Hvilken hårdvare trenger jeg?

Moderator: Telldus

Post Reply
Mastiff
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hvilken hårdvare trenger jeg?

Post by Mastiff »

Jeg håper ikke det gjør noe at jeg bruker norsk med visse "svorske" innslag i et svensk forum, jeg satser på at alle forstår det etter at Skavlan har vært på svensk TV en tid nå! :mrgreen:

Jeg skal sette opp et system på "stugan", hovedsakelig for å kunne slå på varmen dagen før jeg skal dra dit. Systemet på stuan er at Internett kommer fra en ruter på min brors stuga og går inn til en Windows 2003 server som står på 24/7 og kjører Girder i en separat VMWare virtuell maskin (for stabilitetens skyld liker jeg å skille den fra de almenne serverfunksjonene). Jeg vil så ha et minimum av 4 brytare som skal være koblet til sine ovner og en temperatursensor. Det er her jeg blir litt usikker. For må da må jeg vel bruke enten Tellstick Duo eller Tellstick Net for å få temperatursignal tilbake. Men kan begge brukes, og hvilken av dem gir meg da mest fleksibilitet? Hvis det er det samme, vil jeg helst ha Duo, så jeg ikke har enda en enhet på nettverket som noe kan skje med. Men det kan nesten virke som om det er Net som får de fleste oppdateringene og mulighet for å bruke nye sensorer. Stemmer det?'

Jeg har tenkt å bruke denne som temperatursensor etter å ha lest litt på forumet: http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf= ... trasender&

Image

Så er det bryterne: Det er opptil 2000 watts ovner, så da kan jeg vel bruke Clas Ohlsons kit Fjärrströmbrytarset 2-pack Nexa EYCR2-2300, eller hur? Jeg har Clas i nærheten, så de er enkle å få tak i. Og det koster faktisk mindre å kjøpe to av kitene enn å kjøpe fire av EYCR-2300. Jeg vet ikke helt hva "resistive load" betyr, men de kan vel takle en 2000-watts ovn hver?

Håper noen kan i meg et lite tips her, så jeg finner fram i "jungelen" av brytere og lignende. På forhånd tack så mycket! :D
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvilken hårdvare trenger jeg?

Post by jonasolof »

Kan bara svara på frågan om resistive load. Ett värmeelement som fungerar genom att ström ledes genom en motståndstråd så att värme uppstår är en mycket typisk resistive load. Andra strömförbrukare som lysrör mm är inte rena resistive loads. Andra laster kan vara kapacitiva eller induktiva.

Jag läser loggad temp och luftfuktighet över internet med Clas O datalogger i Clas O usb nätverksserver. För att kunna kontakta nätverksservern från internet behövs VPN eftersom port forwarding inte verkar fungera. Löste detta med jump virtual cable routers från automonitor.com/jump.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvilken hårdvare trenger jeg?

Post by tronde »

Mastiff wrote:Jeg vil så ha et minimum av 4 brytare som skal være koblet til sine ovner og en temperatursensor. Det er her jeg blir litt usikker. For må da må jeg vel bruke enten Tellstick Duo eller Tellstick Net for å få temperatursignal tilbake. Men kan begge brukes, og hvilken av dem gir meg da mest fleksibilitet?

Pr. i dag kan Tellstick Net lese en del teperatursensorer, men ikke bruke dem til noe annet enn å vise temperaturen i Live!. Jeg har forstått at det arbeides med å endre dette, men her må noen fra Telldus på banen.

Det skal visst etterhvert også bli mulig å bruke Tellstick Net uten tilkopling til internet.
Post Reply