Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Mange av disse har mildest talt svært dårlig rekkevidde.

Jeg har lekt meg litt med å bytte sender, og det er mye å hente.

Ny sender kjøpes fra Kina for USD 5,50 inkl frakt.

http://www.ebay.com/itm/433Mhz-RF-trans ... 41660e42e1


Det er mange som selger slike, og jeg legger ved et bilde så man kan se om det likner. Virtual Village selger også et sett som ser forskjellig ut. Det virker det også, men er større fysisk og koster mer. Min selger kaller seg "ge-th2009" om linken skulle slutte å virke. Pass på at det er 433 MHz og ikke 315 MHz.
ge-th2009_433.jpg
ge-th2009_433.jpg (40.08 KiB) Viewed 26717 times
Det er det minste kortet som er sender. Det store er mottaker.

Original sender er kun loddet fast på tre pinner, og er enkel å fjerne. Ingen bilde.

Man har flere muligheter. Jeg har klonet en antenne av samme type som sitter på Tellstick Net.
Vikles enkelt rundt et bor med 2,5mm diameter. 32 tørn.
433_antenna.jpg
433_antenna.jpg (82.36 KiB) Viewed 26717 times


To forslag for plassering av sender og antenne.

Ekstern antenne. Man bør nok sette den på en av sidene, og ikke midt på hvis man bruker medfølgende veggfeste for giveren. :wink:
36-1797_WT450H_EXT.jpg
36-1797_WT450H_EXT.jpg (147.17 KiB) Viewed 26717 times
Intern antenne følger i neste post da det ikke går med mer enn tre bilder pr. post..

Det ser ikke ut til at strømtrekket er katastrofalt stort, men det finner man ut etter hvert. Rekkevidden er god. Intern antenne er dårligst. Aller best resultat fikk jeg med ekstern antenne laget av 165 mm lang koppertråd. Ulempen er at den stikker langt på utsiden. Det er mange muligheter til å prøve seg frem. Jeg har også prøvd med koppertråd lagt langs kantene innvendig, men det blir som ventet ikke særlig bra, selv om det er mye bedre enn en dårlig original løsning.

Dette er jo like mye Kina-stoff som originalen, så det gis ingen garanti for noe som helst. Prisen er jo ikke avskrekkende.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

36-1797_WT450H_INT.jpg
36-1797_WT450H_INT.jpg (165.38 KiB) Viewed 26716 times
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by egilj »

Kult :-)
Jeg har flere slike sendere selv, bruker en modifisert Clas Ohlson termostat/Hygrostat som mottaker koblet til mikrofoninngangen på serveren.
I påvente av Tellstick Duo (som sikkert hundrevis av andre), håper disse Kineserne blir ferdig snart....

Har du en kort beskrivelse av modden? tenker da på f.eks koble hvilke ben fra senderen til hvor på originalkortet osv.
På bildet med ekstern antenne, så kan det se ut som det er frest over/kuttet noe land på originalprintet, men det er mulig det bare er rusk eller skinn i bildet.

For min del så virker alle fire jeg har i original stand, fra oppe i 1 etg. til serveren i kjelleren hvor UPM-mottageren står.
Men jeg ser at den senderen som står lengst unna, er ikke så langt unna maksgrensen.

Vet ikke om du bruker Tellstick Duo/Net eller originalmottakeren fra Clas (UPM) til å motta temp/fukt-data fra disse.
Vet du om den mottakeren fra Clas (Modifisert UPM for PC), er i stand til å motta signalene fra flere enn fire sendere??
Jeg har aldri prøvd det, siden jeg ikke har flere sendere enn fire, men de selges jo fortsatt og er jo nesten gratis...
Bruker nethome til å dekode, siden den har protokoll for "UPM" signaler, og en plugin for overføring til eventghost også.

En annen ting, har du prøvd antennemodd uten å bytte senderleddet? spørs vel kanskje om det blir for mye for den lille originalsenderen...

