egentligen så jag kan vänta.
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by starkjohan »

En annan sak jag undrar lite över är hur Oregon-sensorn rapporterar sin data.
Mina andra sändare skickar 1 gång per minut oavsett hur datan ser ut men jag upplever det som att Oregonsensorn rapporterar antingen svagare, mer sällan eller kanske tom. endast om datan förändrats. Emellanåt tar min tellstick duo emot uppdatering varje minut, andra gånger har det gått nästan en timme mellan updateringarna.

Kan någon sprida lite ljus över detta?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by Zapper »

Ang oregonsensorn tror jag att det har med signalen att göra. Får uppdateringar mkt oftare om den är närmare duon. Dock har jag inte testat skillnaden i mottagning mellan min miniITX server och min desktop.

Har småfunderat på att använda en tempgivare som radiofyr i bilen så att när man kommer hem och inte utebelysningen tänts så gör den det. Men jag e lite lur på det där med mottagningen, att sända funkar ju helbra.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by krambriw »

Oregon sensorer sänder en gång med 1-2 minuters mellanrum. Dom är överlägsna och visar rätt men du måste naturligtvis ha en mottagning av deras signaler som är kompatibel.

mvh
awangens
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by awangens »

Har kjøpt både en oregon THGN132N og THN122N men får ikke de opp på telldus center eller switch king. Har dere noen tips?

jeg har nylig kjøpt meg en Tellstick duo.
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by starkjohan »

Oppdatere din firmware til fw5 om du ikke allerede gjort det. Jag hade problemer med fw4 og mine oregon THGN132N.
awangens
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by awangens »

Flott tusen takk, det gjorde susen.

har dere noen erfaring med SitchKing og temperatur styring?
Jeg har planer i å styre en Nexa EYCR-2300 med en av temperatursensorene, hvordan får jeg til dette?
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by starkjohan »

Jeg bruker dessverre ikke switchking men jeg har det samme opplegg i hele min bolig. Tempsensor -> datamaskin med tellstick duo -> nexaswitcher på radiatorer.

Jeg bruker homeautomation 2.0.2 (php/mysql) med weatherparser för å få det hele till.
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by mikaklin »

Jag styr värmeelement med Switchking och gruppschema inställt med en hysteres.

Denna guide kan kanske hjälpa:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... temperatur
awangens
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by awangens »

Da er jeg oppe å går med styring :) takk for hjelpen.

Men har ett problem sitter med tre Oregon teperatur sensorer to 132 og en 122.

De to 132 er veldig utstabile og detter ut veldig ofte mens modell 122 er stabil og har motatt stabilt signal i 48 timer

Noen tips hvorfor denne modellen 132 er så ustabile de er bare plassert 3 meter fra telldus duo og i samme rom?
jesmil
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by jesmil »

*bump*
Jag applicerade patchen i http://developer.telldus.com/ticket/221 och kompilerade om, men jag får det fortfarande inte att fungera. Är det någon lyckats?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Luftfuktighet från Oregon THGN132N

Post by Zapper »

Skulle gissa att måste in med det i firmwaren på DUOn för att det skall funka.
Post Reply