Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Moderator: Telldus

Post Reply
burton666
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by burton666 »

Finns det någon fjärrströmbrytare som man kan bygga in bakom vägguttaget eller något färdigt vägguttag med sändare som funkar med tellstick?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by krambriw »

När det gäller existerande vägguttag bör du nog hålla dig till att använda plugin moduler.

mvh
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by micke.prag »

Nexa har flera varianter.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by Karlvonoxelstjerna »

micke.prag wrote:Nexa har flera varianter.
Har dom? Jag hittar inga, bara plugin varianten. Sen finns dom med jätteklumpen på 1000Watt som man bygga in bakom men dom får inte plats om man har infällda uttag.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by micke.prag »

Jag syftade nog på dessa:
http://telld.us/gmy1v
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by krambriw »

Karl syftar nog på att han gärna skulle vilja ha sådana här (med integrerad mottagare):
008151b-jpg.jpg
008151b-jpg.jpg (12.57 KiB) Viewed 8271 times
Sådana har jag inte sätt (ännu).

mvh
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by Karlvonoxelstjerna »

krambriw wrote:Karl syftar nog på att han gärna skulle vilja ha sådana här (med integrerad mottagare):
008151b-jpg.jpg
Sådana har jag inte sätt (ännu).

mvh
Precis krambriw :). Dom andra har jag hittat som Micke länkade till men dom går inte att bygga in bakom ett vanligt infällt vägguttag, om du inte har väldigt djupa dosor.
Dock så går dom ju att sätta i vanlig dosor, men då måste man också sätta en påbyggnadsram på uttagen ser inte så snygg ut. Samt att dom då bygger ut mer från väggen.
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by pethson »

Det är ju vanligt att sladdarna till uttaget kommer via en annan dosa. I alla fall i äldre hus. Man har en matning från elcentralen till en dosa uppe vid taket som sedan sprids till ett par vägguttag och någon strömbrytare för lampan i taket. Beroende på hur mycket kablar det är där och hur många kopplingshattar som sitter där, kan det finnas plats att placera "pucken" där istället.

///P
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by Karlvonoxelstjerna »

pethson wrote:Det är ju vanligt att sladdarna till uttaget kommer via en annan dosa. I alla fall i äldre hus. Man har en matning från elcentralen till en dosa uppe vid taket som sedan sprids till ett par vägguttag och någon strömbrytare för lampan i taket. Beroende på hur mycket kablar det är där och hur många kopplingshattar som sitter där, kan det finnas plats att placera "pucken" där istället.

///P
Jo det är sant ingen dum ide, men vi har ett nybyggt hus (2011) och jag var duktig att beställa mycke vägguttag/lamputtag och lysknappar. Så det är väldigt fullt även i dom dosorna. Fick t.om trångt när jag skulle få in en LWMR-210 till taklampan och dom e ju inte stora :). (Kunde inte sätta den bakom lysknappen, var tvungen att sätta den i takdosan pågrund av att det är trappbrytare)
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by spoky »

Leter precis som Karl efter en lösning till detta.
Har varit inne på att slakta Nexas 1000W variant - vad tror ni? möjligt?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrströmbrytare för inbyggnad/utbyte av vägguttag?

Post by krambriw »

Skaru begära en egen CE märkning då också? Samt testa dom så att dom uppfyller elsäkerhetskraven?
Post Reply