Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Bigert »

X3M King wrote:
Hur vet man vilken batch man har?
Det står tryckt på själva stick:en.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by X3M King »

Bigert wrote:
X3M King wrote:
Hur vet man vilken batch man har?
Det står tryckt på själva stick:en.
batch 12635 har jag :-) är det bra eller ? :oops:
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Bigert »

Hoppla.
Skickar en bild så du ser hur min ser ut.
Attachments
IMG_1370b.JPG
IMG_1370b.JPG (175.63 KiB) Viewed 12364 times
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by gnagaren »

Det står där. Batch#: 1
Alltså, du har batch 1
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Bigert »

gnagaren wrote:Det står där. Batch#: 1
Alltså, du har batch 1
Skulle varit tydligare:
Min bild var en hjälp till X3M King.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Crix
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Crix »

Er det noen som har prøvd, har erfaring med, eller har meninger om denne antennen:
http://www.smarthus.info/product_info.p ... ts_id=1443

Jeg finner ingen annen informasjon om den noen andre steder via google-søk. Den ser derimot veldig enkel og grei ut, så om den kan gi forbedret rekkevidde (for både sending og mottak) på min TellStick Duo, så er den verdt et forsøk. All info og alle kommentar ønskes velkommen! 8)

--
Crix
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

IMHO tror jeg ikke at man kan forvente sig noen större forbedring med denna antenn.
Måske ska du pröve med en USB-forlangerkabel till din Duo, og finde en optimal placering?
Crix
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Crix »

Jeg har allerede optimal plassering via USB, men skulle gjerne hatt full rekkevidde til alle husets 4 hjørner, uten bruk av repeater. Enkelte av mottakerne er plassert bak/inni møbler, eller flere rom/vegger unna, slik at de av og til ikke reagerer ved første forsøk. Dette er ikke et stort problem, men irriterende nok ved bruk av schedules og macroer, der man helst ønsker at alt fungerer hver gang :wink:

Men takk for innspillet.. jeg får lete videre.. evt vurdere Aurel-antennen enkelte har hatt suksess med.. den er dog litt stor til innendørs bruk :?

--
Crix
Crix
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Crix »

Jeg leser at flere har hatt suksess med "Jula-antennen" (8dBi WLAN-antenne m/magnetfot), men at enkelte rapporterer at det kun er mottak som blir bedre mens sending faktisk kan bli verre. Er det flere som har de samme erfaringene? Evt. er det noen som har erfaring med at den også gir forbedret rekkevidde ved sending?

Jeg vurderer å teste denne, da den er tilgjengelig i flere nettbutikker relativt billig. Jeg ser dog at den kommer både med og uten magnetfot, begge med RP-SMA hann-kobling (som med en liten fix passer fint i Tellstick'en). Jeg vurderer å skaffe den uten magnetfot, siden jeg da slipper en ekstra kabel på 1,3m. Er det noen som har denne "Jula-antennen" som kan fortelle om den samme antennen kan benyttes uten magnetfoten (altså om den kan skrus av og har samme RP-SMA kobling i foten som i kabelen)? Isåfall kjøper jeg den med fot istedet og skrur den av, siden det kan hende magnetfoten kommer til nytte ved en senere anledning. Prisen er nemlig latterlig lav for begge deler.

For de som vil søke litt selv, så er den omtalte antennen en TP-Link 8dBi 2.4GHz WLAN-antenne for innendørs bruk, med følgende varenr.:
Med magnetfot: TL-ANT2408C (priser ned i 145,- inkludert frakt i norske nettbutikker)
Uten fot: TL-ANT2408CL (priser ned i 108,- inkludert frakt i norske nettbutikker)

--
Crix
florrepus
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by florrepus »

En antenne skal ha samme lengde som bølgelengden på signalet den skal motta, eller være en potens av 2 av bølgelenden. Potens av 2 = 2, 4, 8, 16, 32 ganger så lang, eller 1/2, 1/4, 1/8...

En av fysikkens lover sier at frekvens * bølgelengde = lysets hastighet.

Tellstick sender på 433MHz, som er en bølgelengde på 69,3cm, og så lang skal antennen være. Eller dobbelt så stor osv, eller mindre 34,6cm, 17,3cm, 8,7cm... En antenne som har nesten disse målene kan fungere fint, men jo større avviket er, jo dårligere blir det.

Bølgelengeden for en frekvens på 2,4GHz = 2400MHz som er en bølgelengde på 12,5cm, og så lang skal en antenne være. Eller 25cm eller 50cm... En slik antenne er derfor langt fra optimal for Tellstick. Da passer andre antenner som er nevnt tidligere i denne tråden mye bedre.

Du kan også prøve å klippe til en ledning/metallstreng i riktig lengde og dytte den inn og se om det hjelper, men en antenne skal egentlig ha et jordplan (det er de 4 pinner som sikker nedover her http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... &pi=190073)

I utgangspunktet er det ikke lov å ha for sterke signaler, senderens effekt * antennens fortserkning skal være under et visst nivå. Jeg aner ikke hvor sterk senderen i Telldus er, og derfor heller ikke hvor sterk antenne en lovlig kan ha på den. http://en.wikipedia.org/wiki/LPD433
pettson
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pettson »

Blaxtar
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Blaxtar »

Har en Telldus net instängd tillsammans med servrar och två trådlösa accesspunkter i en klädkammaren, den utsätts med andra ord säkerligen för en del störningar. Klädkammaren är en ena änden av lägenheten och jag har med originalantennen inte kunnat nå de brytare som finns i andra änden av lägenheten. Sökte efter en ny smidig antenn och beställde efter lite research http://www.lohelectronics.se/antennspro ... -1013.html. Fungerar klockrent i min lägenhet och nu når Tellsticken ut även till de brytare som finns längst bort i lägenheten, genom 3 väggar, utan problem!
pettson
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pettson »

Ok låter bra, kanske man ska testa en sådan.
boostdb
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by boostdb »

Vet inte om jag bryter mot några forum regler, men om jag bryter så kan ni ta bort denna posten.

Jag har en Dipolantennen passande till Tellsticken till salu om nån är intresserad, använder en själv.
Tellsticken läser lätt Clas Ohlssons temp/hygrometer på vinden, även till fristående garage 15meter bort med tegel mellan.
Finns på Tradera om nån är intresserad.

http://www.tradera.com/dipolantennen-me ... _190396831
CrossFireX
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by CrossFireX »

Hej!

Någon som har mer info om Conrad antennen innan jag beställer? Det medföljer en kabel (?), men jag undrar om man kan korta ner den? Sitter den kabeln fast i antennen eller har antennen en kontakt så man kan koppla direkt till antennen? Då kanske man kan skaffa en kortare kabel med rätt kontakter direkt. Bilder uppskattas!
Post Reply