Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Någon som har varit med om en "conradantenn" som helt plötsligt lägger av. Min har funkat i ca ett halvår. Igår så slutade den att ta emot dom givarna som var längst bort. Även brytarna längst bort slutade svara. Idag bytte jag kabel och kontakter, men ingen skillnad. Jag har bättre mottagning och sändning med orginalantennen inne än med conrad ute på taket. Några tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Om möjligt, testa med att rotera antennen 90 gr. Jag har märkt att mottagningen kan påverkas av antennens position.
Använder själv en 433 MHz-antenn från Ebay, och den ger bra räckvidd horisontellt monterad.
Sedan kan det vara någon yttre störning, kontrolleras lämpligast med en radiomottagare (scanner).

En antenn med tillhörande kablage kan enkelt testas med ett universalinstrument inställt på ohmmätning.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Hur mäter man då? Och vad får man veta? Allt funkade i förgår, så jag tror inte att vrida den är någon lösning.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Mät och kontrollera så att du har kontakt mellan mittstiftet på kontakten och mittsprötet på antennen, och kontakt mellan skärm och jordplansspröt, samt att där inte är kortslutning mellan mittledare och skärm.
That's about it.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Allt mätt och verkar ok. Några fler funderingar? Störningar har jag utesutit, då det funkar ganska bra med originalantennen. Kan en antenn gå sönder?? Ska jag beställa en till och prova om det blir bättre?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Har du inte haft åsknedslag i antennen, och kontakter etc ser friska ut, kan du utgå från att den är hel.
Svårt att säga mer om vad som går fel, men som vanligt, är det små effekter och ineffektiva mottagare/sändare som är inblandat, så om du redan ligger på räckviddsgränsen ska det inte mycket till för att det uppstår räckviddsproblem.
Fundera lite om du har gjort några ändringar i din installation eller om det har tillkommit några nya elektroniska prylar som ev kan störa signalerna.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Ingen åska. Kontakter och kabel såg fin ut, men jag bytte ut det ändå. Men ingen skillnad. Tidigare så hade jag inga givare eller kontakter som strulade. Hade t.o.m. en brytare som var 50 m längre bort än den som är längst bort idag. Hela tomten på 5400 Kvm hade bra täckning. Bor på landet så det är långt till närmsta granne som kan störa. Alla givare och kontakter fungerar med originalantennen. Dock så måste jag flytta den ca 5 meter för att få högra huset givare och sedan 5 meter tillbaka för att få vänstra sidans givare att funka. Jag är mycket tacksam för din input. Mina ideer är slut.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Får du ingen ordning på detta, så kan du prova med att löda på en extern antenn i form av en kabelstump på en givare. Jag har gjort så på några sändare och det ger en viss ökad räckvidd, som kanske kan få signalen att räcka fram.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Blir galen på detta..... :banghead: :banghead: Kan verkligen en antenn gå sönder av sig själv, o finns det något i en antenn som kan gå sönder? :banghead:
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tronde »

Palle wrote:Blir galen på detta..... :banghead: :banghead: Kan verkligen en antenn gå sönder av sig själv, o finns det något i en antenn som kan gå sönder? :banghead:
Det kan jo bli brudd mellom antenneelementet og kontakten i antennefoten, hvis det er kontakt der på din antenne da.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Palle »

Jag har bytt både kabel och kontakter. Antennen ser ut som ny och är bara ett halvår gammal.
Iznogood
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Iznogood »

Jag testade att bygga denna lilla enkla.
Funkar finfint.
Visst det är en riktantenn ( yagi ) men för mig funkar det och det är inte dyrt att testa.
http://www.instructables.com/id/433-MHz ... ransmitte/
Innan du läser glöm inte klicka på view all steps.
Jag körde enligt Yagi 1 ( Step 22 ).

Helnöjd.

/Iznogood
martikainen
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by martikainen »

http://www.ebay.com/itm/290979680030?_t ... EBIDX%3AIT

Precis fått hem denna, 22dagars leverans och den fungerar klockrent! Ska lägga en tempsensor i bilen som står 20-30meter bort från huset (betonghus) och se om den klarar av det.

Har en femma på 100kvm och alla mottagare fungerar, tidigare har jag haft problem att tända i de yttre rummen, speciellt om jag har 2 mottagare nära varandra.
StyraHem
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by StyraHem »

Vill man göra det enkelt så har vi har antenner till Tellstick Duo/Net med rätt kontakt som det bara är att koppla in.

Det finns två varianter, med eller utan kabel.

http://www.styrahem.se/c/121/antenner

När du beställer från oss har du varan hos dig dagen efter.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by niclasf »

Hur mycket bättre räckvidd får man?
Är antennerna impedansmatchade mot duo/net?
Varför skulle dom vara bättre? Alla antenner ni säljer är väl av typen 1/2-vågsantenn?
Post Reply