Lite OT...kamera ?

Moderator: Telldus

Post Reply
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lite OT...kamera ?

Post by Zed »

Har förstått att det finns väldigt mycket kunniga människor här så därför tar jag chansen att ställa en fråga som är lite perifer. Har Skaffat en Tellstick Net och en schysst 3G-router. Från att haft mellan 0 och 1 pinne i täckning skrämde en Poynting Riktantenn (rekommenderas) upp farten til mellan 1 och 4 MBit 3G. Tellsticken ska sköta värme och tempavläsning mm. Det som återstår är en att sätta upp en ip-kamera. Helst utomhus, men en fönstermonterad inomhus kan oxå vara ok.

Finns det någon här som redan byggt ett sådant system eller vad kan man köra för upplösning och format med de givna förutsättningarna. Tanken är att kunna främst att kunna kolla väder, snödjup mm. Det ligger ganska otillgängligt varför det är ganska praktiskt att kunna kolla om man överhuvudtaget kan ta sig dit redan innan man åker hemifrån.

Vad bör man välja för kamera ? Vore kul med Live-streaming med hygglig kvalité. Skulle något djur fastna vore det bonus. Prisnivå Budget-Halvproffs. Tack på förhand.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by M203 »

Prova Foscam FI8910. Kör den tillsammans med androidappen Tinycam. Ingen ssl på kameran så använder vpn. Noll kundsupport men mycket för pengarna. Kolla forum på Foscam.us, om du köper, se till att handla från auktoriserad säljare. Mycket kloner. Jag köpte ett paket med 2 st 8910 från ebay säljare (länk på Foscam.us).

Tapatalk
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by petzno »

Jeg har en lignende løsning med D-Link DCS-930 og -932L. Begge kamera står da inne. Hadde opprinnelig et som filmet ut og et som filmet inne, men nå filmer begge ut gjennom vindu da det er mer interessant. Laster automatisk opp bilde via ftp en gang i timen som jeg har tilgang til via en webside jeg har lagd meg. Jeg kan også gå inn direkte på kamera (som har en innebygd webserver) eller med nevnte tinycam hvor jeg kan se live video. Over 3G får jeg som regel en rate på 5-10 fps som er helt akseptabelt. Fungerer ypperlig til formålet du nevner, nemlig se vær, snødybde osv.
Innstallerte nettopp Tellstick Net i tillegg for å kunne lese av temperatur, men her sliter jeg med at mine to sensorer (Jenkinsbird) gir bare rare verdier.
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by Lrnflk »

Om du fastnar för D-Links nätverkskameror som petzno nämner så kör kjell.com en kampanj där man kan köpa två DCS-930L för 999:- eller två DCS-932L för 1499:-. De lämpar sig dock bäst för inomhusbruk.
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by Zed »

Tack för tipsen pojkar. Drömmen vore en motorstyrd trådlös kamera att montera på mitt befintliga maströr. Har faktiskt haft lite problem att överhuvudtaget hitta någon sådan på nätet. Gissar att de är svindyra, men det hade varit kul att iaf hitta någon.

En nybörjarfråga : Jag antar att ip-kameran bara sänder Live när den blir kontaktad ? Eller att det borde finnas inställningar som begränsar detta ? Syftet är att hålla nere trafiken. Annars ryker nog mina 10 Gig / mån snabbt. Däremot tänkte även jag att köra ett stillbilder via FTP. På tal om det, bränner kameran i aktuell tid i bilden ?

Avslutningsvis, nån som har ett bra apptips för Live-streaming från kameran för iPhone / iPad ?

Med vänlig hälsning, Mats .
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by petzno »

Zed wrote:En nybörjarfråga : Jag antar att ip-kameran bara sänder Live när den blir kontaktad ? Eller att det borde finnas inställningar som begränsar detta ? Syftet är att hålla nere trafiken. Annars ryker nog mina 10 Gig / mån snabbt. Däremot tänkte även jag att köra ett stillbilder via FTP. På tal om det, bränner kameran i aktuell tid i bilden ?
Ja, det er kun ved kontakt at kamera sender. Men med 10 GB per måned har du plenty av trafikk, jeg har aldri vært i nærheten selv ved en god del bruk. Bildene blir ikke tidsstemplet av kamera, jeg har laget meg en php-script som gjør dette.
Zed wrote: Avslutningsvis, nån som har ett bra apptips för Live-streaming från kameran för iPhone / iPad ?
Jeg bruker LiveCams pro for iPad og er veldig fornøyd med det (koster 1 dollar!).
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by n0ir »

Finns rätt mycket trådlösa kameror från Hong Kong-affärerna, t.ex. http://www.dealextreme.com/p/standalone ... tors-26358 . Osäker på kvaliten (låg upplösning t.ex.) men med pan och tilt-funktion.

Finns även ett gäng från http://www.focalprice.com/ och http://www.buyincoins.com/.
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by Zed »

Blev 2 st. DCS-930. Till att börja med iaf. Håller sig på runt 5-15 fps beroende på vilken upplösning jag kör. Funkar bra till det jag tänkt. Hong-Konggrejer låter intressant. Ska reka lite. Tack för hjälpen. / Mats
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
majst
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lite OT...kamera ?

Post by majst »

Köpte en IP kamera på itsajten för ca 700 (Suneyes IP0101) som jag använder i min stuga. Mörker seende och rörelse sensor, fungerar alldeles utmärkt.
Ej för utomhus men har man ett fönster så kan man ju använda detta.
Kopplat en Nexus brytare till kameran så jag kan stänga av när någon är där och starta igen ifall jag glömmer det när jag åker via Tellstick Net.

Kopplat till Dovado 4GR och Telia 3G och via DynDNS konto.
Post Reply