Mottagningsproblem med duo

Moderator: Telldus

Post Reply
Bulrik
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mottagningsproblem med duo

Post by Bulrik »

Hej!

Jag har haft en duo i sedan den blev tillgänglig förra året och jag har stort sett varit nöjd hittills.
Jag kan inte påstå att man kan lita på systemet efter som det gång efter annan slutar att fungera.
Ibland "rusar" Telldus Service upp till runt 100% CPU-last. Ibland tappar duon helt enkelt kontakten med USB-porten.
I dessa fall har det oftast bara varit att starta om Telldus service och systemet har börjat fungera igen.
(Jag kör Duon på en XP-dator tillsammans med Switch King)

Idag efter ett strömavbrott har det emellertid inte varit möjligt att få Duon att fungera normalt igen.
Sändning fungerar till synes normalt men mottagningen har i princip slutat att fungera.
Räckvidden har krympt ner till ca 2 meter och detta är oavsett vilken fjärrkontroll eller strömbrytare jag använder.
(längre avstånd orsakar inget "blink" i duo'n)
(Alla fjärrkontroller, strömbrytare och termometrar fungerade normalt i morse innan strömavbrottet.)
Givetvis har Duon samma fasta placering innan som efter.

Kan ett strömavbrott påverka Duon på detta sätt?
(Jag kanske skall förtydliga att jag haft många strömavbrott förut utan att jag stött på liknande problem.)

Någon annan som haft liknande problem och kunnat lösa det?

Mvh Ulrik
Bulrik
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mottagningsproblem med duo

Post by Bulrik »

Hej igen.

Ja ingen har ju svarat så jag har fått försöka att hitta problemet själv.

Hela systemet med alla mottagare är verifierat med min gamla Tellstick och detta fungerar fortfarande med avseende på sändning.
För att kunna testa Doun ytterligare installerade jag Telldus center och Switch King server på en ny dator och Duons sändning var fortfarande obefintlig. Blinkningar bekräftade att något hände men ingen respons i mottagarna.
Mottagning av yttre sensorer verkar fortfarande fungera hjälpligt men med en begränsad räckvidd, precis som min ordinarie Telldusserverdator.

Min slutsats:
Hårdvarufel på min Tellstick Duo...

//Ulrik
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mottagningsproblem med duo

Post by Videonisse »

Bulrik wrote:Min slutsats:
Hårdvarufel på min Tellstick Duo...
Verkar troligt då du har gjort en tydlig avgränsning genom att testa på annan PC. En sak att testa dock vore en Factory Reset. Vet däremot inte hur en sådan hörs.
Post Reply