Efergy som effektvakt

Moderator: Telldus

Post Reply
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Efergy som effektvakt

Post by lilytwig »

Jag använder en Efergy som effektvakt och sänker el-värme ock kopplar bort vv-bered när effekten går över inställt värde. Använder en moddad Nexa magnetkontakt som sändare för att få det trådlöst. I Efergy kan man sätta ett larm om effekten går över en viss nivå. Lysdioder kommer att blinka och en summer piper.
När/om Tellstick klarar att triggas av sensorer så kan såna här lösningar användas till mycket.
Ville ha larmet från Efergy trådlöst och löste det så här: I Efergy ersatte jag summern med ett relä. I en magnetkontakt (Nexa LMST606) tog jag bort tungelementreläet och kopplade in Reläkontakten (NC). Magnetkontaktsändaren har en timer, (upp till 20 min) och när Efergy larmar så aktiveras timern och sänder en on-signal för att därefter följas av en off-signal när tiden löpt ut. Trådslösa mottagare används för att styra relä eller kontaktor för att slå av effektförbrukare. I mitt fall styr jag elvärmen via Siemens Digiheat och där är det perfekt att trigga OUT för att sänka värmen. En kontaktor slår av vv-beredaren. Kör timern på 10 minuter och det funkar kanon.
/Lilytwig

..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Efergy som effektvakt

Post by larsbern »

Spejsigt ;) Blir bra den dagen elnätbolaget börjar ta betalt för effekt.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Efergy som effektvakt

Post by krambriw »

Blir bra den dagen elnätbolaget börjar ta betalt för effekt
Är redan ett faktum (sedan ett antal år) här i Sollentuna där Sollentuna Energi tar betalt för "luft". Dom mäter toppeffekten uttagen under perioden och beräknar sedan en effektavgift utifrån detta (blir som moms på moms).

Effektvakter med ovanstående funktion har därför blivit populära men de är relativt dyra. Ovanstående lösning blir billigare (men kostnaden för elektrikern måste läggas till då vi börjar rota med fasta installationer såsom kontaktorer mm...).

mvh
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Efergy som effektvakt

Post by larsbern »

Aha, du är Sollentuna-bo. Tror att Sala-Heby även har effekttariff för samtliga kunder. Här i Göteborg har det införts på företagskunder och jag vet att det kommer för konsumenter också. Lite fånigt att kalla det för en effekttariff (eller timmedeleffekt) för de mäter inte noggrannare än per timme så i realiteten blir det högsta timförbrukning och inget annat. Onödigt att stöka till begreppen för kunder som redan har svårt att greppa kWh. Bästa liknelsen är att man betalar för en dynamisk säkringsstorlek istället för en fast avgift för t.ex. 25A.
Post Reply