Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Moderator: Telldus

Post Reply
burton666
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by burton666 »

Hej, Jag har sett att biltema/jula har 3pack med fjärrströmbrytare för 149:-. Är det det billigaste som finns att köpa som funkar med tellstick? Har tänkt att köpa fjärrströmbrytare till hela villan och det börjar ju dra iväg lite när jag väl insåg hur många lampor/uttag som skall styras.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by krambriw »

Pris är en sak, kvalitet och flexibilitet är andra...

De billigaste självlärande kan verka lockande. Jag har ett gäng av olika typer från olika fabrikat (från det billiga till det dyrare).

Min uppfattning för de billiga:
- ojämn kvalitet, insticksenheter är bäst, uttagslister har jag haft två som inte funkat, inbyggnadsmoduler sämre mottagning (mindre räckvidd som resultat)
- väggtryckknappar och fjärrkontroller inte lika snygga som dyrare motsvarigheter vilka också har bättre finish
- kan ofta bara lära sig koder från självlärande sändare
- har få minnesplatser, ofta bara två

Min uppfattning för de dyrare:
- bättre kvalitet även om jag även här haft vissa som slutat fungera
- väggtryckknappar och fjärrkontroller är snyggare och har bättre finish
- kan lära sig koder både från självlärande sändare och gamla code switch sändare
- har fler minnesplatser

mvh
burton666
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by burton666 »

Så att köpa billiga kontaktenheter som som tex ansluts 3pack från rusta funkar och resten av grejjerna nexa eller liknande?
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by kastebo »

Jag använder uteslutande julas anslut brytre hemma och de har aldrig strulat till skillnad ifrån de nexabrytare ja hade innan.
Nexabrytarna fungerade oftast bra men ibland var man tvungen att gå framntill dem för att få av/på dem.
Anlut brytarna har fungerat klockrent i 1 år nu och de har dessutom en knapp så att man kan slå av/på manuell genom att trycka på en knapp på brytaren. Det är bra att ha ibland.
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by spoky »

kastebo wrote:Jag använder uteslutande julas anslut brytre hemma och de har aldrig strulat till skillnad ifrån de nexabrytare ja hade innan.
Nexabrytarna fungerade oftast bra men ibland var man tvungen att gå framntill dem för att få av/på dem.
Anlut brytarna har fungerat klockrent i 1 år nu och de har dessutom en knapp så att man kan slå av/på manuell genom att trycka på en knapp på brytaren. Det är bra att ha ibland.
Vilken "Ansluta" modell är det som även har manuell knapp. letar förtvivlat efter något sådant.


(drömmen vore http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm som klarar 1000+W) - får bli att slakta en stickprops variant istället :lol:
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by larsbern »

Undrar också vilka fjärrströmbrytare som har manuell "override"-knapp som ni kan rekommendera?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by krambriw »

Den lilla svarta knappen på dessa ANSLUT mottagare fungerar som manuell styrning förutom att den används vid programmeringen
Image1.jpg
Image1.jpg (16.2 KiB) Viewed 10779 times
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by larsbern »

Kan tipsa om att Siba säljer 3-pack Proove för 99 kr. Ser misstänkt likt ut som Julas Anslut...
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6279354
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by larsbern »

Även Jula kör 3 st. för 99 kr. 4-portars grenkontakt kostar också 99 kr på kampanj.
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?

Post by Lrnflk »

larsbern wrote:Kan tipsa om att Siba säljer 3-pack Proove för 99 kr. Ser misstänkt likt ut som Julas Anslut...
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6279354
Jag har problem att synka dessa mot min Tellstick Net, jag har lyckats med en men det strular med de andra. Någon annan som har samma problem? Att para dem mot fjärrkontrollen funkar utan problem.

Edit: Det verkar som att det funkar om jag anger samma kod som finns på klisterlappen som huskod i Telldus Live!
Post Reply