Signalkrock

Moderator: Telldus

Post Reply
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Signalkrock

Post by nickolo »

Hej på er !
Vet inte om detta kanske är en fråga för telldusgänget men jag skriver här ändå.
Jag har en tellstick net som just nu tar emot signaler från 8 temp/fuktgivare som sänder 1 gång per minut.
Tycker jag har noterat att sedan dessa givare anslutits så funkar tänd och släck av mina andra enheter mer sporadiskt.
Min fråga är vad net gör med de signaler den skall skicka om den hela tiden ärr upptagen med att ta emot signaler ?

// Nicklas
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Signalkrock

Post by MartinV »

Ingen hjälp, men som tillägg:
Om du kopplar in rörelsedetektorer så får du större problem än med dina givare. Nexas rörelsedetektor kan exempelvis sända ut signaler i upp till 4-5 sekunder beroende på firmware, och därmed helt blockera signaler.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Kul !
Precis vad man önskade sig.
Hade ju inte suttit fel om net/duo hade kännt detta själv och sänt sina signaler när det var "ledigt".
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Signalkrock

Post by MartinV »

Tror inte det är så illa som det låter...

Har för mig att man kan sätta upp repetitioner för utskickade signaler via Live, vilket isf gör att signalen går fram med större sannolikhet. Däremot kan man uppleva sämre respons vid tändning/släckning.

I (exempelvis) Switch King så kan man ange att utgående signal ska fördröjas en viss tid om signal mottagits precis innan - just i syfte att låta "spammande givare" att skicka klart. Det leder till fördröjning, men ger som sagt bra resultat,

I ditt fall med tempgivare som skickar ofta, men med korta "bursts", så bör repetitioner räcka för att säkra upp att signalen till lampan inte krockar signalen från givaren.

Exakt hur Telldus Net fungerar - om den väntar ett par ms när en signal tagits emot innan den gör några försök att sända - är det nog bara Telldus som kan svara på (eller någon som läst källkoden :))
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Det är framförallt schemalagda till/frånslag som till 50% har slutat att fungera/fungerar sporadiskt för mig sedan jag lagt till tempgivarna.Som jag skrev i mitt första inlägg så hoppas jag även på ett svar från telldusgänget (efter semestertiderna i alla fall) som kanske också har någerlunda bra koll på hur det fungerar med ev. Fördröjning av sändning.Tända/släcka manuellt har jag inte haft några direkt problem med. //Nicklas
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by tronde »

nickolo wrote:Det är framförallt schemalagda till/frånslag som till 50% har slutat att fungera/fungerar sporadiskt för mig sedan jag lagt till tempgivarna.

Jeg har 26 tempgivere koplet mot min Net versjon 4, og merker ingen problemer så lenge det ikke er serverproblemer hos telldus.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Har dom haft serverproblem i veckan som gått kanske ??
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by tronde »

nickolo wrote:Har dom haft serverproblem i veckan som gått kanske ??
Tirsdag 10. juli er siste dagen jeg har merket noe negativt.

Vet du hvilken versjon din Tellstick Net har? Se eventuellt under "my locations" i Live!
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Jag har version 4
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by stefan.persson »

Frekvensbandet som används för dessa mottagare är ganska upptaget och det finns inget skydd mot signalkrockar. Det är ju just därför som t.ex. en rörelsedetektor skickar så mycket, för att öka sannolikheten att något når fram. På bekostnad av allt annat som skickas.

Spontant tycker jag inte att 8 sensorer som skickar en ggn/minut borde krocka särskilt ofta, det handlar ju trots allt inte om långa tider för varje signal, så det kan vara något helt annat. Här på kontoret har vi allt som oftast ungefär lika många sensorer, utan några märkbara problem. Först och främst kan du, om du inte redan gjort det, maximera antalet repetitioner för din schemaläggning (under "Advanced settings"), precis som Martin sade.

TellStick Duo/Net lyssnar hela tiden, och avkodar de flesta protokoll i efterhand för att se om det var en giltig signal. Därför vet den alltså inte om den håller på att ta emot en äkta signal, eller om det bara är skräp vilket det oftast är, och därmed kan den närsomhelt avbryta sitt lyssnande med att sända. På samma sätt kan en sensor börja sända närsomhelst medan TellStick sänder, och det har TellStick klart ingen aning om. Signalerna går in i varandra och ingen av dem går att avläsa. Även TellStick skickar alltid flera signaler för att öka sannolikheten att de ska nå fram, men under kort tid.

För driftinfo, se twitter (telld.us/twitter). Inga störningar på Telldus Live!-servrarna hittills i veckan, vilket vi är extra glada över efter förra helgens många problem, några minutavbrott på webbsidan som man kan se på http://livestatus.nu.

Om du aktiverar beta-schemaläggaren för dina jobb (uppe till höger i rutan där schemaläggningen redigeras) så kan vi också se så att det inte är några andra problem med schemaläggningen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Funkar betaschemaläggaren i remotestick för android ?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by stefan.persson »

Det går inte att ställa in ett jobb för att köras med betaschemaläggaren i RemoteStick, det måste göras via live.telldus.com, men när det väl är gjort så är det ingen skillnad.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Ok tack för svare.Testar i helgen.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Signalkrock

Post by nickolo »

Kom på en sak till.
Hur fasen tömmer men alla falska signaler från sensorer som hela tiden blir fler och fler i sensorfältet.
Vet hur man plockar bort så de inte syns,men går jag in på edit så måste jag bläddra ner 5 a4-sidor innan jag kan trycka på save.
Post Reply