Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Moderator: Telldus

pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by pleterrobin »

Matonym wrote:
kenthie wrote:Välj absolut ej Classes 36-1797
Jag delar denna åsikten, Räckvidden är kass, kommer knappt igenom väggen. Dock verkar det som om det varierar kraftigt mellan olika batcher.
Så kommer jag in och inte alls håller med.
Jag har 3 styck från Classe som jag köpte för lite mer än ett halvår sedan.
1 inomhus och 2 utomhus. Den som är inne sitter ca 5 meter ifrån min Net med en innervägg i betong emellan.
Dom andra två som är utomhus sitter ca tre meter från min Net med bara ett fönster som hinder respektive på mitt garage ca nio meter ifrån min Net med husväggen (trä/(papp/isolerinng/gips) som hinder. Alla funkar utomordentligt, utan problem. Alla ger värden en gång i minuten i Telldus Live.
Men det är som föregående säger. Det verkar vara olika kvalité på dom. Vet inte om det är olika batchar eller varför dom är så olika.
Jag köpte mina tre samtidigt. Kanske var en bra batch?!? Vet inte om jag hade vågat köpa nya idag, dom kanske inte fungerar pga att det kan vara annan batch.
Har även två Oregon. En THGN132N och en THGN228N. Dom kan jag rekommendera. Kostar lite mer, men är stabila och funkar skitbra. =)

// PR
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Lind1977 »

kenthie wrote:Välj absolut ej Classes 36-1797

/K
kan bara säga vad jag kom fram till med de 2 jag köpt.
De fungerar, är de är i närheten av tellstick ner.
1 m är ok.
Provade beta firmware rel 4 utan någon förbättring.
Är i skrivande stund mycket skeptisk till alla temp sensorer till någon kan hitta ett säkert kort.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by kenthie »

pleterrobin wrote:
Matonym wrote:
kenthie wrote:Välj absolut ej Classes 36-1797
Jag delar denna åsikten, Räckvidden är kass, kommer knappt igenom väggen. Dock verkar det som om det varierar kraftigt mellan olika batcher.
Så kommer jag in och inte alls håller med.
Jag har 3 styck från Classe som jag köpte för lite mer än ett halvår sedan.
1 inomhus och 2 utomhus. Den som är inne sitter ca 5 meter ifrån min Net med en innervägg i betong emellan.
Dom andra två som är utomhus sitter ca tre meter från min Net med bara ett fönster som hinder respektive på mitt garage ca nio meter ifrån min Net med husväggen (trä/(papp/isolerinng/gips) som hinder. Alla funkar utomordentligt, utan problem. Alla ger värden en gång i minuten i Telldus Live.
Men det är som föregående säger. Det verkar vara olika kvalité på dom. Vet inte om det är olika batchar eller varför dom är så olika.
Jag köpte mina tre samtidigt. Kanske var en bra batch?!? Vet inte om jag hade vågat köpa nya idag, dom kanske inte fungerar pga att det kan vara annan batch.
Har även två Oregon. En THGN132N och en THGN228N. Dom kan jag rekommendera. Kostar lite mer, men är stabila och funkar skitbra. =)

// PR
Jag köpte mina 4a första för 8 mån sedan, de funkar kanon. Sedan ville jag komplettera med fler, då börjar problemen.... Jag har nu testat 6 olika, alla med olika batchnr (3 olika), samt ej samma som mina 4a första. De senare är rent skit!
Byter nu till dyrare och framförallt pålitliga.

/K
Dr Digital
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Dr Digital »

Dr Digital wrote:
Lrnflk wrote:
Dr Digital wrote:Nix, kanske måste vänta lite... Men det kommer inget blått ljus från Tellstick. Måste den externa sensorn vara i? Vilken kanal skall man välja?
Jag kör utan den externa sensorn och har för mig att jag kör på kanal 1.
Tack för svar och tips.

Den har ännu inte dykt upp i Live så det blir väl att reklamera hos Classe. Funderar på att välja Oregon om det är så att 36-1797 är ojämn i kvalitet...?
Nu har jag varit hos Classe och fått en sensor från batchen 100749583 (etiketten sitter till höger om streckkoden på baksidan)

Den verkar funka bra än så länge på ca 9 meters avstånd på samma våningsplan.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by kenthie »

Hej
Jag kör nu tempgivare från teknikmagasinet, jenkinsbird (Viking), funkar bra, har tom en i öl kylen

/k
mhema
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by mhema »

Håller med föregående inlägg, teknikmagasinet säljer en givare från Viking som enligt spec skall räcka 100m, vet inte om det stämmer men jag har placerat den drygt 15m från min T-Net med tjocka timmerväggar mellan och det fungerar galant!
Passar på att göra reklam för en app till mobilen (android) - Remotestick - den klarar av att ha en bakgrundsbild (ex för planritning på huset) på den kan man sedan lägga brytare och sensorer, så jag har alla mina fjärrströmbrytare placerade i rätt rum och även temperaturen via ovan nämnda givare... helt fantastiskt!
Patrikk
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Patrikk »

Hej,

Har någon koll på om denna funkar till Net?

http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r364288000

Köpte den för 99 men den funkar inte alls...

Mvh Patrik
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Lrnflk »

Patrikk wrote:Hej,

Har någon koll på om denna funkar till Net?

http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r364288000

Köpte den för 99 men den funkar inte alls...

