Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Moderator: Telldus

pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by pethson »

Förstod jag rätt om du fick löda för att du saknade en övergång från fån BNC?
Vad är det för antenn du använder, eller blev det en helt annan lösning pga bristen på BNC koppling?

///Peter!
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by nickolo »

Har 8 st Clasohlson 36-1797 modifierade med annan antenn..
100 meter utan problem.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by tronde »

nickolo wrote:Har 8 st Clasohlson 36-1797 modifierade med annan antenn..
100 meter utan problem.
Hvordan har du koplet antennen?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by krambriw »

Förstod jag rätt om du fick löda för att du saknade en övergång från BNC?
Ja
Vad är det för antenn du använder, eller blev det en helt annan lösning pga bristen på BNC koppling?
En tunn sladd (typ sådan som ansluter en fläkt i en pc) 16 cm lång

mvh
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by nickolo »

Jag kör med 2mm koppartråd 16.75 cm lång.Drar krympslang över för att skydda lite extra.Såg en beskrivning på temperatur.nu.Kan inte hitta den just nu.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by tronde »

nickolo wrote:Har 8 st Clasohlson 36-1797 modifierade med annan antenn..
100 meter utan problem.
Det er svært interessant å se hvordan du har gjort dette. Har du mulighet for et bilde eller to?
prolix
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by prolix »

Har ni någon länk till guiden hur man gör?
Var man ska löda?
\Peter
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by Daniel »

Hej alla.
Vet inte om det här är rätt tråd att fråga... Alla temperaturgivare som det har tipsats om här hittills är ju batteridrivna. Någon som vet om det över huvud taget finns givare som man istället pluggar in på 230V? Jag har uttag överallt där jag skulle behöva givare och det känns ju så jobbigt att behöva fippla med batterier som tar slut i onödan. Dessutom känns det ju som att det skulle kunna vara mer kräma (bättre räckvidd) i en givare som inte behöver spara på batteri...

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by oden_de »

Oregon Scientific THGN132ES Solarsensor Thermo/ Hygro
är för mig en alternativ p.g.a. att den har solceller som ladar batteriet.
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by krambriw »

Även om man switchar 230V så bildas lite egenvärme så det måste nog i sådana fall bli en sensor del helt separerad från strömförsörjningsenheten. Det blir nog rätt dyrt.
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by Daniel »

krambriw wrote:Även om man switchar 230V så bildas lite egenvärme så det måste nog i sådana fall bli en sensor del helt separerad från strömförsörjningsenheten. Det blir nog rätt dyrt.
Hmmm... Sant... Men de borde väl kunna göra en givare som drar av en grad för det :D

Ok, men finns det någon givare som har ingång för batterielmininator (används det ordet fortfarande?)?

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by starkjohan »

Daniel wrote:
krambriw wrote:Även om man switchar 230V så bildas lite egenvärme så det måste nog i sådana fall bli en sensor del helt separerad från strömförsörjningsenheten. Det blir nog rätt dyrt.
Hmmm... Sant... Men de borde väl kunna göra en givare som drar av en grad för det :D

Ok, men finns det någon givare som har ingång för batterielmininator (används det ordet fortfarande?)?

/Daniel
Jag har tagit universala batterieliminatorer och helt sonika kopplat dom till batteriplatsen i mina givare/sensorer. ClasO har ställbara batterieliminatorer. Enklast är att klippa sladden och löda på batterifjädrarna men man kan givetvis göra det lite prydligare om man öppnar givaren och löder direkt på kretskortet.
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by Daniel »

starkjohan wrote:Jag har tagit universala batterieliminatorer och helt sonika kopplat dom till batteriplatsen i mina givare/sensorer. ClasO har ställbara batterieliminatorer. Enklast är att klippa sladden och löda på batterifjädrarna men man kan givetvis göra det lite prydligare om man öppnar givaren och löder direkt på kretskortet.
Ja, jag lutar också mot en sån variant. Det kvittar om det är snyggt, bara det funkar. Jag antar att de flesta tempgivare har två seriekopplade 1,5v-batterier, så man ska väl hitta en billig 3v-adapter helt enkelt.

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
kea
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by kea »

nickolo wrote:Har 8 st Clasohlson 36-1797 modifierade med annan antenn..
100 meter utan problem.
Vet någon var man skall löda in den nya antennen och hur man kopplar ur den befintliga?
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare har bäst räckvidd?

Post by starkjohan »

Jag sitter precis med min WT450H och försöker luska ut var man ska löda på sin egen lilla "antenn" men jag begriper helt enkelt inte var den skall sitta. Ni som gjort det skulle hjälpa oss andra väldigt mycket om ni tog en bild eller iaf beskrev vad ni gjort i ord. Alternativt länkat till en beskrivning, jag hittar inget på temperatur.nu heller men forumsökningen där är ganska dålig tyvärr.

Snälla bullen, hjälp mig!
Post Reply