Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Moderator: Telldus

Post Reply
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by Herte »

jag köpte för några dagar sedan en Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet och något annat lågbudget på Classe. Lågbudgetmätaren skall jag lämna tillbaka för mottagaren/givaren tappar kontakten på bara en halvmeters avstånd från varandra.
Oregon-sensorn känns väl lite mer seriös men något som förvånar och även oroar mig är att luftfuktigheten i min lilla, delvis avskärmade alkov, med ett par datorer visar en RF på 2 till 4 %.
Någon som vet om detta verkar rimligt eller om jag bör lämna tillbaka även denna sensor till Classe?

I.o.f.s. är det väl kanske lika bra att lämna tillbaka bägge eftersom det ändå verkar osäkert om det kommer att finnas några TellstickNet i år.....

Ni som är lyckliga ägare till en Tellstick Net, vet ni om denna Oregon-sensor fungerar ihop med Net?

Carl
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by pleterrobin »

Fungerar den Oregon THGR810 du har? Vad använder du sticka?
Har fått min efterlängtade Net nu och vill skaffa mig en tempmätare.
Köpte en tempsensor på Teknikmagasinet, just den som Telldus säger ska funka. Men icke. Kollar man forumet så funkar den för vissa och inte alls för andra.
Jag fick inte den allt att visa något. Låter inte alls som en strabil sensor.
Där kommer vi in på att jag ville satsa på lite "stabilare" sensor. Bl.a Oregon Scientific. Då har ju Telldus meddelat att det är två modeller som ska fungera.
Oregon Scientific THGR238N är en ena. Men den har utgått och finns inte att få tag i i dom butiker/nätsidor jag letat på.
Oregon Scientific THGN122N är en andra. Den finns, men hitintills har jag bara hittat en försäljare (safecast.se) som har den i lager.
Därför frågar jag dig vad du har för erfarenhet av THGR810 du skrev om?

// PR
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by Herte »

Jag har alldeles nyligen fått min efterlängtade Tellstick Net och sitter just nu och tittar lite på hur jag skall kunna använda den.
Tyvärr så verkar inte Oregon THGR810 vara något som supportas och från det (lilla) som jag har läst här på forumet så är jag väl inte helt övertygad om att Telldus produkter är något att satsa på eftersom deras utvecklare inte verkar kunna lägga ner tillräckligt med tid för att vi kunder skall kunna använda de tilläggsprodukter som finns på den svenska marknaden, tyvärr.
Det är också möjligt att jag är för dåligt påläst och mitt uttalande ovan kanske är något som jag skulle hållit för mig själv ett tag till.

/Carl
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by pleterrobin »

Synd att inte THGR810 verkar vara en sensor som skulle funka. Den verkar ju annars vara rätt lätt att få tag i, än så länge.
Jag fick också min Net nyligen. Hade innan en vanlig Tellstick för att styra lite av mitt hems lampor.
Blev ju sugen som fasen när man fick reda på att Net:en och Duo:n skulle komma ut. Beställde en Net och har väl som många väntat som en gnu på att den skulle levereras. Men nu när den väl kom så undrar jag vad jag har för fördel av den, jo mer än att jag har den inkopplad i routern istället för att ha dator gående 24/7.
Jag är själv inte så insatt i kodningar eller vad allt det där som är en fördel att man ska ha kunskap om, för att få ut mest av sin Telldus enhet. Som jag förstår.
Att styra lampor och lägga scheman över sitt hem är inte för svårt, men ska man ha ut mer så ska man ha bra mycket mer vana bakom en dator än vad jag har.
Kanske var/är jag lite för prylintresserad, nyfiken, oerfaren, dåligt påläst om produkten och att jag trodde att det inte skulle vara så avancerat som det nu visade sig vara.
Sen kanske det ligger lite i att utvecklarna inte har den tid för oss kunder som vi (läs jag) skulle behövt i ryggen. Vet egentligen inte vad man ska tycka.
Som jag skrev innan så är dom två Oregon sensorerna dom säger ska funka, den ena är knappt lagervara och den andra utgått, vad jag sett.
Då är ju min åsikt att utvecklarna skulle behöva lägga ner till tid på att "avkoda" dom Oregonsensorerna som finns ute för tillfället. När dom väl utgår så får man ta tag i nästa modell/modeller som kommer osv.
Massa trådar här snackar om bl.a Julas, Teknikmagasinets, Clas Ohlsons och Kjell & Co sensorer, vissa får dom och funka utan ett ända problem, andra lämnar tillbaka fram och tillbaka. Det kallar inte jag stabilitet. Min åsikt är att någon fixar (hur man nu gör) så att lättillgängliga och stabila sensorer blir "användbara" Kanske lättare sagt än gjort. Som sagt min kunskap är ju inte för stor inom detta område.
Nu har man i alla fall sin Net, kanske tiden får utvisa vad som kommer att hända. Kanske blir mer tryck på utvecklingen när väl Duo:n kommer, NÄR den kommer ut till dom som beställt den. Rom byggdes inte på en dag :lol:

// PR
Sid
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Bergen

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by Sid »

Det er snart 4 måneder siden forrige post i denne tråden og da funket i sensoren.

Vet noen om Oregon THGR810 nå funker sammen med Tellstick Net?
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by joakim99 »

Mina Oregon sensorer fungerar inte. Det verkar inte som om Telldus lägger någon som helst energi på att få det att fungerar heller dessvärre.
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by joakim99 »

Ingen som har någon mer info om det kommer att komma stöd för fler Oregon-sensorer?
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by joakim99 »

Någon som har hört något mer om stödet för Oregon-sensorer skall utökas?
Konstigt
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by Konstigt »

Har 2 st THGR810 (en gammal och en helt nyinköpt). Fungerar klockrent med Tellstick Net.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Oregon THGR810 sensor temp/luftfuktighet

Post by etompau »

Observera att datumangivelserna för inlägg gjorda före den 18 januari 2018 inte stämmer.
Äldre inlägg fick automatiskt detta datum vid uppgradering av forumet. Inläggen kan alltså vara flera år gamla och inaktuella.
Post Reply