Mvh Patrik
Jag har en liknande tempsensor (enbart temperatur) som följde med min Oregon DP200 och den var lite kinkig när den satt utanför fönstret. Har du provat att nollställa den och placera den nära Tellsticken?
Patrikk
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Patrikk »

Hej,

Jag skrev lite kryptiskt. Köpte alltså den andra givaren för 99 som Clas Ohlsson har. Inte den från Oregon.

// Patrik
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by Lrnflk »

Patrikk wrote:Hej,

Jag skrev lite kryptiskt. Köpte alltså den andra givaren för 99 som Clas Ohlsson har. Inte den från Oregon.

// Patrik
Ah. Jag har en sån också och den funkar helt ok. Verkar dock vara lite spridda skurar mellan batcherna där vissa funkar finfint och andra inte funkar alls. Har du provat samma tillvägagångssätt som jag beskrev i min förra post?
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by beppogg »

mhema wrote:Håller med föregående inlägg, teknikmagasinet säljer en givare från Viking som enligt spec skall räcka 100m, vet inte om det stämmer men jag har placerat den drygt 15m från min T-Net med tjocka timmerväggar mellan och det fungerar galant!
Passar på att göra reklam för en app till mobilen (android) - Remotestick - den klarar av att ha en bakgrundsbild (ex för planritning på huset) på den kan man sedan lägga brytare och sensorer, så jag har alla mina fjärrströmbrytare placerade i rätt rum och även temperaturen via ovan nämnda givare... helt fantastiskt!
köpte en sådan för ett par dagar sedan och efter en uppdatering av firmware till v4 så dök den upp efter några minuter i telldus live och i ios-appen tellevent som jag då kan rekommendera till ios-användare!

tellsticken är i ena hörnet av huset och givaren på utsidan i andra. hr inga problem!

/johan
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by beppogg »

beppogg wrote:
mhema wrote:Håller med föregående inlägg, teknikmagasinet säljer en givare från Viking som enligt spec skall räcka 100m, vet inte om det stämmer men jag har placerat den drygt 15m från min T-Net med tjocka timmerväggar mellan och det fungerar galant!
Passar på att göra reklam för en app till mobilen (android) - Remotestick - den klarar av att ha en bakgrundsbild (ex för planritning på huset) på den kan man sedan lägga brytare och sensorer, så jag har alla mina fjärrströmbrytare placerade i rätt rum och även temperaturen via ovan nämnda givare... helt fantastiskt!
köpte en sådan för ett par dagar sedan och efter en uppdatering av firmware till v4 så dök den upp efter några minuter i telldus live och i ios-appen tellevent som jag då kan rekommendera till ios-användare!

tellsticken är i ena hörnet av huset och givaren på utsidan i andra. hr inga problem!

/johan
har nu efter ett köp till sett att dessa givare från tm visar 1,5-2 grader över rådande temperatur! jag har provat dom mot en analog termometer, en "vanlig" inne/ute termometer med sladd samt mot min termostat från iqtherm. samma resultat även om dom får "ligga till sig". någon som sett samma mönster eller har jag bara haft otur? (litar mer på mina andra termometrar och termostater)
2rB
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by 2rB »

Hei. Er ny Tellstick Net-bruker.
Har søkt og søkt, men finner ikkje informasjon ein sak:

Skulle hatt ein del temperatur-sensorer i hus, og har sett på "Jenkinsbird Trådlös Extra Sändare".
Men på Teknikkmagasinet står denne teksten i beskrivelsen:
"Opptil tre sendere kan kobles til samtidig."

Gjelder denne begrensningen også Tellstick Net, eller bare Jenkinsbird sin mottaker?
Hvor mange har Dere eventuelt i samtidig bruk?

På forhånd takk for hjelp :)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by tronde »

2rB wrote:Hei. Er ny Tellstick Net-bruker.
Har søkt og søkt, men finner ikkje informasjon ein sak:

Skulle hatt ein del temperatur-sensorer i hus, og har sett på "Jenkinsbird Trådlös Extra Sändare".
Men på Teknikkmagasinet står denne teksten i beskrivelsen:
"Opptil tre sendere kan kobles til samtidig."

Gjelder denne begrensningen også Tellstick Net, eller bare Jenkinsbird sin mottaker?
Hvor mange har Dere eventuelt i samtidig bruk?

På forhånd takk for hjelp :)
Pr. i dag har jeg 6 stk. Teknikmagasinet 340661 koplet til min Net. I tillegg har jeg en liknende kinesisk med fukt og temp, og 12 stk 36-1797 fra Clas Ohlson som jeg har byttet sender i.

340661 har et adresseområde på 255 enheter, så du bør kunne hekte på ganske mange før du får problemer. De velger adresse hver gang du bytter batteri, så det vil vel bli krasj med mange nok som kan finne på å dele adresse.

Teknikmagasinet har to forskjellige typer av 340661. Den ene er pakket i blå pappeske og merket med 100m rekkevidde. Den andre er bare pakket i bobleplast. Den i bobleplast har tidligere vært litt vanskelig, men med ny firmware i Net er den i alle fall lesbar. Jeg har kun den typen i pappeske, og den har brukbar rekkevidde.
2rB
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken tempgivare passar till Tellstick Net?

Post by 2rB »

Veit man kva man får om man bestiller frå nettsida til Teknikkmagasinet?

Ser at det er gratis frakt for ordrer over NOK 500, så det er eit bedre alternativ til meg framfor å reise (den lange veien) til butikken.
Post Reply