Mvh
Egil
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Ikke noe mystisk med dette. Ingen ting er kuttet på kortet.
Jeg bruker Tellstick Net til å lese data.

Jeg har prøvd litt med mod. av original også. Det er beskrevet i denne tråden: http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1834


Den gamle senderen er loddet fast i tre pinner.
2.jpg
2.jpg (100.93 KiB) Viewed 26603 times
Den nye senderen er koplet til disse tre pinnene, pluss ekstern antenne.
Senderen er loddet direkte mot jord (Ground). Som man ser i første post er +3V og Data koplet med ledninger til respektive pinne.
1.jpg
1.jpg (109.43 KiB) Viewed 26603 times
3.jpg
3.jpg (80.61 KiB) Viewed 26603 times
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by egilj »

Takker!
Lynraskt svar også, nå leste jeg den andre posten også så jeg føler at jeg har god oversikt over disse senderene nå :)
Mine er ca. 15 mnd. gamle, bla. batch 100951041, 101xxxxxx osv. litt forskjellige, men når i gjennom flere vegger (både i tre og betong) og etasjeskiller.
Ser av den andre posten, at dette ser ut til å være litt "random" eller batch-avhengig om de er ok eller ei. Jeg har nok vært heldig med mine :)
Har en billig CO værstasjon på hytta med samme sender, den er flere år gammel og den senderen er ikke god -selv om den står innedørs med tempføler ut.
En god kandidat til å forske litt på.

Tenkte jeg skulle kjøpe en til for å se om UPM/Esic mottakeren for disse som jeg har moddet klarer å ta i mot flere enn 4 sendere.
Selve enheten med display, vil jo ikke klare å vise fler enn 4, men jeg ser aldri på den, men publiserer det til web med historikk på smarthus-serveren.

Egil
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Det ser ut som om det er en fordel å få antennen lengst mulig unna printet (det er forsåvidt logisk nok). Det er akkurat plass til å legge den helt mot toppen av boksen, mellom de to skruefestene. Da må den delen av antennen som er 13 mm økes litt i lengde og legges "rundt" det ene festet.. Det ser ikke ut til å bety noe. Det som er viktig, er at selve spiralen er jevnt viklet, med lik avstand mellom viklingene.

For å få til dette, er det en fordel å vikle minst 40 tørn. Tell opp 32, og marker med tusj. Ta så tak i hver ende og strekk ut spiralen. Kutt av overskytende viklinger når lengden er rett. Da unngår man å få ulik avstand på de siste viklingene. Med litt prøv-og-feil går dette greit.

Den enkleste, og beste antennen, er en rett tråd som går rett opp fra kortet. Hvis man ikke har estetiske hensyn å ta, er det en helt grei løsning. Bruker man isolert tråd kan man velge en farge som matcher bakgrunnen så mor blir mindre skeptisk :D
165 mm - 170 mm er passe som total lengde.

Kan du ikke starte en ny tråd og fortelle litt om hvordan du leser data med din server og lydkortet?
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by egilj »

Det eksisterer flere posts rundt det her på forumet allerede, bla. av Naslund og Krambriw.
Originalen til denne modden er beskrevet og skjemalagt her: http://wiki.nethome.nu/doku.php/modupm
Enkel modd med bare et lite filter i form av motstander og kondiser, for å ta vekk DC-komponenten i signalet før det går til mikrofoninngangen på pc.
Bruker Nethome server fra samme site, da den har protokoll for å dekode temperatur og luftfuktiget fra disse senderene.
De har også laget et webinterface for å presentere det grafisk, også med historikk - screenshots her: http://wiki.nethome.nu/doku.php/tempwebsceenshots
Nethome server dekoder en del andre ting også, som bla. annet de rimelige trådløse røykvarslerne til Nexa KD-101la.
De har og en "protocol analyzer", et lite program som man kan se alt denne mottakeren ser og har mange dekodere for diverse protokoller, samt "RAW".
http://wiki.nethome.nu/doku.php/analyzer/start

