Vad ska man med DUO till?

Moderator: Telldus

Post Reply
snav
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vad ska man med DUO till?

Post by snav »

Sitter här med både en vanlig tellstick och en duo.
Funderar på vad som kan motivera att jag ska använda DUO istället för den vanliga tellsticken (har inte öppnat duo:n än)

Mottagningsfunktionen... vad ska man ha den till?
Känns ju helt överreklamerat om man inte har ngt stöd för att utföra funktioner när det kommer en inkommande "signal"
Kör inte windows så jag kan inte köra eventghost eller switch king.

Visst ta emot tempangivelser/sensordata i Telldus center via datorn... hur kul är det när datat inte kan presenteras till Live?
Då kan jag ju lika gärna titta på termometern i fönstret om jag måste vara hemma.

Själva iden med mina inköp är att styra/få info på distans via befintliga iPhone/iPad appar... duo verkar inte kunna hjälpa mig på traven mer än vad vanliga tellsticken kan.... eller?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Vad ska man med DUO till?

Post by Zapper »

Kan inte eventghost utföra saker på inkommande events ? Har inte testat själv då detta program endast e för windows. Annars får du ta å koda ngt själv :P
snav
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska man med DUO till?

Post by snav »

snav wrote:Kör inte windows så jag kan inte köra eventghost eller switch king.
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Vad ska man med DUO till?

Post by MrMad »

Nexa home är väl javabaserat och borde funka ihop med din duo? Inte för att du har angett vad du kör för operativsystem...
snav
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska man med DUO till?

Post by snav »

Har en mac mini och raspberry pi att köra på.
Min fråga är mer vad en duo kan tillföra som inte min vanliga tellstick klarar av.

Känns lite halvdant att ta fram en sådan fancy produkt och sedan inte göra ngt större med sin egen mjukvara.
Trodde självklart att den skulle kunna trigga igång olika sker och att deras egen mjukvara skulle ha stöd för det.
duckburg113
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska man med DUO till?

Post by duckburg113 »

Jeg er helt enig... har også købt en DUO men kan ikke rigtig bruge det til noget. Nexa Home er elendig og resten er til PC. Jeg prøvede endda at installere Parallels og så Scheduler men det virkede ikke. Da jeg bad om support sagde de at den var gammel og ikke virker mere... så egentlig sker der ikke meget med Telldus overhovedet. Jeg har haft min Tellstick siden starten af året og intet er sket siden da. Så jeg tror det er på tide at skifte til andre der faktisk har vision og ideer at bringe frem i livet.
http://www.kickstarter.com/projects/sma ... ld-smarter
Denne ser lovende ud. Hvis bare telldus kunne levere en lille del af dette ville de have en chance for at overleve. Som det er nu virker det som Telldus er på vej ned - hurtigt. Jeg fortryder at jeg har købt min DUO - den kan læse - ikke særlig godt eller nemt - temperaturen fra to målere jeg har. Jeg købte også dør kontakter og røgalarm... for DUO kan modtage... Men den kan ikke gøre noget med informationerne... kan ikke engang modtage andet end temperaturene... så all for nothing.
Jeg er meget skuffet over hele Telldus foretaget.
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska man med DUO till?

Post by Bigert »

Hej!

Känner inte alls igen mig i det ni säger.
Har kört en DUO i drygt ett år mot en PC som hanterar den och lite annat smått å gott. Conrad-antenn och EventGhost. TellEvent på iPhonen och paddan. Fungerar klockrent.
Modulerna i EvengGhost finns för nästan allt på marknaden från IR till Jula-brytare.

Synd att ni inte hittat bra tillämpningar för er. Själv är jag väldigt nöjd.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vad ska man med DUO till?

Post by Videonisse »

Kör själv Switch King på Windows och tycker den fungerar utmärkt för att automatiskt slå på belysning enligt schema samt även ta in och visa sensorvärden som temperatur och luftfuktighet. Vill man inte öppna sin FW så har de Livetjänst.

SK finns ju även för Linux, kanske ett alternativ för er? http://www.switchking.se/
Post Reply