Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Moderator: Telldus

pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pabben »

Jeg har i dag oppgradert min tellstick duo til versjon 5. Etter dette sluttet ALLE mine nexa-enheter å fungere (!) Jeg har 5 stk. "GAO self learning on/off" og disse fungerer som normalt.

Forsøkte å lære opp en nexa-enhet på nytt, men det får jeg ikke til...
Daniel.H
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by Daniel.H »

Jag fick samma problem med mina nexa enheter efter uppgradering till FW 5 , jag fick också problem med min UPM enhet som nu bara går att slå på men inte slå av.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by stefan.persson »

Vi har precis börjat få in några liknande rapporter, och tycker det är väldigt underligt då sändningskoden är i stort sett identisk mellan firmwareversion 4 och 5. Den första som rapporterade detta fel för ett par dagar sedan fick allt att fungera igen genom att nedgradera till fw 4, och därpå uppgradera till 5 igen. Vi har själva inte lyckats framkalla detta fel.

Om ni vill prova att nedgradera/uppgradera igen så ladda hem firmware 4 från http://download.telldus.com/TellStick/S ... uo_fw4.hex. Stoppa TelldusService om den kör. Dra och släpp filen tellstick_duo_fw4.hex till TellStickFlasher.exe, och följ instruktionerna på samma sätt vid en vanlig firmwareuppgradering. Därefter går det att uppgradera till firmware 5 igen.

Vi vet ännu inte varför detta fel uppstår eller varför det löstes genom att nedgradera och sedan uppgradera igen. Det är heller inte säkert att det hjälper i era fall.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by n0ir »

Jag har samma problem (http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 709#p13709). Med senaste FW (5) så fungerade ingenting. Nergradera till FW 4 och då verkar i.a.f. Nexa-brytare fungera. Kanske värt att ta en titt på FW 5? Många (däribland jag) upgraderar nog FW till senaste direkt när man köper en produkt. Inte jättekul första intryck när ingenting fungerar... :S
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pethson »

Jag har samma problem, skall försöka nedgradera....

///Peter!
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pethson »

Efter nedgradering till FW4 så funkar allt igen.
Provar att uppgradera till FW5 igen...
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pethson »

Fungerar inte att uppgradera till FW5 igen, samma problem.
Klockade inte upp/nedgraderingen men känslan är att det tar betydligt längre tid att lägga på FW5 än vad det tar att lägga på FW4.

Även min Duo kommer från den nya batch som kom in i början av Juli 2012.

///Peter!
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pabben »

Forsøkt nedgradering + oppgradering, men ingen suksess.
Min tellstick er også en duo, batch 2
Nedgradert til FW 4 og nå fungerer også anslut-enheten min. Jeg har nå naturligvis mistet temperatur, luftfuktighet og lys-sensoren :(
Bulrik
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by Bulrik »

Samma sak hände mig.
Jag fick en ny Tellstick Duo efter det att min första slutat att fungera.
Den nya hämtade jag i en Kjell & Company-affär den 11 juli (2012).
När jag kopplade in den i mitt system fungerade allt fint förutom motagningen av mina temperatursensorer.
Jag uppgraderade firmwaran till version 5 och då slutade allt att fungera. Inte bara mina Nexaenheter.

Efter nedgradering fungerade mina mottagare igen.

//Ulrik

PS.
Jag testade också varianten uppgradera -> nedgradera -> uppgradera utan framgång.

Min första Duo var av den första batchen och den fungerade med firmware version 5 till dess att den slutade fungera helt.
Man kan tycka att det är lite klonstigt att en ny sändning från fabrik (Kjell&Co fick denna sändning samma dag efter att varit utan Duon ett tag) har version 4 av firmware laddad från fabrik då version 5 funnits ett bra tag.
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pethson »

Vän av ordning undrar givetvis vad som skiljer Batch 1 och Batch 2?

///P
Daniel.H
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by Daniel.H »

stefan.persson wrote:Vi har precis börjat få in några liknande rapporter, och tycker det är väldigt underligt då sändningskoden är i stort sett identisk mellan firmwareversion 4 och 5. Den första som rapporterade detta fel för ett par dagar sedan fick allt att fungera igen genom att nedgradera till fw 4, och därpå uppgradera till 5 igen. Vi har själva inte lyckats framkalla detta fel.

Om ni vill prova att nedgradera/uppgradera igen så ladda hem firmware 4 från http://download.telldus.com/TellStick/S ... uo_fw4.hex. Stoppa TelldusService om den kör. Dra och släpp filen tellstick_duo_fw4.hex till TellStickFlasher.exe, och följ instruktionerna på samma sätt vid en vanlig firmwareuppgradering. Därefter går det att uppgradera till firmware 5 igen.

Vi vet ännu inte varför detta fel uppstår eller varför det löstes genom att nedgradera och sedan uppgradera igen. Det är heller inte säkert att det hjälper i era fall.
Jag testade detta och det verkar som att det fungerar bättre nu. Jag vet inte om det spelade nån roll men första gången jag flashade använde jag en version av flashprogram som heter TellstickFlasherNet.exe och andra gången avände jag programmet som följde med i tellduscenter installationen.

/Daniel
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pabben »

Jeg har kun "TelldusCenter" og "Scheduler" som fulgte med installasjonen. Har du link til programvaren du brukte?
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pethson »

Tack!

Jag hade också laddat ner TellstickNetFlasher och den ville inte med FW5 på min Duo.
Fick tipset om TellstickFlasher som jag hittade i katalogen där TelldusCenter är installerad.
Då fungerar det!

///Peter!
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by pabben »

Bekrefter at dette også løste det for meg. En restart av serveren måtte også til, men nå ser alt ut til å være ok :)
Takk for tipset!
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alle nexa enheter sluttet å fungere!

Post by stefan.persson »

Daniel.H wrote:Jag vet inte om det spelade nån roll men första gången jag flashade använde jag en version av flashprogram som heter TellstickNetFlasher.exe och andra gången avände jag programmet som följde med i tellduscenter installationen.
Många tack för denna information. Har testat och bekräftat att om TellStickNetFlasher.exe används så uppstår just detta problem. Ska genast lägga till en varning om detta, och sedan undersöka vidare varför det sker. Programmen ska egentligen vara i stort sett likadana.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply