duo dålig mottagning?

Moderator: Telldus

Post Reply
wmhaper
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

duo dålig mottagning?

Post by wmhaper »

Jag har dålig räckvidd på min DUO (batch 2).

Om jag sätter sändaren (en gammal vit tellstick) på ovanvåningen så klarar den av att styra nexa brytare i hela huset (2 plans , 130 m2 totalt)
men tellstick DUO reagerar INTE.
Samma sak med termometrar från UPM, de funkar med "max avstånd" i huset (d.v.s diagonalt "nere" till vänster är sändaren och mottagare (LCD display) "Uppe" till höger", men tellstick duo reagerar ej.....
Det verkar som om mottagning på min DUO endast funkar på några meters håll.... Är detta rätt? eller är den inte bättre?

Har batch 2 och FW (5).
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by pethson »

Skönt att höra eller...
Jag känner samma sak, om min DUO är i samma rum funkar det bra. Men om den skall gå genom en trävägg funkar det ibland, genom två går det aldrig.
Jag har min DUO monterad i en bärbar nu och alla sändare och mottagare verkar funka om jag bara har DUOn i samma rum...

///Peter!
perleg
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by perleg »

Har precis samma problem. Testar att sända från min gamla tellstick som når alla mottagare i huset utan problem. En vanlig nexa fjärrkontroll får Duon att reagera om jag är i samma rum.

Batch 2 fw 5.

//Per
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by Marten0615 »

Ett tips jag läste om på en annan sida, kan ju vara värt att testa i alla fall!

Har ni testat att köra duon i en usb hubb med extern strömadapter och sen till datorn? En del användare där verkar få det att fungera bättre då för att datorn ibland sänker matningen från 500 til 125 ut ur usb porten. Är någon slags energisparfunktion tydligen. Jag bor på 37 m2 så jag har inte märkt av det ännu :)
Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by Bamsefar »

Har samma problem med min Tellstick Duo - den klarar inte heller av att lyssna på någon sensor eller annan sändande enhet.
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by liverpoolarn »

Jag har det omvända problemet... jag kan ta emot signaler från tempsensorer o fjärrkontroller men jag kan inte skicka några signaler till brytare etc. :(
swae
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by swae »

Har samma problem, kan någon någon från telldus svara på varför?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by stefan.persson »

Det finns ingen generell lösning på dessa felbeskrivningar, det låter som att det åtminstone i en del av fallen helt enkelt handlar om trasig hårdvara. Skicka supportärende, så undersöker vi individuellt och byter ut där det behövs.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by gnagaren »

Jag fick hem min Duo(batch 2) tillsammans med en Proove magnetkontakt(EL2032) och Proove rörelsevakt(EL2029) häromdagen.
Har samma problem, att Duo:n reagerar bara då magnetkontakten och även rörelsevakten, då de är på max några få meter ifrån Duo:n.
Däremot verkar den sända bra.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by stefan.persson »

Får säga samma sak där, skicka en supportticket så undersöker vi närmare och byter vid behov.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: duo dålig mottagning?

Post by gnagaren »

Jag lade in ett Ärende igår kväll :D
Post Reply