Jeg for min del har satt inn en panelmontert 3,5 mm bussing for jack-plugg på lydkabelen til mic-inngangen.
Har også satt inn en panelmontert mikro-vippebryter, for å kunne ha mulighet til å velge om mottageren skal motta konstant, eller bare i standard-intervallet sitt.
Disse UPM/ESIC mottagerene "syncer" seg med senderne slik at de sender og mottar i faste intervaller, for å spare batteri.
Så med mikrobryteren har man mulighet til å kunne velge om den skal stå i intervall, eller spenningsfeede mottageren konstant som f. eks. dersom man skal sniffe med protocolanalyzeren. Eller bruke mottageren til andre ting som sender bare en gang.

Det finnes også en plugin for nethome server til Eventghost, slik at man kan motta data fra nethome i eventghost logg.
Jeg kjører nethome på en annen server enn smarthus-serveren egentlig, fordi jeg kjører smarthus-serveren på en 2008 R2 server på en Hyper-V server.
Hyper-V har ikke passtrough på lydkort, ei heller USB dessverre. Så jeg henter tempweb fra Nethome inn i en iframe på Smarthus-websidene mine.

For å ha nevnt det (selv om det ikke trengs i denne sammenheng), USB-passtrough problemet på Hyper-V har jeg løst med å bruke en 4-port USB-hub til gigabit nett.
Også denne kjøpt på Clas Ohlson... og det finnes også software løsninger (usb-over IP).

Ser ut som Tellduscenter 2.1.1 har støtte for disse senderene direkte, men jeg har ikke mottaker fra Telldus enda siden produsenten ikke leverer...
Tanken er å kjøpe en Duo, for å få en mottaker til alt og litt mindre mikk-makk.
Når jeg søker på Clas Ohlson sin web nå, så finner jeg ikke lenger denne mottakeren som kan moddes (36-2953) UPM/Esic WS-2015, det nærmeste jeg kommer nå som er kompatibel med disse senderene er en "værstasjon" 36-2384.
Men jeg vet ikke om disse har den samme separate mottagermodulen, men siden den er kompatibel med de samme senderene så bør det være mulig.
Ulempen er at disse er dyrere enn den rene temp/fuktighet mottageren.
Fant den "originale" på Amazon.de til 13 euro: http://www.amazon.de/Funkthermometer-UP ... B004CL9ZTA
Et kit med en sender og mottager til gi-bort pris.

Egil
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Da fikk jeg plutselig en del mer å tygge på :D
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by egilj »

Så bra :-)
Og denne http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-ne ... r383928000 som jeg nevnte er kjekk, dersom man vil plassere tellsticken et helt annet sted i boligen, enn der maskinen den er tilknyttet står. Fint om man vil sikre best mulig dekning.
Bruker en liten software klient/driver som gjør at den ser ut og oppfører seg som om det er en lokalt tilkoblet usb-enhet.
Kjører klienten som en service, så slipper maskinen og stå med en innlogget bruker.
Jeg har koblet en "ordentlig" værstasjon, Efergy E2, Tellstick og et kamera tilkoblet via den.

Litt på siden av din opprinnelige post men....

Egil
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

egilj wrote:Så bra :-)
Og denne http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-ne ... r383928000 som jeg nevnte er kjekk, dersom man vil plassere tellsticken et helt annet sted i boligen, enn der maskinen den er tilknyttet står. Fint om man vil sikre best mulig dekning.
Bruker en liten software klient/driver som gjør at den ser ut og oppfører seg som om det er en lokalt tilkoblet usb-enhet.
Kjører klienten som en service, så slipper maskinen og stå med en innlogget bruker.
Jeg har koblet en "ordentlig" værstasjon, Efergy E2, Tellstick og et kamera tilkoblet via den.

Litt på siden av din opprinnelige post men....

Egil
Jeg hadde den USB-saken på prøve, men fikk ikke til å kjøre kamera gjennom den. Leste noe om at det ofte blir beslaglagt for stor båndbredde når man bruker kamera slik.

Tellstic Net kjører jeg trådløst over WiFi.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1768
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Siden vi har begynt å leke, og allerede er off-topic:

Mottakeren som følger med senderen jeg bruker for å modde termometeret er helt fin til å bruke sammen med NetHome Server.

Jeg får lest alle mine 7 givere med både temperatur og fuktighet.

Jeg har tatt bort pinnene på kortet, og loddet inn filteret som er beskrevet for UPM-modden.
DSC02148_M.jpg
DSC02148_M.jpg (62.21 KiB) Viewed 26452 times
Spenningstilførsel er via en slaktet USB-kabel. Da får man +5V fra en ledig USB-port på PC-en.
Antennen er en 165 mm lang ledningsbit.
Alt sammen pakkes pent sammen inni en fin blå krympestrømpe fra Biltema.
DSC02146_M.jpg
DSC02146_M.jpg (58.06 KiB) Viewed 26452 times
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by egilj »

Lekkert!
Du ble inspirert i går skjønner jeg :)
Dette er jo en smekker løsning som er ultrabillig!!! og i og med at det ser ut til at den opprinnelige mottakeren har gått ut av Clas sitt vareutvalg.
For å kunne bygge en liten smekker mottaker, med kun en usb-kontakt så kunne man kanskje ha funnet en usb-lydkort dongle....

Jeg gjorde et forsøk tidligere med dette lydkortet http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf= ... tnr=480194 sammen med UPM mottakeren.
Men jeg fikk aldri det til å virke, samme hvor mye jeg tunet på verdiene i protocolanalyzer eller i nethome.
Vet ikke hvorfor, den samme mottakeren virket fint med lydkortene i forskjellige datamaskiner, både laptops og stasjonært.
Mulig det ble for mye støy, eller at lydkortet var jalla.

Det som er en ekstra bonus med modden du har gjort nå sist, er at denne har spenningsfeed konstant - uten batteri eller eksternt powersupply!
Og den vil derfor "lytte" konstant uten å tenke på batteri osv.

Har du testet den med andre enheter enn Temp/fukt senderene fra UPM/Esic?
F. eks. nexa fjernkontroller osv. som det er støtte for i nethome?
Og det som kommer inn i nethome, går det jo an og overføre til Eventghost med nethome plugin over IP om man vil :)

Nå fikk jeg lyst å bestille et sånt sender/mottager-kit eller to også, det kunne vært morsomt å sammenlikne rekkevidde, presisjon osv.
Men jeg brenner for å teste en Duo, frustrerende dette med de gjentatte utsettelsene.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by tronde »

Jeg har ikke klart for meg alt den skal støtte, men jeg har Nexa self-learning fjernkontroll til lysrørlampa, og den ser jeg ikke i protokollanalysatoren. Ikke ser jeg en kodehjuls-sender fra Intertechno heller.
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Det går an å bytte sender i Clas Ohlson 36-1797_WT450H

Post by starkjohan »

Jag har köpt en hel hög med dessa sändare och som bekant vid det här laget är kvaliteten väldigt varierande på dom. Jag har beställt några extra för att kunna prova mig fram lite och jag har dessutom köpt en handfull av de sändare som du länkar till tronde. Jag tittade på beskrivningen och ser följande i beskrivningen: Transmitor Input Voltage: 3-12V (high voltage = more transmitting power). Har du provat att mata dom med 12V? Jag har inte fått mina sändare från Hongkong ännu men det verkar lovande. Kanske kan man mata originalsändaren med lite mer än 3VDC och på så sätt nå lite bättre signalstyrka...
kea
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Billiga 433Mhz sändare och mottagare från DX

Post by kea »

Hittade en billig 433 Mhz sändare på DX.
http://dx.com/p/433mhz-wireless-transmi ... 254?item=3

Och en lika billig mottagare:
http://dx.com/p/diy-433mhz-wireless-rec ... 4&u=149252
Post Reply